Odla jäst Saison

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Manimani
Nybryggare
Nybryggare

Odla jäst Saison

Inlägg av Manimani »

Hittade ingen Saison-jäst jag ville ha vare sig på humlegården eller maltmagnus just nu. Gillar starkt de Blaugies-saisoner som släpptes nu senast på systemet. Någon som har koll på om man kan odla från dem? Har två flaskor La Moneuse hemma...

Andra tips på saisonjäst att odla från flaska mottages också. Gärna om det finns en lista någonstans på vilka som funkar.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Odla jäst Saison

Inlägg av ekstedt »

Finns det bottensats så går den förmodligen att odla upp, det är bara att testa. Sedan finns det alltid en liten risk att det är än annan jäst än originaljästen, så som är fallet för Hoegaarden, S:t Bernardus och många tyska veteöl.

Glöm inte att berätta hur det gick, deras öl är en personlig favorit för mig också. Påminner om Dupont-ölen, en annan personlig favorit.
Senast redigerad av ekstedt den lördag 2015-02-14 21:29, redigerad totalt 1 gång.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Efter lite googlande verkar min misstanke att Blaugies-jästen är/var samma som Dupont delas av andra. Det verkar också finnas en uppfattning om att WLP566 respektive WY3726 är kommersiellt uppodlad Blaugies-jäst.
Manimani
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Manimani »

Tack för svar ekstedt.

Jag känner tll att man kan odla upp från bottensatser, jag ämnade ta reda på om Blaugies använder annan jäst vid flaskjäsning...

Jag läste i en artikel om Saisonbryggning att Wyeast 3726 är Blaugies. Den artikelförfattaren menade att hen föredrog just 3726 framför Dupond-jästen eftersom dupond stannar av och kräver högre temp. Dock vet jag inte om artikelförfattaren har koll på läget.

Hur som helst: jag testar att odla upp, så får vi se hur det går. Lovar att hålla dig uppdaterad.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

ekstedt skrev:Sedan finns det alltid en liten risk att det är än annan jäst än originaljästen, så som är fallet för Hoegaarden, S:t Bernardus och många tyska veteöl..
När det gäller St Bernardus så ställer jag mig fortfarande undrande om deras jäststam. Har varit på bryggeriet och fått turen o varit frågvis. Kvinnan som guidar var trevlig men kort i sina svar. Dom påstår att dom har bevarat orginal jästen från munk tiden i lab, vilken alltså Westvleteren använde från början. Westy kör ju som bekant westmalle idag.. Jag älskar st b ölen, så någon skillnad på jästen finns garanterar..
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Judgecc skrev: När det gäller St Bernardus så ställer jag mig fortfarande undrande om deras jäststam. Har varit på bryggeriet och fått turen o varit frågvis. Kvinnan som guidar var trevlig men kort i sina svar. Dom påstår att dom har bevarat orginal jästen från munk tiden i lab, vilken alltså Westvleteren använde från början. Westy kör ju som bekant westmalle idag.. Jag älskar st b ölen, så någon skillnad på jästen finns garanterar..
Jag var inte helt tydlig, men det jag avsåg var att jästen i flaskan inte är den som ölet jästes med, d.v.s. att man har filtrerat ölet och sedan tillsatt ny (och annorlunda) jäst vid flasktappningen. I de fallen är det ju lite dumt att göra sig omaket att odla upp flaskjästen.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Nej det är jag som skriver skevt. Förstod att du menade så.. Undrar vilken egentlig skillnad st b o westmalle har..
@ekstedt
Manimani
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Manimani »

Så, nu har jag provsmakat. Det går alldeles utmärkt att odla upp från Blaugies. Det är faktiskt till och med så att resultatet är den bästa öl jag någonsin bryggt! Jag har hittat min hus-saison.
aleandrowest
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av aleandrowest »

Vieille Ville Saison som kom på bolaget relativt nyligen var i mitt tycke spännande och hade en hel del jäst i flaskan som gick prima att odla upp.
Användarens profilbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Brewbro »

Brett i den. Om man är nervös för sånt. Annars så är det ju bara awesome.
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carlsson »

@Manimani:
Var det från Moneuse du odlade upp jästen alltså?
När du odlade upp den, i vilka steg gjorde du det?
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Brewbro skrev:Brett i den. Om man är nervös för sånt. Annars så är det ju bara awesome.
Jag sparade bottenslatten från en flaska av den. Om man använder jäst med Brett, då ska man förslagsvis ha helt egen utrustning för allt som kommer i kontakt med detta. Jäshink så klart, men även flaskor och hävert etc?
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carlsson »

Allt som kommer i kontakt med ölen efter det att brettjästen är tillsatt bör man antingen vara minituöst nogrann med vad gäller rengöring och desinficiering, men kanske allra helst köra separat utrustning till för att vara på den säkra sidan.
Skriv svar