Keg washer
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Keg washer
Som vanligt är jag snål och gillar att bygga saker så näst på listan över saker att bygga står en Keg Washer (http://shop.humle.se/utrustning/rengori ... her-mark-2)
Frågan är om en dränkbar pump orkar trycka vattnet tillräckligt mycket? Eller om man skall satsa på någon annan form av pump? Nästa fråga är hur man skall montera grejerna? Jag funderade på att helt enkelt bara ha en jäshink och såga ett hål i locket i den, där man sedan kan ställa carboys och fat.
Tankar eller idéer?
Frågan är om en dränkbar pump orkar trycka vattnet tillräckligt mycket? Eller om man skall satsa på någon annan form av pump? Nästa fråga är hur man skall montera grejerna? Jag funderade på att helt enkelt bara ha en jäshink och såga ett hål i locket i den, där man sedan kan ställa carboys och fat.
Tankar eller idéer?
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Keg washer
Jag har en 400W (har jag för mig att det är iaf) dränkbar pump och den funkar bra, men jag skulle nog säga att deb är i den nedre flödesregionen av vad som är gångbart. Själv fyller jag bara en hink, ansluter kopplingarna och recirkulerar.
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=59382#p59382
Har även sett andra byggen som involverar dammpumpar med fontän.
Biltema har en på 500w, den kanske kan funka? Såg nån amerikansk video där de körde men en 1/4 HP pump, det verkade funka bra med så liten effekt. Jag tror jag kör på pumpen från Biltema och håller tummarna för att det funkar 
Själv har jag en fontänpump från ebay som jag antingen låter spruta fritt i hink/fat eller sätter på en slang med fatkopplingar och låter cirkulera i fatet.
Den är ganska lik pumpen som sitter i fatdisken som humle säljer, kanske kan vara ett alternativ.Bee skrev:Själv har jag en fontänpump från ebay som jag antingen låter spruta fritt i hink/fat eller sätter på en slang med fatkopplingar och låter cirkulera i fatet.
Häftig tvätt! En gammal diskmaskin borde ju funka bra, dock lite utrymmeskrävande. Borde vara rätt bra drag i den pumpen skulle jag tro?L+R skrev:Vi har haft en lignende tråd
http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=7989
Mvh
L+R
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Snyggt med diskmaskinen! Kanske inte så platseffektiv som du säger men man har ju stora möjligheter att automatisera med plc (eller liknande) och ha både värmning och avlopp för olika tvätt, skölj och desinficeringssteg.
Jag tänkte bara förtydliga det där med effektbehovet. Den dränkbara pumpen räcker till för att trycka vatten igenom båda fatanslutningarna och på så sätt skölja fatet med god kraft. Det blir ett ganska högt tryckfall med det flödet, men har man en extern spraydysa som med en fontänpump eller diskmaskinspump så klarar man sig med en betydligt mindre motor.
Jag tänkte bara förtydliga det där med effektbehovet. Den dränkbara pumpen räcker till för att trycka vatten igenom båda fatanslutningarna och på så sätt skölja fatet med god kraft. Det blir ett ganska högt tryckfall med det flödet, men har man en extern spraydysa som med en fontänpump eller diskmaskinspump så klarar man sig med en betydligt mindre motor.
Misstänkte också att tryckfallet blir ganska rejält när man trycker i den mängden vatten genom stigarröret och kolsyreröret. Såg igår när jag var på Biltema att de hade en pump som var gjord för att ha i vattentunnor. Den hade ett monterat rör med en 3/4" gänga i toppen, där kan man sätta en gardenakoppling och koppla till fatventilerna, verkar riktigt smidig. Får nog bli en sån.svensson.lu skrev:Snyggt med diskmaskinen! Kanske inte så platseffektiv som du säger men man har ju stora möjligheter att automatisera med plc (eller liknande) och ha både värmning och avlopp för olika tvätt, skölj och desinficeringssteg.
Svensson, menar du att du enbart kopplar pumpen på fatets öl- och gaskopplingar och sedan recirkulerar?svensson.lu skrev:Jag har en 400W (har jag för mig att det är iaf) dränkbar pump och den funkar bra, men jag skulle nog säga att deb är i den nedre flödesregionen av vad som är gångbart. Själv fyller jag bara en hink, ansluter kopplingarna och recirkulerar.
Ingen spolning direkt i fatets botten likt marks keg washer gör? Funkar det bra?
Tjusigt bygge må jag säga du gjort, funderar på att göra ett likadant i helgen och har hittat en vettig dränkbar 500w-pump på biltema för en femhundring.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jepp! Vattnet sprutar ju in mot botten av fatet genom stigarören så det funkar om man har en kraftfull pump.
Jag sköljer först en omgång med vatten och sedan recirkulerar jag med pbw, sköljer igen med vatten och avslutar med att recirkulera saniclean. Sen fyller jag fatet med CO2, trycksätter och lägger fatet på hyllan.
Jag sköljer först en omgång med vatten och sedan recirkulerar jag med pbw, sköljer igen med vatten och avslutar med att recirkulera saniclean. Sen fyller jag fatet med CO2, trycksätter och lägger fatet på hyllan.
Tack!!!! [THUMBS UP SIGN]
Vad är det för slang du använder? Är fundersam om det kan funka med vanlig grön vattenslang eller om den kanske inte står emot pbw och vwp?svensson.lu skrev:Jepp! Vattnet sprutar ju in mot botten av fatet genom stigarören så det funkar om man har en kraftfull pump.
Efter att du trycksatt och lagt på hyllan, när det väl är dags att tappa så behövs förstås ingen ny runda med saniclean?
Jag är grymt nojjig vad gäller rengöring...
Fatet måste ju inte vara uppochner... http://thebrewingnetwork.com/Beer-Gadge ... eg-Cleaner
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Det är bara en vanlig trädgårdsslang och ev kemikaliresistens spelar antagligen inte så stor roll eller i vart fall så har jag inte funderat så mycket på det. Det handlar ju inte om mer än 10 min i mitt fall.Flackovic skrev: Vad är det för slang du använder? Är fundersam om det kan funka med vanlig grön vattenslang eller om den kanske inte står emot pbw och vwp?
Efter att du trycksatt och lagt på hyllan, när det väl är dags att tappa så behövs förstås ingen ny runda med saniclean?
Jag är grymt nojjig vad gäller rengöring...
Jag gör inget mer med fatet. När det väl är trycksatt så öppnar jag det inte igen förrän nästa gång det ska rengöras.
Jag släpper bara trycket och sprayar kopplingarna med starsan, byglar faten och fyller upp.
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=60426#p60426