Fråga om jäsning & tappning
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Fråga om jäsning & tappning
Hej bryggarvänner. Efter lite tillökning i somras med total torka rörande det mesta som har med öl att göra kliar det nu i fingrarna att komma igång lite smått igen.
Jag vill också passa på att uppgradera min utrustning och börja köra med fat och flaskfylla med Beergun.
Jag är även inne på att skaffa ett koniskt jäskärl då det ser praktiskt ut att jobba med, för visst är det så att fördelen med det är att det går att tappa ur jäst och druv på ett smidigt sätt och därmed slippa tappa om i ett nytt jäskärl innan tappning på företrädelsevis flaska?
Något jag funderar en del på är om de är bökiga att göra rent, och likaså om Corneliusfaten är svåra att göra kliniskt rena.
Jag har sett många fina byggen av öltappar kopplade till Corneliusfat placerade i tex en kyl här på forumet. Hur gör ni som har en öltapp kopplad till ett fat över längre tid, behöver man inte hålla slangar och sånt rena?
Så, ni som kör med koniska jäskärl, -är det bra för resultatet och framförallt, kan det göra bryggprocessen smidigare?
Med tillökning i familjen är tid en bristvara och alla moment som gör bryggprocessen smidigare är värdefulla!!
Hälsningar Flackovic
Jag vill också passa på att uppgradera min utrustning och börja köra med fat och flaskfylla med Beergun.
Jag är även inne på att skaffa ett koniskt jäskärl då det ser praktiskt ut att jobba med, för visst är det så att fördelen med det är att det går att tappa ur jäst och druv på ett smidigt sätt och därmed slippa tappa om i ett nytt jäskärl innan tappning på företrädelsevis flaska?
Något jag funderar en del på är om de är bökiga att göra rent, och likaså om Corneliusfaten är svåra att göra kliniskt rena.
Jag har sett många fina byggen av öltappar kopplade till Corneliusfat placerade i tex en kyl här på forumet. Hur gör ni som har en öltapp kopplad till ett fat över längre tid, behöver man inte hålla slangar och sånt rena?
Så, ni som kör med koniska jäskärl, -är det bra för resultatet och framförallt, kan det göra bryggprocessen smidigare?
Med tillökning i familjen är tid en bristvara och alla moment som gör bryggprocessen smidigare är värdefulla!!
Hälsningar Flackovic
Re: Fråga om jäsning & tappning
Alla delar i fatet går ju att plocka isär så rengöring är inga problem alls. Jag brukar skölja mina slangar med starsan innan jag kopplar ihop dem med faten. Har inte var några problem än så länge.
Ok Niklas, låter bra. Du menar att du sköljer slangarna innan varje användning? Så vill du ta dig en kall på lillördag rengör du slangarna till nästa tappning, säg tex fredag eller lördag? Är det någon form av backventil som gör att ölen i fatet står sig trots att man smånallar på ölen över längre tid?
Nej. Jag sköljer bara innan första upptappningen från ett nytt fat. Ölen som kommer är ju "ren" så jag har inte haft problem med mögel eller bakterietillväxt. Har man inte tagit öl på ett par veckor så brukar jag hälla bort nån deciliter och slänga den.
Klockrent! Precis vad jag hoppades på.
Att göra rent ett koniskt jäskärl är inte värre än ett Corneliusfat? Har jag rätt i mitt antagande att det gör tappningsprocessen enklare tror du?
Att göra rent ett koniskt jäskärl är inte värre än ett Corneliusfat? Har jag rätt i mitt antagande att det gör tappningsprocessen enklare tror du?
Jag har inget koniskt jäskärl, men det blir helt klart en enklare process om man vill tappa ur jästen och spara den till senare. Eller bara kasta den och köra sekundärjäsningen i samma kärl.
Sen är det ingen nackdel att det inte är lika känsligt för repor som en jäshink.
Sen är det ingen nackdel att det inte är lika känsligt för repor som en jäshink.
Jag har hört att det i många koniska jäskärl samlas alldeles för mycket öl i konans nedre del, under tappkranen, vilket gör att man sumpar flera liter öl tack vare att det inte går att tömma ur utan att nyttja den undre kranen och på så sätt få med en hel del jäst.
Någon med erfarenheter av detta? Sneglar på ett Camurri 30L eftersom det verkar vara det billigaste alternativet.
Någon med erfarenheter av detta? Sneglar på ett Camurri 30L eftersom det verkar vara det billigaste alternativet.
- Weinkeller
- Maltrostare

Jästen ligger ju underst så det är bara att tappa ur det först och sedan ta ölen den vägen också.Flackovic skrev:Jag har hört att det i många koniska jäskärl samlas alldeles för mycket öl i konans nedre del, under tappkranen, vilket gör att man sumpar flera liter öl tack vare att det inte går att tömma ur utan att nyttja den undre kranen och på så sätt få med en hel del jäst.
Låter ju logiskt. Men vad är då den andra kranen till? 
För att ta prover under jäsningens gång
Jag trodde att huvuddelen av de koniska jäskärlen hade ett vridbart munstycke så man kan tappa precis ovanför jästen... Precis som better bottle kranen.
Men det kanske bara är de kommersiella kärlen?
.. men det låter ju logiskt att dumpa jäst först och tappa öl sen.
Men det kanske bara är de kommersiella kärlen?
.. men det låter ju logiskt att dumpa jäst först och tappa öl sen.