Brygga Lager i 8c
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Brygga Lager i 8c
Hej!
Över sommaren kommer jag att ha tillgång till en gammal jordkällare med en dygnsmedeltemp på c.a. 8 grader, variationsbredd +- 2 grader. Jag tänkte ta tillfället i akt och den 1a Juni sätta igång en sats på c.a. 30 liter riktigt ambitiös lager. Mitt största orosmoln är att temperaturen i källaren är något för kall, jag vet inte riktigt hur jag ska tackla detta.
Jag tänkte ge mig på att göra en rejäl förkultur någon vecka innan, finns det någon bra lagerstrain som skulle uppskatta dessa temperaturer? Vill helst undvika att investera i en doppvärmare..
Har tänkt jäsa två veckor på primär för att sedan tappa över och låta det stå två veckor i sekundären. OG/FG har jag inte ens hunnit börja fundera på. Efter det kommer jag att hälla upp på partyfat som kommer att få stå i samma källare hela Juli (tänkte prima med rätt mycket socker i kombination med säkerhetsventiler för att jäsa ut all luft).
Uppskattar förövrigt alla råd, tips och erfarenheter då detta blir min första lager!
Över sommaren kommer jag att ha tillgång till en gammal jordkällare med en dygnsmedeltemp på c.a. 8 grader, variationsbredd +- 2 grader. Jag tänkte ta tillfället i akt och den 1a Juni sätta igång en sats på c.a. 30 liter riktigt ambitiös lager. Mitt största orosmoln är att temperaturen i källaren är något för kall, jag vet inte riktigt hur jag ska tackla detta.
Jag tänkte ge mig på att göra en rejäl förkultur någon vecka innan, finns det någon bra lagerstrain som skulle uppskatta dessa temperaturer? Vill helst undvika att investera i en doppvärmare..
Har tänkt jäsa två veckor på primär för att sedan tappa över och låta det stå två veckor i sekundären. OG/FG har jag inte ens hunnit börja fundera på. Efter det kommer jag att hälla upp på partyfat som kommer att få stå i samma källare hela Juli (tänkte prima med rätt mycket socker i kombination med säkerhetsventiler för att jäsa ut all luft).
Uppskattar förövrigt alla råd, tips och erfarenheter då detta blir min första lager!
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Re: Brygga Lager i 8c
Med Saflager 34/70 (Weihenstephan) kan du lugnt jäsa lager i 8 grader. Det kommer att ta 8-12 dagar innan SG nått till den punkt (ca 3/4 av den totala jäsningen) då du ska tillämpa diacetylrast, det vill säga ställa jäskärlet i rumstemperatur för att minimera risken för smak av smörkola och liknande.
För starkare lager är det något högre SG som gäller, innan du tillämpar diacetylrast.
För normalstarka öl behöver du dubbel mängd jäst jämfört med vanlig ale - för t.ex. dubbelbock behöver du nog fyrdubbla mängden jäst.
Det är mina tips. Förkultur är inte nödvändig så länge du inte tänker ekonomi.
För starkare lager är det något högre SG som gäller, innan du tillämpar diacetylrast.
För normalstarka öl behöver du dubbel mängd jäst jämfört med vanlig ale - för t.ex. dubbelbock behöver du nog fyrdubbla mängden jäst.
Det är mina tips. Förkultur är inte nödvändig så länge du inte tänker ekonomi.
Diacetylrast var någonting helt nytt för mig, så tack för att du nämnde det! Om jag inte hade hört det från dig så skulle jag omedvetet ha skippat det helt. Förkultur är mestadels rent av ekonomiska skäl. Men också skönt att redan från början veta att jästen är pigg och kry, istället för att behöva gå och oroa sig (vilket jag hittills alltid gjort i onödan).
Då kör jag på Saflager 34/70! Lutar troligen åt en tjeckisk pilsner a la staropramen/urquell. Pilsnermalt, Tonvis med Saaz + någon annan god humle som kanske slinker ner i häxblandningen alltså.
Kan man generellt förvänta sig ett lägre O.G. av en överjäst öl jämfört med en ale?
Då kör jag på Saflager 34/70! Lutar troligen åt en tjeckisk pilsner a la staropramen/urquell. Pilsnermalt, Tonvis med Saaz + någon annan god humle som kanske slinker ner i häxblandningen alltså.
Kan man generellt förvänta sig ett lägre O.G. av en överjäst öl jämfört med en ale?
Hmm...
Är du verkligen säker på att temperaturen kommer att vara 8-12 grader under hela sommaren.....?
Det låter VÄLDIGT optimistiskt, bor du i Norra Lappland?
Vad innebär det att du har "säkerhetsventil"?
Är du verkligen säker på att temperaturen kommer att vara 8-12 grader under hela sommaren.....?
-
torpargrundens
- Delmäskare

