En Facebooksida att samlas kring?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
En Facebooksida att samlas kring?
Här finns några bryggningsintresserade. Kanske kan vi bli fler. Välkomna att gå med.
https://www.facebook.com/groups/santmanbrygger/
Tomas
https://www.facebook.com/groups/santmanbrygger/
Tomas
Re: En Facebooksida att samlas kring?
Finns en stor grupp redan...
https://www.facebook.com/groups/190226964410623/
https://www.facebook.com/groups/190226964410623/
// Jonas
Jag är inte teknikfientlig, bara lite gammaldags...
Generellt så tycker jag att grupperna på Facebook är rätt stökiga och stör det egna fb flödet med halvt ointressanta inlägg. Dessutom är det inte så lätt att hitta gamla inlägg eller länka till dom i andra.
Gillar forum bättre. Det är ingen pushnotis och spam med bilder här.
Generellt så tycker jag att grupperna på Facebook är rätt stökiga och stör det egna fb flödet med halvt ointressanta inlägg. Dessutom är det inte så lätt att hitta gamla inlägg eller länka till dom i andra.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Det är ju dom vanliga ointressanta inläggen från random vänner som stör flödet... 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bee skrev:Jag är inte teknikfientlig, bara lite gammaldags...
Innstämmer till fullo.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Håller med Bee. Hopplöst svårt att följa intressanta trådar, och förvånansvärt få sådana.
"Idag bryggde jag en APA" (random bild på kastrull med vört)
Facebook är ju på sätt och vis ett forum för narcissism och exhibitionism, inte intellektuellt utbyte.
Facebook är ju på sätt och vis ett forum för narcissism och exhibitionism, inte intellektuellt utbyte.
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Jag kan iofs tycka att det finns liknande problem även på det här forumet. "Recept, bryggtips.." och "Nybryggarhjälp" är totalt sönderspammade av att varje person skapar en ny tråd för just sin fråga trots att den besvarats x gånger redan. Jag hade föredragit en mer uppstyrd struktur med: "Stora jästtråden", "Torrhumling", "Maltnota"... o.s.v.
Fast jag håller med om att Facebook som format inte uppmanar till några djupa eller åtminstone långsiktiga diskussioner.
Fast jag håller med om att Facebook som format inte uppmanar till några djupa eller åtminstone långsiktiga diskussioner.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
-
pettersson80
- Torrhumlare

Grindcrusher skrev:Håller med Bee. Hopplöst svårt att följa intressanta trådar, och förvånansvärt få sådana.
+1 på den!
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Olsvamlarn skrev:Jag kan iofs tycka att det finns liknande problem även på det här forumet. "Recept, bryggtips.." och "Nybryggarhjälp" är totalt sönderspammade av att varje person skapar en ny tråd för just sin fråga trots att den besvarats x gånger redan. Jag hade föredragit en mer uppstyrd struktur med: "Stora jästtråden", "Torrhumling", "Maltnota"... o.s.v.
Håller med
Finns många trådar som borde delas upp i flera också, det är väl det moderatorerna är till för eller? Har forumet växt snabbare än vad man tänkt på...?
// Jonas
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Falkens skrev:Håller med
Finns många trådar som borde delas upp i flera också, det är väl det moderatorerna är till för eller? Har forumet växt snabbare än vad man tänkt på...?
Nej det har varit så här sedan första gången jag loggade in. Tror det är ett medvetet val att låta medlemmar skapa trådar helt fritt.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Tror inte det gagnar forumet att låsa in en massa och sätta en massa regler så länge det inte är ett stort problem.
+1 på att Facebook inte är helt spännande.
+1 till på att för mycket regler kan hämma användaren.
Flikar dock in att forumet borde ha fler kategorier, fler "Stora xxx-tråden" som stickys. Avdelningen "Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier" innehåller ju allt i stort sett. På rak arm skulle ju tex kategorier som: Jäst & jäsning, Flask- & Fat-förpacka, Hemmabyggen, Andra jästa drycker, osv kunna få egna delar. Jag förstår att det är ett jättejobb att strukturera om ett forum och alla vi kommer att ha invändningar hur det än kommer bli. Men jag tycker mig se att det kommer upp titt som tätt att forumet kan kännas lite ostrukturerat och brett.
