Tips för lakning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jesterzeb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Tips för lakning

Inlägg av Jesterzeb »

Har bryggt 4 batcher öl nu både med torrmaltextrakt och helmalt. Nu när jag bryggt med helmalt så har jag lite problem med att komma på ett bra sett att separera/laka malten efter mäskning. Jag använder en 5l gryta att mäska i och har provat att laka genom en saftsilduk men det sätter gärna stopp helt i den och undrar om det finns något bra tips på hur jag skulle kunna laka efter mäskning?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Tips för lakning

Inlägg av Weinkeller »

Kör BIAB med sån liten volym så slipper du lakandet.
Jesterzeb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jesterzeb »

Ok vad behöver man tänka på vid biab bryggning? Behövs något mer än biab påse? Behöver man något sådant skydd i botten på grytan?
brother_loui
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av brother_loui »

Ja det är bra att ha något som hindrar biabpåsen från att komma i kontakt med botten på grytan. Själv tog jag Ikeas grytunderlägg "lämplig" (den mindre versionen). Funkar fint för mig!
Jesterzeb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jesterzeb »

Kanon då blir de att prova biab till nästa bryggning. Är det nått mer man ska tänka på mängden malt? Mängde vatten vid mäskning? Jag brukar brygga till 4l färdig öl ungefär
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Man behöver inte falskbotten om man kör BIAB på induktion. Kör du på gas eller vanlig elplatta kan det vara bra dock.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Jesterzeb skrev:Kanon då blir de att prova biab till nästa bryggning. Är det nått mer man ska tänka på mängden malt? Mängde vatten vid mäskning? Jag brukar brygga till 4l färdig öl ungefär
Malten binder ca 0,5l vatten per kg om du pressar ur den. Du använder alltså så mycket vatten du normalt har före kok inklusive det påslaget. Om du vill kan du mäska med 2/3 av vattnet och sedan tillsätta resterande vatten kokande för att höja tempen till utmäskningstemperatur innan du lyfter påsen. Så gör jag.
Jesterzeb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jesterzeb »

Ok de låter bra de tack för info
Skriv svar