I helgen byggde jag en strong schotch ale enligt detta recept
4,35 kg Pale Ale
0.08 kg Pale Chocolate
0.04 kg Rostat korn
(0,018 kg strösocker)
35 g Hallertauer 60 min
1,5 paket Newcastle Dark Ale Mangrove Jacks #M03
Bacthstorlek 12 l
Mäsk 68 grader, full body
Beräknad OG 1083 FG 1029 (utan sockret)
Malten mald i butik, allt på samma gång med vad jag förmodar någon standardgrovlek. Har en hemmagjord RIMS-variant liknande Brewster. Mäskningen började bra men efter en knapp kvart hackade pumpen, verkade vara lite problem med igensättning av insatsen (silgaller med 1 mm maskhål). Jag fick köra med pumpen i intervaller och med lite omrörning. Verkade dock ok, någon gång 65 vid ytan men mestadels 67-68 i bädden. Hade högt och bra SG innan lakningen men där började problemen. När jag lyfte upp insatsen satte botten snart igen helt. Fick skrapa med paddeln vilket medförde ordentliga kanaler och SG hamnade på 1046 mot önskade 1057.
Jag körde ett karamelliseringskok med 2 liter vört vid sidan av som kokades ihop till en halv liter som återfördes till kokaren. Koket gick bra för övrigt även om jag valde att tillsätta lite strösocker för att få upp alkoholen, beräknad FG är ändå ganska högt så lite mer utjäsning gör nog inget. Kylde till 22 grader, syresatte genom att hälla över mellan två rengjorda kärl ett par gånger och tillsatte 1,5 paket rehydrerad rumstempererad jäst. Jästhinken in i garderob som hålllt 18-19 grader. Allt klart runt kl 15 på söndagseftermioddagen. På kvällen hade det börjat bubbla lite försiktigt. När jag kollade under måndagen jäste det intensivt, ett plopp/sekund. Hade en påklistrad LCD-termometer som dock lagt av, termometer vid sidan av visade strax under 19. Idag (tisdag) på morgonen klockade jag ca 3 minuter mellan bubblorna. Gjorde ingen mätning av SG men kanske gör en ikväll. Tydligt skiktad bottensats på ganska exakt en liter (12 totalt i kärlet).
* Jag tycker jag var försiktig med pumpen och höll den strypt med samma flöde som tidigare funkat och även lakning har gått bra. Kan det rostade kornet bidra till igensättningen? Silgallret hade ett tunt mörkt ganska hårt maltskikt efteråt.
* Vad kan den häftiga jäsningen bero på och vad den kan få för konsekvenser på smak mm?
Häftig jäsning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Häftig jäsning
Rehydrerad, då är det alltså torrjäst vi pratar om antar jag. Varför 1½ paket? Ingen mening att 'dela' på dem... Kör med hela paket. För en 12 liters batch kan nog ett paket funka, även om OG är ganska högt, särskilt om du rehydrerar.BengtF skrev:tillsatte 1,5 paket rehydrerad rumstempererad jäst
Har svårt att 40g rostat korn är problemet på en 4,5 kilos maltnota. Krossning, maltsort osv känns troligare. Ett tips är att recirkulera några liter för hand med väldigt lågt flöde från början, så maltbädden får sätta sig lugnt, innan du kör med pump. Sen att inte 'suga' för hårt med pumpen heller då...BengtF skrev:Jag tycker jag var försiktig med pumpen och höll den strypt med samma flöde som tidigare funkat och även lakning har gått bra. Kan det rostade kornet bidra till igensättningen? Silgallret hade ett tunt mörkt ganska hårt maltskikt efteråt.
Tja, jag skulle väl vilja påstå att det sannorlikt beror på pigg och glad jäst samt temperatur. Högt OG och varmt, kan väl kanske ge en del estrar, vilket inte nödvändigtvis är fel, men oavsett är det för sent att oroa sig för det nu, bara att hoppas att den jäser ut och smakar gottBengtF skrev:Vad kan den häftiga jäsningen bero på och vad den kan få för konsekvenser på smak mm?
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Tack för snabbt och klokt svar!
Angående jästen så var ett paket på gränsen. Fick rådet att ta 1,5 och spara det halva i kylen för att ha ifall det inte kom igång ordentligt. I backspegeln så reagerade jag på att malten var lite ojämn i storleken mot mina tidigare bryggningar. Det var ojämnt i storleken, både mer större delar och mer "mjöl". Kanske bara lite tankemässig efterkonstruktion, rådet att handcirkulera inledningsvis ska jag definitivt ta med till nästa bryggning.
Tanken med denna omgång är att dela upp satsen i två delar och tillsätta rostat spån (körsbär respektive ek) för att få lite vanilj- och fatkaraktär. Det recept jag utgått från hade en flytande jäst (Wyeast Scottish ale) som dock inte fanns i butiken varför det blev torrjästen istället. I receptet står det primärjäsning i 30 dagar och sedan omtappning till sekundär med spån i 10-14 dagar. Om mitt SG går snabbt och stabiliserar sig hyfsat så finns det väl ingen större anledning att vänta så länge innan omtappning, eller?
Angående jästen så var ett paket på gränsen. Fick rådet att ta 1,5 och spara det halva i kylen för att ha ifall det inte kom igång ordentligt. I backspegeln så reagerade jag på att malten var lite ojämn i storleken mot mina tidigare bryggningar. Det var ojämnt i storleken, både mer större delar och mer "mjöl". Kanske bara lite tankemässig efterkonstruktion, rådet att handcirkulera inledningsvis ska jag definitivt ta med till nästa bryggning.
Tanken med denna omgång är att dela upp satsen i två delar och tillsätta rostat spån (körsbär respektive ek) för att få lite vanilj- och fatkaraktär. Det recept jag utgått från hade en flytande jäst (Wyeast Scottish ale) som dock inte fanns i butiken varför det blev torrjästen istället. I receptet står det primärjäsning i 30 dagar och sedan omtappning till sekundär med spån i 10-14 dagar. Om mitt SG går snabbt och stabiliserar sig hyfsat så finns det väl ingen större anledning att vänta så länge innan omtappning, eller?
Det var inte ett så bra råd... Att spara öppnad torrjäst bör du undvika. Och att pitcha mer av samma torrjäst om 'det inte kommer igång' lär ju inte vara någon större hjälp. Då är det bättre att picha båda paketen på en gång.Fick rådet att ta 1,5 och spara det halva i kylen för att ha ifall det inte kom igång ordentligt.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
Tog ikväll en titt i garderoben och ingen jäsbubbla under de 4-5 minuter jag väntade, dock kolsyretryck i kärlet. Tog ett prov och hydrometern visade 1024. Om det är så att jästen satt i sig allt jäsbart socker och FG hamnar runt detta så får jag känna mig nöjd, trots lakningsstrulet. Det var grumligt och mycket jästdoft men efter en stund i kylen och den klarnat lite så fanns där choklad och en aning kaffe. Är alldeles för orutinerad på smak och doft på tidiga prov och grönöl men det ska bli kul att se vad det blir av denna. Nu får den stå ett tag och sedan blir det omtappning med lite spån. Tänkte rosta ett par sorter av webers rökspån som är större än de som maltbutiken har men inte så stora som kuber.