Använder recept från SHBF´s hemsida och har kört några kok med helt OK resultat - tack för de som delar !! Men - efter några gånger blev jag fundersam på om koktiden är "i sekvens" eller att tiden anges för varje steg - någon som kan klara ut detta för mig ? Jag har kört samma i koket som i mäskningen?!
Är koktiden 60 eller 85 (60+20+50=85) min i nedan exempel ?
Mäsktiden är väl (20+40+60+5+5=130 min)?
I SHBF´s receptdatabas anges typiskt mäskningen så här ;
Mäsk Rast Temp (°C) Tid
hela mäsken Syrarast 40 20.0
hela mäsken Proteinrast 52 40.0
hela mäsken Försockringsrast 65 60.0
hela mäsken Försockringsrast 68 5.0
hela mäsken Utmäskning 78 5.0
Jag tolkar detta som tidsangivelser PER steg.
p.s.s. anges koket så här ;
Steg Mängd Humle Tid
Kokning 100.0 Northern Brewer 60.0
Kokning 5.0 Hemodlad Tettnanger 20.0
Kokning 100.0 Saaz 5.0
Koktider - nybörjarfråga
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Koktider - nybörjarfråga
Vid mäskningen anges tiderna per rast. Du ska alltså hålla 40 grader i 20 minuter, 52 grader i 40 minuter, o.s.v. Vid koket avser man tid från kokslut. Du slänger i en giva 60 minuter från kokslut, nästa vid 20 minuter samt den sista vid flameout och låter den ligga i medan du kyler vörten.
Som tillägg så avser ju inte tiden för humlegivorna tid för koket. Koktiden anges separat. T.ex. kan du ha en kok tid på t.ex. 75 min, men första humlegivan när 60 min av koket återstår.
Tyvärr tycker jag det är mer regel än undantag att någon detalj saknas i recept. Personligen ser jag oftast recepten som inspiration och inget jag följer slaviskt, men visst är det frustreande ibland när någon helt uppenbar information saknas.
Tyvärr tycker jag det är mer regel än undantag att någon detalj saknas i recept. Personligen ser jag oftast recepten som inspiration och inget jag följer slaviskt, men visst är det frustreande ibland när någon helt uppenbar information saknas.
Precis. Och då ingen koktid anges brukar jag räkna med 60 minuter, om receptet inte innehåller en stor andel pilsnermalt då jag kör 90 min.
Tack för bra o snabba svar!
Jag kör i princip alltid 90 min.