Stone Pale Ale

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Stone Pale Ale

Inlägg av mazzse »

Dåså alla glada!
Nu är det dax att brygga. :)

Stone Brewing, har släppt receptet till deras "Stone Pale Ale".

http://blog.stonebrewing.com/index.php/ ... le-recipe/

Brygg hårt och lev väl! :=)
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Stone Pale Ale

Inlägg av mazzse »

Stone Pale Ale

Yield: 5 Gallons (about 54 12-ounce bottles or 30 22-ounce bottles)

10 pounds plus 7 ounces crushed North American two-row pale malt
1 pound plus 4.2 ounces crushed 60L crystal malt
4.8 ounces crushed 75L crystal malt
About 9 gallons water
0.44 ounce Columbus hops (12.9% alpha acid)
½ tsp Irish moss
0.77 ounce Ahtanum hops (6.0% alpha acid)
1.19 ounces Ahtanum hops (6.0% alpha acid)
1 (35ml) package White Labs WLP007 Dry English Ale Yeast or WLP002 English Ale Yeast
1 cup plus 3 Tbsp light dried malt extract

Clean and sanitize all of your equipment.

Mashing

In a 10-galloln insulated cooler, combine the crushed malts with 3 gallons plus 12 cups of 172°F water. The water should cool slightly when mixed with the grain. Hold the mash at 156°F for 20 minutes.

Add 2 gallons plus 2 cups of 184°F water. The mixture should come up to 165°F.

Lautering & Sparging

Lauter the mash. Once the liquid is lower than the level of the grain, begin to slowly sprinkle 3 gallons plus 1 cup of 168°F water over the grains to start the sparge. Continue sparging.

The Boil

Set the brew kettle of wort on top of a propane burner and add water to bring the wort level up to about 6 gallons plus 12 cups, if needed. Bring the wort to a rapid, rolling boil. As it begins to come to a boil, a layer of foam and scum may develop at the surface. Skim it off and discard. Once the wort is at a full boil, put a hops bag containing the Columbus hops in the kettle and set a timer for 90 minutes. Stir the wort frequently during the boil and be watchful to avoid boil-overs.

At 15 minutes before the end of the boil, stir in the Irish moss. At 10 minutes before the end of the boil, put a hops bag containing the 0.77 ounce of Ahtanum hops in the kettle. When the boiling time is over, turn off the heat and put a hops bag containing the remaining Ahtanum hops in the kettle. Cover the kettle and immediately begin cooling the wort as quickly as possible.

Pitching Yeast & Fermentation

Once the wort has cooled to 72°F, discard the spent hops and check the specific gravity of the wort with a hydrometer. The target starting gravity is 1.057 (14 Plato).

Transfer the wort to the primary fermentation bucket. Pitch the yeast (or prepare a yeast starter).

Allow the wort to ferment through primary and secondary fermentation at 72°F until it reaches a specific gravity of 1.014 (3.5 Plato).

Bottling

When you’re ready to bottle, clean and sanitize the bottles, caps and bottling equipment. Put the dried malt extract in a medium saucepan and stir in just enough water to dissolve it. Bring the mixture to a boil over high heat. Remove from the heat, cover and let cool slightly. Proceed with bottling.

palealecover

Stone Pale Ale (Advanced)

Yield: 5 Gallons (about 54 12-ounce bottles or 30 22-ounce bottles)

87.0% crushed North American two-row pale malt
10.5% crushed 60L crystal malt
2.5% crushed 75L crystal malt
Conversion temperature 156°F
Mash out 165°F
0.171 lb/bbl Columbus hops (12.9% alpha acid)

[90 minutes]

0.30 lb/bbl Ahtanum hops (6.0% alpha acid)

[10 minutes]

0.46 lb/bbl Ahtanum hops (6.0% alpha acid)

[0 minutes]

White Labs WLP007 Dry English Ale Yeast or WLP002 English Ale Yeast
Pitch rate 16 to 18
Starting gravity 1.057 (14 Plato)
Final gravity 1.014 (3.5 Plato)
Ferment at 72°F
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Rekommendationer önskas.

Att skala det här receptet till min vanliga storlek är ju redan gjort gällande malten eftersom det står angivet i %.
Men Närmast North American två radig pale malt då, vad rekommenderas?

Crystal 60L resp 75L, menas det, någon Crystal mal som har rostningsgraden 60 resp 75?
Är följande motsvarande??...:
Caravienne (Dingemans), hel, 1 kg, artnr 54061, EBC 40-60
Caraamber® (Weyermann®), hel, 1 kg artnr 5034,1 EBC 60-80

Men när det gäller humlen hur tänker ni kring det då, vad är bästa sätt att räkna om hur mycket av humlen som skall i? så jag inte över/under doserar...

Jag tänkte pricka så rätt som möjligt först och eftersom jag inte riktigt är med på de bästa motsvarigheterna ifrån vårat avlånga lands bryggaffärer så behöver jag er hjälp. :)

Tack på förhand.
//M
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av longjohn »

På A svarar jag pale ale-malt.

B: 60L och 75L (L=Lovibond) mäter färgen. I EBC är det i runda slängar 120 och 150, men du kan nog googla dig fram till exakt konvertering. CaraMunich III och CaraBohemian, kanske.

C: För de sena humlegivorna behöver du (enligt mig) bara räkna om med avseende på hur många liter du producerar, skit i om alfasyran skiljer lite. Bittergivan (90 minuter) behöver du även skala med avseende på alfasyran, t.ex. har du 10%-ig humle behöver du 12.9/10 så mycket humle. Det blir förstås även lite pyssel för att konvertera mellan USA- och övriga-världen-enheter...
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

mazzse skrev:Rekommendationer önskas.

Att skala det här receptet till min vanliga storlek är ju redan gjort gällande malten eftersom det står angivet i %.
Men Närmast North American två radig pale malt då, vad rekommenderas?

Crystal 60L resp 75L, menas det, någon Crystal mal som har rostningsgraden 60 resp 75?
Är följande motsvarande??...:
Caravienne (Dingemans), hel, 1 kg, artnr 54061, EBC 40-60
Caraamber® (Weyermann®), hel, 1 kg artnr 5034,1 EBC 60-80

Men när det gäller humlen hur tänker ni kring det då, vad är bästa sätt att räkna om hur mycket av humlen som skall i? så jag inte över/under doserar...

Jag tänkte pricka så rätt som möjligt först och eftersom jag inte riktigt är med på de bästa motsvarigheterna ifrån vårat avlånga lands bryggaffärer så behöver jag er hjälp. :)

Tack på förhand.
//M
Angående karamellmalten så är det rostningsgraden i Loviblond som anges. Maltmagus har karamellmalt som är 60L, försök att hitta karamellmalt som ligger lika i rostningsgrad. Enklast är kanske att du komponerar ett recept och räknar ut hur mycket IBU som humlen med den angivna alfasyran ger och ändrar den sedan så att du får samma IBU med den humlen du har.
Maltmagnus har även paleale malt från Briess, närmare lär du inte komma :)
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Två bra inlägg, tack!
Får vänta in att Maltmagnus får in den där caramellmalten, så nu hinner jag räkna och komponera i lugn och ro men sedan så... :=)

Återkommer när jag har gjort min version av deras recept, utifall någon skulle vara intresserad.
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Jag har kört fast vid funderingen varför skiljer sig humlen i:

specen på övre delen,
med tex: 0.44 ounce

Och i den undre (Advanced) delen,
med tex: 0.171 lb/bbl

Jag förstår inte vad det lb/bbl är för mått angivelse.
Vågar nog påstå att alla dom olika calcylatorerna/converters till mobilen jag laddat ned, eller på nätet när jag googlat inte upptar den angivelsen.
Det är inte ens rimliga värden så som jag testar att konvertera i advanced delens humle.

Kan någon hjälpa mig på traven? :)
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av longjohn »

lb/bbl ("pound per barrel") är massa/volym, så i välkända enheter skulle det kunna vara kg/l eller g/l (den sista är kanske vettigare för humle i öl).

1 lb är ca 450 g och 1 barrel är runt 117 liter (eller kanske 119, det där med barrel är en soppa), så 1 lb/bbl är ungefär 3,8 g/l.

Så 0,171 lb/bbl skulle vara ca 0,65 g/l. Jag har inte kollat hur det passar med receptet, men kanske fick jag rätt på det. På t.ex. 15 liter öl blir det inte många gram humle, men det är ju hyfsat hög alfasyra och 90 minuter.
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Tack longjohn,

Du satte bollen i rullning, det gjorde att jag förstod meningen och avsikten med (advanced) att den delen av receptet från stone, är skalbart, det är därför som det bara står skrivet i % på malten tex, skalbart. Dom har redan tänkt till åt os... :)
Så därför har jag nu listat ut och förstått att dom ovan siffrorna för humlen i receptet som är för 5 gallons är korrekt översatta av mig.

Det betyder att det inte är långt kvar nu... :)

Tack.
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Hej,

Receptet som jag tänkte köra på, lyder som följande.
Allt ifrån Maltmagnus, eftersom dom hade amerikanskt märke på malten. :)

Pale Ale malt, 4200 gram
Crystal 60L, 510 gram
Crystal 80L, 120 gram

Columbus 12 gram (@90min)
Ahtanum 22 gram (@10min)
Ahtanum 34 gram (@0min)

Dry English Ale WLP007

Det är iaf planen, efter min omvandling av receptet.

Återkommer när den har bryggts, väntar på min brewster som är på service hos danskarna. ska komma nästa vecka.

Mvh Mats
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Jag öste halva vörten en hink med föreskriven Jäst och en annan (Burton Ale 023) i annat kärl.
Det vart två lyckade alster.
Fortfarande ovetande av hur originalet smakade är jag iaf nöjd över resultatet.
http://brewery.mazz.se
Skriv svar