Kanske lite mer moderering i trådarna, när det spårar ur, eller när någon ett par poster in kapar tråden med sin egna frågeställning under samma ämne. Har följt vissa trådar som är intressanta, där nybörjare undrar något för att sedan bli kapade av någon med liknande problem och leder bort diskussionen.
Sen vill jag vurma lite för den där receptavdelningen igen.
Tycker fortfarande det skulle vara klockrent
+1 till på att för mycket regler kan hämma användaren.
Flikar dock in att forumet borde ha fler kategorier, fler "Stora xxx-tråden" som stickys. Avdelningen "Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier" innehåller ju allt i stort sett. På rak arm skulle ju tex kategorier som: Jäst & jäsning, Flask- & Fat-förpacka, Hemmabyggen, Andra jästa drycker, osv kunna få egna delar. Jag förstår att det är ett jättejobb att strukturera om ett forum och alla vi kommer att ha invändningar hur det än kommer bli. Men jag tycker mig se att det kommer upp titt som tätt att forumet kan kännas lite ostrukturerat och brett.
Kanske lite mer moderering i trådarna, när det spårar ur, eller när någon ett par poster in kapar tråden med sin egna frågeställning under samma ämne. Har följt vissa trådar som är intressanta, där nybörjare undrar något för att sedan bli kapade av någon med liknande problem och leder bort diskussionen.
Sen vill jag vurma lite för den där receptavdelningen igen.
Inga regler men det ska vara enl. ditten och datten... klart det ska vara bra, öppet och fritt att posta men det måste väl finnas struktur i forumet eller har jag fel?
Om en tråd sticker i väg åt ett helt annat håll så är det bra om den kanske delas upp i 2.
Det jag menar är att tex. den här tråden, den skulle nog kunna delas upp i 4 olika trådar.
viewtopic.php?f=43&t=10274
Tanken är ju bara för att underlätta sökandet för nya medlemmar
Om en tråd sticker i väg åt ett helt annat håll så är det bra om den kanske delas upp i 2.
Det jag menar är att tex. den här tråden, den skulle nog kunna delas upp i 4 olika trådar.
viewtopic.php?f=43&t=10274
Tanken är ju bara för att underlätta sökandet för nya medlemmar
// Jonas
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Jag tycker det är ett större problem att det skapas nya trådar med samma fråga hela tiden än att trådar drar iväg. Jag har slutat titta in i de två tidigare nämnda delarna av forumet för att de är så ostrukturerade och upprepande (sönderspammade). Jag förstår dock att nya medlemmar hela tiden skapar samma trådar då det inte finns några tydliga "huvudtrådar" för såna frågor. T.ex.: "min vört jäser inte efter X dagar, vad göra?", "det ser ut så här i jäskärlet, bara att slänga?" eller "jag har de här ingredienserna, vad blir det för öl?". Eller ännu värre, de som lägger upp ett helt gäng trådar med frågor om samma bryggning. Det dyker säkert upp intressanta trådar, men de är så mycket spam-trådar att jag inte orkar leta.
Den enkla regeln: "Starta inga nya trådar när det redan finns befintliga" i kombination med huvudtrådar tror jag skulle göra forumet mer användbart. Personligen tycker jag inte det är en särskilt hård regel.
Ett annat exempel: Kolla hur det ser ut i "Föreningen och dess aktiviteter..." och räkna antalet trådar med SM 2015 i namnet. Det hade varit bättre med en tråd tycker jag.
Den enkla regeln: "Starta inga nya trådar när det redan finns befintliga" i kombination med huvudtrådar tror jag skulle göra forumet mer användbart. Personligen tycker jag inte det är en särskilt hård regel.
Ett annat exempel: Kolla hur det ser ut i "Föreningen och dess aktiviteter..." och räkna antalet trådar med SM 2015 i namnet. Det hade varit bättre med en tråd tycker jag.