Ang. kolsyresättning!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Petri
Satsbryggare
Satsbryggare

Ang. kolsyresättning!

Inlägg av Petri »

Tja! Har en gång innan testat att brygga cider. Denna gång står det öl på schemat!

Jag är inte supersugen på att hålla på att ta bort massor etiketter från glasflaskor (om ingen sitter på nått jättebra tips på hur de försvinner enkelt?!), Och jag har inte heller lust att köpa nya då budgeten ska hållas nere och hela satsen öl kommer bli uppdrucken samma kväll!
Min fråga är egentligen, kan man jäsa färdigt ölet, och sen hälla upp den på 1,5l petflaskor och i med sockret och låta den få kolsyra där i, eller kommer flaskan att sprängas? 8) :D

Om inte låter ju partyfat rätt så bra för mitt ändamål. Men kan man prima ölet i partyfaten?
Vad behöver jag mer för att ett partyfat ska fungera?

MVH
jool
Delmäskare
Delmäskare

Re: Ang. kolsyresättning!

Inlägg av jool »

Ettiketterna lossnar oftast ganska enkelt om de får ligga i vatten, de flaskor som har "plastettiketter" iställer för papper har jag dock haft problem med att få av klistret från.

Petflaskor har några nackdelar: sämra hållbarhet, dels genom att den släpper igenom luft och även UV-ljus. Sen känns det inte riktigt "rätt", i vart fall för mig, med PET-flaska

Angående partyfat finns en fin guide här:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=39&t=18668
Så ja, du kan prima i partyfatet!
Petri
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Petri »

jool skrev:Petflaskor har några nackdelar: sämra hållbarhet, dels genom att den släpper igenom luft och även UV-ljus. Sen känns det inte riktigt "rätt", i vart fall för mig, med PET-flaska
Hållbarheten spelar ingen större roll då allt kommer att förtäras under samma kväll.
Luft och ljus då, det kanske inte spelar någon "jätteroll" känns det som eftersom det inte är någon fin-bryggd..
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Öl är en fin-bryggd. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare