Skumbildning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
LuckyInTheSky
- Satsbryggare

Skumbildning
Har fått skumbildning i ett antal utav mina flaskor en vecka efter primning (inte alla) och det bubblar på rätt friskt. Känner inga felsmaker. Saison, jäst med 100% Trois. Tappades på flaska efter att SG stabiliserat sig på 1.007. De sedvanliga renlighetsrutinera följdes och kan inte se vart vi mysslyckats där. Vad kan vi ha gjort för fel?
Re: Skumbildning
Vad menar du med skumbildning? Är det skum i halsen? Pyser det ut genom kapsylen?
- Weinkeller
- Maltrostare

Det tar ju ett tag att jäsa ut primen, tillskott på syre vid tappning kan också sätta igång jästen lite extra så den förökar sig och jäser ut lite extra. Brett är speciellt och kan uppföra sig lite märkligt ibland.
-
LuckyInTheSky
- Satsbryggare

Tack för snabba svar! Med skumbilding så menar jag att det har bildats en skumkrona i halsen på ett antal flaskor och i de flaskorna så "bubblar" det även rätt friskt från botten. Vi buteljerade på gueuze flaskor med champagnekork för att va på den säkra sidan. Efter alla skriverier om att Trois inte är brett och att SG stabiliserat sig på 1.007 efter en månads jäsning så kolsyrade vi i godan tron om att den inte skulle sjunka lägre. Men man vet ju aldrig... Så hoppas att det är som Weinkeller säger och att den fått en gnutta nytt liv "bara" och inte resulterar i flaskbomber!
- Weinkeller
- Maltrostare

Kan också vara korsinfektion från Geuzen om ni missat att rengöra några flaskor ordentligt...LuckyInTheSky skrev:Tack för snabba svar! Med skumbilding så menar jag att det har bildats en skumkrona i halsen på ett antal flaskor och i de flaskorna så "bubblar" det även rätt friskt från botten. Vi buteljerade på gueuze flaskor med champagnekork för att va på den säkra sidan. Efter alla skriverier om att Trois inte är brett och att SG stabiliserat sig på 1.007 efter en månads jäsning så kolsyrade vi i godan tron om att den inte skulle sjunka lägre. Men man vet ju aldrig... Så hoppas att det är som Weinkeller säger och att den fått en gnutta nytt liv "bara" och inte resulterar i flaskbomber!
-
LuckyInTheSky
- Satsbryggare

Tre flaskor med skumbildning och vi återanvände tre flaskor uppdrucken (och vad vi tyckte ordentligt rengjorda...) Hanssens Oude Geuze, resterande var fabriksnya. Tror du löste det där, man bugar och bockar!Kan också vara korsinfektion från Geuzen om ni missat att rengöra några flaskor ordentligt...
Jag fick något liknande i mina flaskor som var kapsylerade med vanliga kronkapsyler. Det verkade som om kapsylerna inte satt riktigt på. Eftet att tryckt till dem slutade det. Är en flaska helt tät ska det inte bubbla i dem. Jag undrar om dina flaskor är helt täta.
-
LuckyInTheSky
- Satsbryggare

Inspekterade alla ordentligt igår. De sitter som de ska, ordentligt förslutna med kork samt agraff. Lutar åt att vi inte varit tillräckligt noga med rengöringen utav de återanvända geuze flaskorna som Weinkeller skrev.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk