Brewers Friend

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare

Brewers Friend

Inlägg av HåkanBråkan »

Fråga från en nybörjare, har tittat på Brewers Friend för att få förståelse för vad som händer när man ändrar på mängd av humle t ex. Blev inte riktigt klok på vad boil size och batch size innebär, trodde batch size var den mängd man har efter lakningen men inom parentes står det ending kettle volume. Betyder det att det är mängden vört som ska vara kvar efter kokningen.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Brewers Friend

Inlägg av Weinkeller »

Japp. Och Boil Size volym vört innan kok.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Åhfan! Trodde det var vad som kom ut ur jäskärlet. Eller ner i fatet helt enkelt.
Kan förklara en hel del.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HåkanBråkan »

Ok så om jag har ett recept där det står att det är 27 l för kokningen och man ska få 23 l färdig öl och jag ska skala om till mindre mängd då skriver jag 27 l i där det står boil size och skalar om. Fick då att ca 23 l som boil size och 15,5 som batch size, tycker skillnaden är lite stor, tänker jag fel vill ju gärna få det här rätt.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Din batch size du får i slutändan beror ju på hur mycket du kokar bort. Räknar man också in förluster för druv och humle blir volymen ännu lägre. Men det är bara kokförlusten som påverkar skattad IBU och ditt OG. Förlusten beror på hur länge du kokar, geometrin på grytan och intensiteten på koket. Det brukar ligga på ca 10% per timme.
Ska du gå efter ditt exempel ovan så får du:
23/27=0,85 applicerat på 23l får du då:
0,85*23=19, 6l batch size
Men ner i jäskärlet försvinner någon liter till och efter jäsning ett par liter till. Så säg ca 16,5l färdig öl i fat/flaska.

Man kan alltså tänka sig att ditt exempel baseras på ett 90min kok vilket jag alltid kör med helmalt. Kör du extrakt räcker det med 20min kok så länge det ger den beska och smakprofil du är nöjd med.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HåkanBråkan »

Weinkeller skrev:Din batch size du får i slutändan beror ju på hur mycket du kokar bort. Räknar man också in förluster för druv och humle blir volymen ännu lägre. Men det är bara kokförlusten som påverkar skattad IBU och ditt OG. Förlusten beror på hur länge du kokar, geometrin på grytan och intensiteten på koket. Det brukar ligga på ca 10% per timme.
Ska du gå efter ditt exempel ovan så får du:
23/27=0,85 applicerat på 23l får du då:
0,85*23=19, 6l batch size
Men ner i jäskärlet försvinner någon liter till och efter jäsning ett par liter till. Så säg ca 16,5l färdig öl i fat/flaska.

Man kan alltså tänka sig att ditt exempel baseras på ett 90min kok vilket jag alltid kör med helmalt. Kör du extrakt räcker det med 20min kok så länge det ger den beska och smakprofil du är nöjd med.
Tack för svaret tänkte inte helt fel då, känns skönt att få det verifierat så man kan köra igång. I receptet som jag skalat ner ska man koka i 70 min ska jag öka till 90 ?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Det avgör du, jag kör alltid 90min för helmalt och trivs med det. Vissa kör 60min eller till och med kortare och tycker det blir bra.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HåkanBråkan »

En sista fråga från ett kontrollfreak, när jag halverar receptet från boken får jag 13,5 l som ska kokas (vört) men i Brewers Friend 15,5 l beror detta bara på att Brewer Friend räknar med större bortkok (6 l per/tim) vad jag kan se men det stämmer ändå inte riktigt för jag ska få en batch size på 11,5 l eller har det här inte så stor betydelse jag får samma mängd på malt och humle det är bara vattenmängden som inte stämmer.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

HåkanBråkan skrev:En sista fråga från ett kontrollfreak, när jag halverar receptet från boken får jag 13,5 l som ska kokas (vört) men i Brewers Friend 15,5 l beror detta bara på att Brewer Friend räknar med större bortkok (6 l per/tim) vad jag kan se men det stämmer ändå inte riktigt för jag ska få en batch size på 11,5 l eller har det här inte så stor betydelse jag får samma mängd på malt och humle det är bara vattenmängden som inte stämmer.
Du kan aldrig veta hur stora just dina förluster är innan du bryggt första gången. Mät noga vad du har innan kok och efter kok samt hur mycket vatten som binds per kg malt. Då har du alla siffror du behöver för framtiden. Första gången får du helt enkelt höfta. 10% bortkok per timme är en bra första approximation.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HåkanBråkan »

Skulle handla till mitt Kölsch recept idag, fick inte tag på carapils malt och spalt select humle. Vad kan man ersätta med ?det ska vara 2 kg pilsnermalt och 250 gr carapils av humle är det 22 gr spalt select och totalt 44 gr tettnang i receptet är också bara 2,1 % alfasyror på tettnang mot rekomemderade 4,5%. Behöver man bry sig, påverkas smaken mycket när alfasyran blir lägre
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

HåkanBråkan skrev:Skulle handla till mitt Kölsch recept idag, fick inte tag på carapils malt och spalt select humle. Vad kan man ersätta med ?det ska vara 2 kg pilsnermalt och 250 gr carapils av humle är det 22 gr spalt select och totalt 44 gr tettnang i receptet är också bara 2,1 % alfasyror på tettnang mot rekomemderade 4,5%. Behöver man bry sig, påverkas smaken mycket när alfasyran blir lägre
Om du har tillgång till Carahell så kanske det kan lämpa sig istället för Carapils. För humlen så borde någon annan Tysk nobel sort funka finfint, kanske någon Hallertau.

Gällande alfasyran kan vi säga att om du ska ha 44gr Tettnang med 4.5% men har 2.1% så måste du använda mycket mer för att få samma beska vid den given. Gällande alfasyra är det en rätt linjär skala när vi pratar om %-alfasyra vid en viss tidpunkt. Så hur mycket måste du ha? Enkel matte! 4.5%/2.1% = 2.14. 44g*2.14=94g
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HåkanBråkan »

Tack för svaret, tog allt jag hade så jag hamnade lite under dina beräkningar det får bli som det blir, man lär sig något nytt för varje kok man gör.
Skriv svar