Snälla hjälp en nybryggare med jäsningsproblem
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Snälla hjälp en nybryggare med jäsningsproblem
Hej!
I lördags så bryggde jag min första öl efter receptet nedan, som fanns på hu
Problemet är att idag, tisdag, så har jäsningen helt avstannat efter att den kom igång jättebra under söndagen. Jag läste någonstans att man kunde syresätta vörten så att jäsningen skulle komma igång igen men jag jag vill gärna höra det ifrån er här på forumet också. Har ni några tips?
Volym: 25 liter
OG: 1050
FG: 1012
IBU: 32
Alkohol: 4,9% vol.
Koktid: 60 minuter
Malt
5,0 kg pale ale malt
0,25 kg crystal malt
Humle
47 g Kent Goldings kottar, 4,4% alfasyra (60 min.)
25 g Kent Goldings kottar (5 min.)
Jäst
London Ale (Wyeast 1028)
Den jästen hittade jag inte så jag valde Craft Series: British Ale istället... Gjorde jag bort mig nu?
Jag mätte OG innan jag slängde på jästen och då var den 70, jag har nu ett OG på 20.
Jag har skakat om hela jästunnan för en stund sedan och det verkar som det jäser igen, om än jävligt långsamt (typ ett bubbel var 5:e minut. Tycker ni att jag ska slänga i ett paket jäst till? Om jag inte hittar samma jäst spelar det någon roll? Det är 18grader i rummet vilket borde vara optimalt för den jästtypen.
I lördags så bryggde jag min första öl efter receptet nedan, som fanns på hu
Problemet är att idag, tisdag, så har jäsningen helt avstannat efter att den kom igång jättebra under söndagen. Jag läste någonstans att man kunde syresätta vörten så att jäsningen skulle komma igång igen men jag jag vill gärna höra det ifrån er här på forumet också. Har ni några tips?
Volym: 25 liter
OG: 1050
FG: 1012
IBU: 32
Alkohol: 4,9% vol.
Koktid: 60 minuter
Malt
5,0 kg pale ale malt
0,25 kg crystal malt
Humle
47 g Kent Goldings kottar, 4,4% alfasyra (60 min.)
25 g Kent Goldings kottar (5 min.)
Jäst
London Ale (Wyeast 1028)
Den jästen hittade jag inte så jag valde Craft Series: British Ale istället... Gjorde jag bort mig nu?
Jag mätte OG innan jag slängde på jästen och då var den 70, jag har nu ett OG på 20.
Jag har skakat om hela jästunnan för en stund sedan och det verkar som det jäser igen, om än jävligt långsamt (typ ett bubbel var 5:e minut. Tycker ni att jag ska slänga i ett paket jäst till? Om jag inte hittar samma jäst spelar det någon roll? Det är 18grader i rummet vilket borde vara optimalt för den jästtypen.
Re: Snälla hjälp en nybryggare med jäsningsproblem
Jag tror inte att du behöver oroa dig eller slänga i mer jäst. Det kan jäsa fort och intensivt i början och sedan mycket lugnare. Låt jästunnan stå upp till två veckor,
eventuellt lite varmare, så tror jag att FG fortsätter att krypa neråt fast i långsammare takt.
/Anders
eventuellt lite varmare, så tror jag att FG fortsätter att krypa neråt fast i långsammare takt.
/Anders
Stämmer ditt uppmätta OG verkligen? I receptet står det 1050 men du säger 1070. I så fall så har du en 70%-ig utjäsning redan. Vet inte vad den jästen klarar men förhoppningsvis kommer den ner ett par pinnar till.
- Weinkeller
- Maltrostare

Ta det lugnt, det är ju i princip utjäst..
Och syresätt inte, däremot kan du höja tempen några grader.
Och syresätt inte, däremot kan du höja tempen några grader.
Efter att jag lakat och fått fram vörten så insåg jag att jag inte kompenserat för det bortkokta vattnet, då hade jag ett OG på 80, efter att jag tillsatt vatten (med en total volym på 18liter) så var OG på 70.
Skaplig effektivitet i så fall. 
Hur kunde du missa OG med 30 pinnar??
Hur kunde du missa OG med 30 pinnar??
Jag vet såklart inte om du minns din första bryggning, men för mig var det helt nytt och det var stressigt som fan. Det kan ha påverkat att jag missade via detaljer.
Haha, visst minns jag, det var inte så länge sedan.
Det var inte menat som någon kritik utan snarare en fråga vad som gått fel eller om du ändrade receptet? 30 pinnar är ju trots allt en hel del. Det ska missas många detaljer för att lyckas med det.
Det var inte menat som någon kritik utan snarare en fråga vad som gått fel eller om du ändrade receptet? 30 pinnar är ju trots allt en hel del. Det ska missas många detaljer för att lyckas med det.
Jag kan bara anta att det hade med bortkokningen av vattnet vid mäskningen, annars har jag inte en aning om hur man påverkar OG värdet 
Har jag fattat det rätt om jag tror att du enligt receptet skulle brygga 25 liter öl, men till slut hade du 18 liter i jäshinken? Det kan förklara den höga OG:n.
Ju mer malt desto högre OG.
Ju mindre vatten desto högre OG
I alla fall kan du bara ta det lugnt och låta jäshinken stå åtminstone en vecka eller två till. Det blir nog ett bra och ganska starkt öl.
Ju mer malt desto högre OG.
Ju mindre vatten desto högre OG
I alla fall kan du bara ta det lugnt och låta jäshinken stå åtminstone en vecka eller två till. Det blir nog ett bra och ganska starkt öl.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Tack Jonas!
Det var väl ungefär så som jag misstänkte, men nu är det bekräftat
så jag känner att jag kan andas ut och det kommer fortfarande bubblor från hinken efter att jag ruskade om den i går.
Det var väl ungefär så som jag misstänkte, men nu är det bekräftat
Som lite extra info så klockade jag bubblorna och under 5minuters mätning så blev genomsnittstiden mellan bubbel 35sekunder. Så det är definitivt liv i jästen