Hej,
Är ny på fat och flasktappning från fat. Har kolsyrat en Ale till 1.8 vid 14 grader och har nu stora problem att få den ut ur fatet utan massiv skumbildning. Kör med så lågt tryck som möjligt (ca 0.6 B), 2m sytråd, beergun alternativt picknickkran (har testat båda).
Frågor:
1. Brukar man behöva offra någon liter eller så innan det rinner på utan skum?
2. Kan man tappa ur trycket helt och sen köra hävert från ölkopplingen för att slippa skum?
3. Kommer allt lösa sig om jag bara kyler ölen till 0? Dock vill jag kunnat det ska funka vid serveringstemp också då jag både vill kunna tappa på flaska och till fat.
/Arvid
Bara massa skum vid avtappning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Bara massa skum vid avtappning
Börja med att kyla ölen och se vad som händer. På Picknickkranen måste du trycka i botten annars kommer bara skum.
1. Nej.
2. Det går inte få ut allt tryck.
3. För flasktappning bör man ha så kallt som möjligt men det ska fungera vid servering.
1. Nej.
2. Det går inte få ut allt tryck.
3. För flasktappning bör man ha så kallt som möjligt men det ska fungera vid servering.
arvid skrev:Hej,
Är ny på fat och flasktappning från fat. Har kolsyrat en Ale till 1.8 vid 14 grader och har nu stora problem att få den ut ur fatet utan massiv skumbildning.
+1 på att kyla ölet, annars får du börja brygga brittiska stilar med låg kolsyra och källartemperatur.
När du skriver 1.8 vid 14C jag antar att du menar 1.8 bar då? Annars låter det konstigt. Jag har själv en bitter hemma som står i 9C med 0.8 bar (2.1 vol C02) och den kan jag ta av med kran direkt från fatet.
Precis 1.8 bar. Ska hitta ett bra sätt att kyla fatet på och testa igen.
Jag har knappt 2 bar i ett fat och försökte tappa upp det när det var 12 grader. Det bara skummade trots 2,5 meter sytråd men när jag sänkte temperaturen till 8 grader gick det hur bra som helst.
Efter 2 dagar i kylen så att ölen blev ca 7 grader så gick det till slut med sytråd och ingen 3/8 efter den. Fick ca 1 cm skum i flaskorna som trycktes ut så jag behövde inte offra så mycket öl.
Intressant att notera att efter 1 dygn i kylen så gick det inte med någon konstellation av slangar och beergun. Bara massa skum. Tar tydligen tid att kyla 18 liter. Slutresultatet blev ca 10 liter i flaskor, 8 liter i vasken.
Intressant att notera att efter 1 dygn i kylen så gick det inte med någon konstellation av slangar och beergun. Bara massa skum. Tar tydligen tid att kyla 18 liter. Slutresultatet blev ca 10 liter i flaskor, 8 liter i vasken.