Använda gamla flaskor.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Humlarn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Använda gamla flaskor.

Inlägg av Humlarn »

Hej.

Nu är det så att jag gillar att använda flaskor till min öl. Gillar liksom känslan av att öppna en flaska och hälla upp.
Och jag tycker även att det kan vara charmigt med gamla flaskor. Man kan ju hitta en del roliga på div loppisar och under svamp/bär plockning så brukar man ju springa på en del roliga här & var i skogen där det tidigare funnits hus.

Det jag undrar är väl om man ska tänka på något speciellt om man vill använda äldre flaskor. Många som jag har hittat har jag tagit med hem och bara diskat grundligt. Räcker det för att tappa upp öl i dom eller kan konstiga smaker och ämnen sätta sig i glaset som det kan göra i plastflaskor? Dom får nog i så fall ta en sväng genom ungnen om dom ska användas.

Hur tänker ni andra kring detta? Eller går alla och köper nytt/använder de man druckit ur?

Och när vi ändå är inne på flaskor. Jag fortfarande nybörjare på ölbryggning och tycker att det är kul att öppna en flaska då och då mellan tappningen tills att dom är klara. Jag tycker det är kul att se hur det utvecklas. Men jag skulle vilja ha tag på små flaskor med kronkapsyl. Typ 15-20 cl att ha som provflaskor. Det känns ju lite synd att det ska gå åt nån liter innan ölet är klart. 25cl har jag, men jag var bara nyfiken på om det fanns mindre?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Använda gamla flaskor.

Inlägg av eric »

Jag fick några riktigt gamla och vidriga patentkorksflaskor som delvis hade möglat inne i flaskan. Vad jag gjorde var att lägga en liten del av en diskmaskinstablett i flaskan tillsammans med varmt vatten och lät det stå över natt. Efter det sköljde jag noga och satte in dom i diskmaskinen för att med värme ta kål på de bakterier som kunde tänkas finnas. Byte av packningar. Desinficering med star san eller liknande innan användning. Glas repar ju inte så lätt och speciellt inte inne i flaskorna så det bör inte vara något problem om man är lite noggrann. Testa med några stycken första gången så du inte förstör en hel batch.
ProInc_BNB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av ProInc_BNB »

Här har du en liten flaska som du kan använda flera gånger.

http://www.glasoflaskor.se/shop/20-100- ... onrad.html
Bild
bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bbob »

Köpte för två veckor sedan från GoF funkade bra med leveransen men minsta storlek bruna med patenkork är 33 cl
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

bbob skrev:Köpte för två veckor sedan från GoF funkade bra med leveransen men minsta storlek bruna med patenkork är 33 cl
Ja men nu skrev TS kronkapsyl i sin post.
Så det blir väl kanon detta.
bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bbob »

Sry man borde läsa allt inann man svarar
Humlarn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Humlarn »

Ok, med då känns det som att jag kan köra på som innan.
Jag brukar göra en rejäl grovrengöring. Sedan fyller jag flaskorna med hett vatten och lite diskmedel. Efter det brukar flaskorna stå fyllda ett tag tills jag hinner diska ur dom ordentligt igen. Det kan ta allt från 2 dagar till 2 veckor.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

For the record kan jag inflika med att glas är ett fullständigt inert material. Det tar inte smak eller lukt av tidigare innehåll och det är därför det till så stor utsträckning används av livsmedelsindustrin.
Glas är dessutom ett relativ miljövänligt material då det kan återvinnas i princip hur många gånger som helst och i takt med marknadens krav på lättare produkter sjunker även miljöpåverkan inom transport etc.

Det du ska se upp med när det gäller gamla flaskor (speciellt riktigt gamla flaskor typ 1700-tal) är ev glassjuka eller glaspest. Det är väl till största delen ett kosmetiskt problem men vid riktigt svårt angrepp kan det påverka glasets hållfasthet.

/// M
Skriv svar