Tack för ett jättebra forum som jag har ägnat en hel del tid att läsa på.
Vill börja med att klargöra att jag startar tråden i förebyggande syfte, jag är medveten om att allt i bästa fall kommer/bör lösa sig av sig självt inom en dag eller två. Jag vill bara ha koll på vad som gäller om det går åt skogen denna gång eller någon annan. Det känns dumt att skapa tråden om någon dag och sen sitta och uppdatera som en tok och spamma med inlägg om varför ingen svarar osv
Jag har bara bryggt med torrjäst och en gång med Whitelabs flytande, alla gånger 5-litersbatchar. Vid mina andra bryggningar har det börjat jäst snudd på direkt.
Igår använde jag mig för första gången Wyeast, ett smack pack, som jag ca 8 timmar innan vörten var nedkyld och klar aktiverade. Problemet var att det inte hände något alls med paketet, det hade inte svällt något. Jag chansade och hällde ner det i hinken ändå och syresatte. Detta var kanske vid 21-tiden igår Långfredagen.
Nu verkar det ännu inte ha hänt något alls (ingen aktivitet i vattenlåset, hinken är tät). Jag ska givetvis vänta och se hur det utvecklar sig, men min fråga är: OM det inte händer något, kan jag göra något för att kicka igång jäsningen? Tillsätta lite torrjäst eller dylikt? Om så, hur lång tid vågar man vänta innan satsen blir för gammal? Jag kan inte få tag på något torrjäst förrän tisdag kväll, troligen inte förrns på onsdag kväll, eller har det gått för lång tid tills dess?