Jag jäser min lager i min torpargrund som ligger mellan 8-9c och där har det funkat bra med Wyeast 2042 och den har blivit riktigt bra. Står en på jäsning nu med bra aktivitet.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

En variant är att provbrygga en mindre batch på 8-10L i kylen innan skarpt läge. Då får du jäst så det räcker för 30L och kan också "öva" på diacetylrasten
Med ett OG på ungefär 1.050 är det dags för D-rast när SG är 1.018-20. Då käkar jästen upp restprodukterna från den kalla jäsperioden, FG landar på 1.010-08 och ger ett rent öl. Lite beroende på vilken jäst du valt.
Jästen producerar också lite värme (1-2°) när jäsningen är i full gång så 8° funkar nog utmärkt.
Det tar bara lite längre tid att nå ett lagom SG för D-rasten när du jäser kallt, sen tvistas det om man ska kolsyrejäsa vid rumstemp eller vid samma temp som primärjäsningen skett. Jag förespråkar samma temp för friskare kolsyra , men det finns andra sätt att kolsyrejäsa på, och alla är rätt på sitt vis. Normalt ska ölen lagras kallt dvs vid 1-3° för att mogna, men har du 8° att välja på är valet lätt
Med ett OG på ungefär 1.050 är det dags för D-rast när SG är 1.018-20. Då käkar jästen upp restprodukterna från den kalla jäsperioden, FG landar på 1.010-08 och ger ett rent öl. Lite beroende på vilken jäst du valt.
Jästen producerar också lite värme (1-2°) när jäsningen är i full gång så 8° funkar nog utmärkt.
Det tar bara lite längre tid att nå ett lagom SG för D-rasten när du jäser kallt, sen tvistas det om man ska kolsyrejäsa vid rumstemp eller vid samma temp som primärjäsningen skett. Jag förespråkar samma temp för friskare kolsyra , men det finns andra sätt att kolsyrejäsa på, och alla är rätt på sitt vis. Normalt ska ölen lagras kallt dvs vid 1-3° för att mogna, men har du 8° att välja på är valet lätt
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Om jag förstår dig rätt menar du lägre FG av en lager jämfört med en ale? Spelar ingen roll, maltmängden styr OG och vilken FG man får är starkt knuten till mäsktemperatur. En tysk pilsner kan gå ner till 1008 och en tjeck då ner till 1012 kanske.
Nu ser jag att du ska brygga tjeckisk pilsner och då ska du nog använda tjeckisk/böhmisk jäst. Och jag antar också att du ska skippa diacetylrast men det är jag lite osäker på eftersom det beror på jästen och vilken nivå av diacetyl du vill ha - eftersom den återfinns i Urquell, dock inte i Staropramen.
Nu ser jag att du ska brygga tjeckisk pilsner och då ska du nog använda tjeckisk/böhmisk jäst. Och jag antar också att du ska skippa diacetylrast men det är jag lite osäker på eftersom det beror på jästen och vilken nivå av diacetyl du vill ha - eftersom den återfinns i Urquell, dock inte i Staropramen.
Rify skrev:Diacetylrast var någonting helt nytt för mig, så tack för att du nämnde det! Om jag inte hade hört det från dig så skulle jag omedvetet ha skippat det helt. Förkultur är mestadels rent av ekonomiska skäl. Men också skönt att redan från början veta att jästen är pigg och kry, istället för att behöva gå och oroa sig (vilket jag hittills alltid gjort i onödan).
- assistredo
- Maltrostare

Senast använde jag 5 påsar (11,5g per påse) Saglager 34/70 till 26 liter vört på OG 1056. Jäste ner till 1013. En Dortmunder enligt förra årets definition.
Björn Petersson
Bor i mittersta Dalarna. Det är en gammaldags standard jordkällare c.a. 2 meter ner i marken. Väggar av stora stenblock, "golvet" är grus och jord. På vintern blir det minimalt fyra grader, inte särskilt mycket varmare på sommaren. Då alla förändringar utifrån lär ta sig igenom flera meter sten och jord (material som alla leder värme oerhört dåligt) så räknar jag med en fördröjd effekt. Tippar på att temperaturen borde peaka någon gång under riktigt sen sommar/höst.Rotsac skrev:Hmm...
Jag har säkerhetspluggar till mina 5l partyfat som löser ut vid tryck över 2.5 bar. Förhoppningsvis borde koldioxiden som bildas till följd av "för mycket" primningssocker trycka ut luften ur faten och på så vis undvika oxidation (har ingen möjlighet att trycka i kolsyra). Då jag inte kommer att kunna brygga en ny lager förens nästa sommar så vill jag kunna långlagra drickan om den nu blir så bra som jag hoppas!
Skitbra idé! Då planerar jag in (till min sambos förtretPilsnerkokaren skrev:En variant är att provbrygga en mindre batch på 8-10L i kylen innan skarpt läge. Då får du jäst så det räcker för 30L och kan också "öva" på diacetylrasten![]()