Använder du bryggprogram?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Ja
53
82%
Nej
5
8%
Jag ska snart
7
11%

Antal röster: 65

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Använder du bryggprogram?

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Laddade hem provvarianten av Beersmith för några år sedan men tröskeln var för hög. Använder Brewtarget istället.
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Patersbier »

Jag använder Beersmith sedan första bryggningen för snart ett år sedan.
Tannamagarn
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Tannamagarn »

Jag använder inget bryggprogram.
Jag tycker det är kul att i grunden förstå de beräkningar som kan göras för sin öl, och finner tillfredsställelse att kunna det ordentligt själv.
Dessutom är det utmärkt tidsfördriv i tågpendlingen att göra beräkningar för sin nästa brygd! :)
Användarens profilbild
Matt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Matt »

Jonas Johnsson skrev:Jag kör iBrewmaster 2, för att jag ville ha ett iPadprogram, för jag vill inte springa till datorn hela tiden. Funkar BS på ipad?
Fungerar gör den, men iBrewmaster på iPad är 100 resor bättre. Detta trots att den är buggig, crashar och är helt fel ute i vissa beräkningar (främst PH och vattenjusteringar). Sen ger ju Dropbox-stödet i iBrewmaster en viss trygghet.
In caelum cerevisiae est nullum, Itaque hic bibemus illum
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Matt skrev:Fungerar gör den, men iBrewmaster på iPad är 100 resor bättre. Detta trots att den är buggig, crashar och är helt fel ute i vissa beräkningar (främst PH och vattenjusteringar). Sen ger ju Dropbox-stödet i iBrewmaster en viss trygghet.
Vet inte om jag ska ta den meningen som bra eller "Skit samma" eller... nej tack! :roll:
Vad har du dropbox till i sammanhanget? Som ger en trygghet? Ja för en som inte har iBrewmaster :?
// Jonas
Användarens profilbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mälte »

Har Beersmith. Började med bra excelblad från annat forum.
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Brewersfriend nu förtiden, egentligen bara för att få en ungefärlig slutgiltig bild av vad det lutar åt.
Har annars börjat med att studera andra recept så fått en uppskattning om hur ett recept är uppbyggt, men annars har mina 12 första bryggningar i princip varit ett höftmått på allt. Men blivit riktigt lyckat det oxo.
BrewJack
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av BrewJack »

Jonas Johnsson skrev:Jag kör iBrewmaster 2, för att jag ville ha ett iPadprogram, för jag vill inte springa till datorn hela tiden. Funkar BS på ipad?
BS finns även för iOS och man kan flytta/dela recept och utrustning via BS cloud.

Sent from my iPad using Tapatalk
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Känns inte som att ios-versionen ens borde pratas om som ett fristående bryggprogram. Är ju så otroligt svårjobbat och bökigt jämfört med desktopversionen tycker jag. Det kan iaf användas för att ha med recepten i fickan...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mälte »

dernebo skrev:Känns inte som att ios-versionen ens borde pratas om som ett fristående bryggprogram. Är ju så otroligt svårjobbat och bökigt jämfört med desktopversionen tycker jag. Det kan iaf användas för att ha med recepten i fickan...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag håller helt med. Appen duger inte för sig själv utan är ett on-the-go komplement.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Jag kör Beersmith i datorn som bas när jag skapar recept och antecknar hur process, jäsning osv går. Kör sedan över samma recept till mobilappen (på "Beersmith Cloud") under bryggdagen. Får på så vis med alla ingredienser, koka kylspiralen osv med i timern automatiskt utan krångel. Tycker det är grymt! Dock tycker jag mobilappen verkar rätt krånglig att använda för att skapa recept och så.

I övrigt Brewer's Friends vattenkalkulator för att räkna på vattenbehandlingen.
Användarens profilbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Brewbro »

Jag gör det för "hand". Jag gillar känslan att räkna ut det själv. Testade något bryggprogram nån gång men det blev helt fel. Det var väl min okunskap om programmet som ställde till det, men efter det så har jag räknat och antecknat själv.
Användarens profilbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Folk »

Ett tips.
Kanske är det någon som försökt spara alla Beersmiths filer på dropbox för att på så vis få tillgång till sina recept/inställningar på alla datorer. Detta funkar ju då inte. Däremot fungerar Microsofts OneDrive till detta utmärkt. Enda man får tänka på är ordningen man kopplar ihop kontot mellan datorerna. Se till att vara ihopkopplade innan du flyttar Beersmiths filer via File > Change documents directory

Alltså byt först documents directory på den nya installationen till OneDrive. Byt sedan med din skarpa som har alla filer. Det är ju för att de skriver över varandra annars. Ta backup först, om nått skulle gå snett.

Vänta på synk. Markera sedan huvudmappen i OneDrive (Utforskaren) och välj Gör tillgänglig Online. Eller Om det var "Full sync", minns inte riktigt.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det går visst med dropbox, men det blir fel med filerna varje gång man ansluter en ny dator. (byter document directory) Har man bara tagit en lokal kopia på foldrarna innan är det bara att kopiera tillbaka dessa innan man öppnar BS igen.

Dvs på samma sätt som OneDrive.
Användarens profilbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Folk »

Där ser man, fritt val alltså. Skulle försökt vidare i Dropbox då.
Skriv svar