Ja det är dags för en "har jag fått en konstig infektion i min öl"-tråd igen. Jag ska buteljera min common idag och idag när jag öppnar locket så finns det små hårda vita flarn på ytan, ungefär som kokosflingor ungefär. Det har inte synts till innan och det smakar inte konstigt och luktar OK. Så här ser det ut:
Som vanligt är det väldigt svårt att avgöra genom att enbart titta på bilder.
Smakar och doftar det okej är det förmodligen inte någon infektion. Det är bara att buteljera och noggrant följa utvecklingen. Börjar flaskorna utveckla väldigt mycket kolsyra får du vidta åtgärder.
Hur snabbt ger en brettinfektion smak/doft till ölet egentligen? För när man tillsätter det brukar det väl dröja ganska lång tid innan man känner av någon direkt funk?
st1 skrev:Hur snabbt ger en brettinfektion smak/doft till ölet egentligen? För när man tillsätter det brukar det väl dröja ganska lång tid innan man känner av någon direkt funk?
Går inte att svara på rent generellt.
Jag har tillsatt bottensatser från Orval-flaskor till diverse öl ett par gånger, och då har en tydlig Brett-karaktär utvecklats ganska omgående, typ efter 2-3 veckor.
Samtidigt har jag fått ett par ofrivilliga Brett-infektioner genom åren, och de har visat första tecknen alltifrån 3-4 veckor till 3-4 månader efter flasktappning. Bismaker har alltid kommit före förhöjd kolsyra.
Tack för svar! Vi får se hur flaskorna beter sig när det är dags. Men OM det är brett, borde inte brett käkat på mittFG redan? Jag hade ju problem med denna batch att Fg vägrade gå under 1.020
Så behöver det nog inte vara. När jag har tillsatt brett i sekundären så har den bara jäst ut någon extra pinne. Typ, 2-3 st. Men det finns nog undantag.
Jag har fått liknande små flingor i en hårt humlad APA för många år sedan.
Det såg ut som små kristaller på samma sätt som på bilden.
Det lustiga var att mina "flingor" kom efter flasktappningen, de var inte där innan.
Gav ingen felsmak eller doft.
De sjönk till botten på flaskan efter några veckor.
Ingen kunde då heller förklara vad det var, eller vad det berodde på.
Har aldrig fått det efter den gången.
Tror att det var är slags utfällning av något slags "salt" på grund av den kristalllikande former.