Sänka pH mha citronsyra?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Sänka pH mha citronsyra?
Jag ska brygga lager för första gången nu på måndag och jag är orolig över pH i vattnet. Jag bor på gotland där det kommunala vattnet har hög alkanitet och högt pH (ca pH 8 ) och jag tänker mig att jag vill ner till pH 5-5,5 på vattnet jag ska mäska med. Detta efter en del googlande och läsning i div bryggböcker. Till saken hör ju dock att Wisby Bryggerier har lyckats bra med att brygga lager öl på det gotlandska vattnet (vilket många tydligen sa att de inte skulle lyckas med när de startade upp) bara för att röra till det lite.
Hur som, OM jag skulle vilja sänka pH på vattnet, vilka ingredienser ska jag använda? Eftersom det är Påskhelg så är jag förpassad till vad Ica o dylikt har att erbjuda. Skulle citronsyra fungera eller kommer det lämna en "falsk" smak av citron kvar? Jag har pH stickor att mäta med. Alla tips välkommna!
Glad Påsk!
Hur som, OM jag skulle vilja sänka pH på vattnet, vilka ingredienser ska jag använda? Eftersom det är Påskhelg så är jag förpassad till vad Ica o dylikt har att erbjuda. Skulle citronsyra fungera eller kommer det lämna en "falsk" smak av citron kvar? Jag har pH stickor att mäta med. Alla tips välkommna!
Glad Påsk!
Re: Sänka pH mha citronsyra?
Du kan använda citronsyra, men vilken detektionsnivå den har vågar jag inte svara på. Vidare är det mäskens pH som bör ligga runt 5.2 inte vattnet du mäskar in med.
- Patersbier
- Vattenbehandlare

En syrarast vore kanske lämpligt?
Se och läs länken:
https://www.shbf.se/wiki/index.php?title=Syrarast
Se och läs länken:
https://www.shbf.se/wiki/index.php?title=Syrarast
Tack för svar!
Så jag börjar alltså mäskningen på ca 40 grader i kanske en halvtimme och höjer sen tempen till vanliga 65-68 grader och mäskar som vanligt? (ca en timme)
Så jag börjar alltså mäskningen på ca 40 grader i kanske en halvtimme och höjer sen tempen till vanliga 65-68 grader och mäskar som vanligt? (ca en timme)
- Patersbier
- Vattenbehandlare

murak skrev:Tack för svar!
Ja, eller en timmes syrarast för säkerhetsskull. Hur mycket kalcium och hur hög alkalinitet är det i bryggvattnet?
En dum fråga kanske, men kan man inte använda saltsyra? Använder det för att justera ph i dammen eftersom det är det skonsammaste för fiskarna.
Som jag förstått det består syran mest av vätejoner och är det effektivaste sättet att sänka ph utan en massa biprodukter.
Som jag förstått det består syran mest av vätejoner och är det effektivaste sättet att sänka ph utan en massa biprodukter.
- Weinkeller
- Maltrostare

Drake skrev:En dum fråga kanske, men kan man inte använda saltsyra? Använder det för att justera ph i dammen eftersom det är det skonsammaste för fiskarna.
Det går utmärkt, det ger kloridbidrag vilket höjer maltigheten på ölet. Mät pH och droppa i tills du är i rätt intervall. Sänker pH lika mycket som mjölksyra om det inte är utspädd lösning.
Har du någon vattenanalys tillgänglig?
Hm, jag har googlat efter vattenanalys, men inte hittat nått. Hur får man tag på en?
Jag kommer nog pröva en syrarast iallafall. Och så kommer jag koka vattnet innan mäsk i 30 min för att få bort klor vilket jag vet att man tillsätter en del av.
Jag kommer nog pröva en syrarast iallafall. Och så kommer jag koka vattnet innan mäsk i 30 min för att få bort klor vilket jag vet att man tillsätter en del av.
murak skrev:Hm, jag har googlat efter vattenanalys, men inte hittat nått. Hur får man tag på en?
Maila till vattenverket. De brukar ha färska rapporter man får ta del av.
-
texasgotland
- Helmaltsbryggare

Murak nu vet jag inte vart du bor? men här är en ganska färsk analys från kommunala vattnet på södra ön (kvarnåkershamn)
pH: 7,84
Ca: 96 mg/l
Mg 14,7 mg/l
Na 14,7 mg/l
SO4 29mg/l
Cl: 21mg/l
HCO3 318 mg/l
pH: 7,84
Ca: 96 mg/l
Mg 14,7 mg/l
Na 14,7 mg/l
SO4 29mg/l
Cl: 21mg/l
HCO3 318 mg/l
Edit: Såg inte att du svarat, tack för analysen! Jag bor ca 2 mil från Kvarnåkershamn. /Jocke 
Detta är vad som bryggs idag:
Ale
25 liter till jäsning
pilsnermalt och lite caramell
Magnum och Amarillo
Nottingham Ale Yeast
Lager
25 liter till jäsning
Pilsnermalt
Magnum och Cascade
Saflager S-23
Syrarasten fungerade så vitt jag kan se, mätte ca pH 5,5 när mäskningen var klar! Stort tack för hjälpen!
Jag uppdaterar mot slutet av bryggdagen hur allt gått.
Ale
25 liter till jäsning
Magnum och Amarillo
Nottingham Ale Yeast
Lager
25 liter till jäsning
Pilsnermalt
Magnum och Cascade
Saflager S-23
Syrarasten fungerade så vitt jag kan se, mätte ca pH 5,5 när mäskningen var klar! Stort tack för hjälpen!
- Patersbier
- Vattenbehandlare

murak skrev:Edit: Såg inte att du svarat, tack för analysen! Jag bor ca 2 mil från Kvarnåkershamn. /Jocke
Ale
25 liter till jäsning
Magnum och Amarillo
Nottingham Ale Yeast
Lager
25 liter till jäsning
Pilsnermalt
Magnum och Cascade
Saflager S-23
Kul att man kunde bidra med något nyttigt. Sist jag använde syrarast hamnade även min mäsk på ph 5,5.
Resten av bryggningen gick fint och snart är det dags att buteljera. Jag har beställt 5 liters partyfat. Om jag kommer ihåg ska jag uppdatera tråden om några veckor när jag provsmakat ölen.
- Patersbier
- Vattenbehandlare

murak skrev:Resten av bryggningen gick fint och snart är det dags att buteljera. Jag har beställt 5 liters partyfat. Om jag kommer ihåg ska jag uppdatera tråden om några veckor när jag provsmakat ölen.
Lägg gärna upp en bild på ölen.
Idag har jag fyllt partyfaten med Ale. Väldigt smidigt så klart, men jag misstänker att det kommer bli svårt att göra rent faten efter de använts då hålet är väldigt litet. Alen såg bra ut dock, aningen "oklar" då jag inte kallkrashade denna gång. Jag planerar dock att kallkrasha faten om två veckor.