Skala recpet

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
Trollspinnare
Satsbryggare
Satsbryggare

Skala recpet

Inlägg av Trollspinnare »

Brygger vanligtvis ganska små satser och skalar då recept efter hur mycket volym jag vill ha i jäskärlet. Dock har jag märkt att det försvinner en hel del vätska när jag silar bort humlen efter nedkylning. Brukar köra på 5 L och har då anpassat receptet efter den mängd men märker nu att jag har ungefär 6,5 L precis efter koket. Alltså en och en halv liter som försvinner där på vägen. Ska jag skala ned mina recept till denna volym istället för det som kommer vara nere i jäshinken?

Jag bryggde nämligen nyligen en ballast point IPA-klon där jag hamnade under förväntat OG och detta kanske ligger i att jag just skalat receptet för 5 L istället för 6,5.

Hur gör ni andra som skalar ned recepten?
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Skala recpet

Inlägg av Radhusgrillen »

Jag skalar alltid efter den mängd jag planerar ha kvar i grytan när det hela är nedkylt. Att jag sedan väljer att lämna en del vört i grytan för att slippa humlebös och druv är ju inget som OG:t eller IBU bryr sig om. Så om jag räknar med att lämna 2 liter i grytan och få 18 i jäskärlet så beräknar jag alltså receptet på 20 liter för att hamna rätt. Extra viktigt när man gör mindre satser då det gör ganska stor skillnad relativt sett.

Du har ju faktiskt bryggt 6.5 liter så receptet måste ju skalas efter det för även om du väljer att bara slanga över 5 liter till jäskärlet så kommer det ju ligga 1.5 liter "sockerlösning" kvar i grytan.

Edit:
Vad var det för klon du bryggde? Sculpin IPA?
Meddela gärna resultatet och om du sitter på någon länk till receptet för jag är helt klart väldigt nyfiken då Sculpin är en höjdare.
Retsticka men ingen taskvört
Användarens profilbild
Trollspinnare
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Skala recpet

Inlägg av Trollspinnare »

Ja det låter ju logiskt. Dum fråga egentligen nu när jag tänker efter men tack för svar!

Yes! Var i San Diego i vintras och bäljade i mig dessa godingar. Så hittade jag ett recept http://www.craftedpours.com/homebrew-re ... rew-recipe som jag försökte mig på.
Skriv svar