hej alla bryggarvänner!
gjorde min första brygd för drygt 2 veckor sedan,en porter med biab metoden. köpte en färdig sats med recept o följde de så noga som möjligt.
problemet är att jag tappa de på fat igår lördag o i dag när ja provsmaka ölen så tyckte ja de va lite smaklös.. min fråga är om de blir bättre av att få stå o lagra sej lite eller om ja gjort något generalfel i bryggprocessen?
fick ett og på 60 o ett fg på 26
jäste mellan 17-20 grader i 2 veckor med safale s-o4
Har du möjlighet att lägga ut recept/mängd på malt/ev extrakt mm som ingick i brygden?
Mäsktemp tycker jag också kan vara intressant så man får något att gå på...
1060-1026 = alkoholhalt på runt 4.5%
Bör ju ändå inte behöva innebära att den blir tunn/blaskig...hm?
hej o tack
jo jag gjorde på följande vis:
koka upp 15 liter vatten till 74 grader o la i påsen och 2,8kg malt . mäska sen i 60 min med 68 grader på termometern, funderar lite på var man ska mäta tempen någonstans. tycker de blir väldig skillnad om man mäter långt ner i grytan eller närmare toppen.hade iaf tempen cirka i mitten på grytan. efter 60min höjde ja tempen till 75 grader i 10 min o tillsätte 300g rostad malt. rörde runt lite under tiden sedan tog ja upp påsen o lät den rinna av på ett durkslag. hällde över 2 liter 75 gradigt vatten i påsen. jag pressa inte ur den som ja sett i efterhand att många gör..allt fick koka 1 timme o totalt 28 gram humle tillsättes 14 g i början o resten i slutet. sen kylde ja ner de till 23 grader hällde de genom en saftsil o ner i dunken. fick tllsätta 1 liter kallt vatten för att få 11 liter vört sätte på locket o skaka runt i 3min sen hällde ja i ett paket safale s04 o ställde dunken mörkt.
Tack för infon ovan o ursäkta om jag för egen del inte gett några tankar om varför klen smak?
Hade hoppats på att någon annan erfaren på forumet hade tyckt till lite men...
För egen del gillar jag inte att späda efter kok, har hört att det då kan göra ölet lite blaskigt, späder hellre innan kok efter jag mätt sockerhalten innan kok, men ska låta det vara osagt att det är boven till klen smak?
Vi brukar smaka av någon flaska då o då för att se om ölet ändrar karaktär över tid...
Skulle också kunna tänka mig att prova samma recept igen men inte späda innan jäsning och se om det blir någon skillnad i smak för att veta om det påverkar den klena smaken...
sören skrev:hej o tack
jo jag gjorde på följande vis:
koka upp 15 liter vatten till 74 grader o la i påsen och 2,8kg malt . mäska sen i 60 min med 68 grader på termometern, funderar lite på var man ska mäta tempen någonstans. tycker de blir väldig skillnad om man mäter långt ner i grytan eller närmare toppen.hade iaf tempen cirka i mitten på grytan. efter 60min höjde ja tempen till 75 grader i 10 min o tillsätte 300g rostad malt. rörde runt lite under tiden sedan tog ja upp påsen o lät den rinna av på ett durkslag. hällde över 2 liter 75 gradigt vatten i påsen. jag pressa inte ur den som ja sett i efterhand att många gör..allt fick koka 1 timme o totalt 28 gram humle tillsättes 14 g i början o resten i slutet. sen kylde ja ner de till 23 grader hällde de genom en saftsil o ner i dunken. fick tllsätta 1 liter kallt vatten för att få 11 liter vört sätte på locket o skaka runt i 3min sen hällde ja i ett paket safale s04 o ställde dunken mörkt.
Hur var förväntningarna att det skulle smaka, och vad menar du när du skriver klen smak?
Mängden humle är ju tex ganska låg och tillsammans med 04:an som är en ganska maltig och fruktig historia då kanske humlen försvinner en del. Upplever du den som flat och fadd med låg beska och klen humlesmak tex?
ska prova som du skrev danisch att späda innan nästa gång o jämföra, ska även kolla in länken .
de ja mena med klen smak är att de stod att den skulle bli mörk o chokladig men tycker min blev vattnig. beskan tycker ja är bra. saknar liksom de chokladiga o ljupet lite svårt att förklara men hoppas ni förstår va jag menar
Nu ska vi se!
1.4 kg best malz pale ale malt
1.1kg best malz munich
300 g best malz caramel extra mörk
150g ljus choklad malt
100 g svartmalt 1400
Humlen är kent golding 28 gram
Om du hade OG 60 och FG 26 är det bara sådär 57 % utjäsning. Trots att S-04 har låg utjäsningsgrad, tycker jag 57 är mycket låg. Men jag har också hört att stout, porter & skotsk öl tar lång tid att bygga upp smaken efter tappning.
hej hej
ja de blev nog några missar på vägen. tycker som du säger att den smakar bättre nu ändå. prova lite igår.men ska låta den stå ett tag till.
tackar alla för svaren ja fått o ska snart ge mej på en ny sats nu med lite mer kunskaper i bagaget. de är lätt beroende framkallande om man säger så