Problem med FastFerment...
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Problem med FastFerment...
Jag e med! Det var en jäkla väntan på en packning får man då säga... Hoppas du fick en bra påse malt som plåster på såren.
Nu har jag använt min Fastfermen för första gången. Bryggde i går och pitchade jästen vid 17-tiden. När jag kollade nu på morgonen syns det tydligt att jäsningen har kommit igång, men det är ingen som helst aktivitet i vattenlåset. Uppenbarligen läcker topplocket.
Det är klart att jag hade föredragit att få se det välbekanta ploppandet i vattenlåset, men min fundering är hur mycket det egentligen gör att det läcker? Det man vill undvika måste väl vara att vörten kommer i kontakt med luft, med de risker för infektion och oxidering som det medför. Men hur stor är egentligen risken för det när jäsningen har kommit igång? Det borde väl dels bildas ett lager med CO2 ovanför vörten och dels ett tryck som gör att luft inte kan komma in?
Vad säger ni? Borde jag redan nu göra något åt det här, eller ska jag sitta still i båten och inför nästa bryggning göra nya försök att få locket att sitta tätt (kanske med en annanpackning).
Det är klart att jag hade föredragit att få se det välbekanta ploppandet i vattenlåset, men min fundering är hur mycket det egentligen gör att det läcker? Det man vill undvika måste väl vara att vörten kommer i kontakt med luft, med de risker för infektion och oxidering som det medför. Men hur stor är egentligen risken för det när jäsningen har kommit igång? Det borde väl dels bildas ett lager med CO2 ovanför vörten och dels ett tryck som gör att luft inte kan komma in?
Vad säger ni? Borde jag redan nu göra något åt det här, eller ska jag sitta still i båten och inför nästa bryggning göra nya försök att få locket att sitta tätt (kanske med en annanpackning).
Enligt min uppfattning så verkar det vara lite mytbildning angående koldioxiden med tanke på talet om skyddande "lager" och "lock" o.s.v. CO2 och luft är inte som olja och vatten utan är högst blandbara och om du fyller en bägare med CO2 och ställer i stillastående luft så kommer luften med tiden att blanda sig med koldioxiden genom diffusion.
Det är väl som med en flaska sprit, det spelar ingen roll hur länge du väntar, alkoholen kommer inte att flyta upp till ytan fastän det är över 20% lättare än vattnet.
Men visst, så länge som det är övertryck så är det nog lugnt. Men när den största jäsningen är över skulle jag nog vilja ha det där vattenlåset...
Det är väl som med en flaska sprit, det spelar ingen roll hur länge du väntar, alkoholen kommer inte att flyta upp till ytan fastän det är över 20% lättare än vattnet.
Men visst, så länge som det är övertryck så är det nog lugnt. Men när den största jäsningen är över skulle jag nog vilja ha det där vattenlåset...
Tack för ditt svar Mangefred.
Du har nog en poäng i din slutkläm. Jag får nog se mig om efter ett sätt att isolera topplocket bättre... Någon annan som har råkat ut för samma problem under pågående jäsning och har några tips?
Du har nog en poäng i din slutkläm. Jag får nog se mig om efter ett sätt att isolera topplocket bättre... Någon annan som har råkat ut för samma problem under pågående jäsning och har några tips?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Det är nog förr ett ev. undertryck i tunnan som ställer till det, att koldioxiden i tunnan skulle blandas upp med syret i luften om det är samma tryck i tunna som omgivning låter rätt otroligt. Inte om man kan låta bli att skaka eller öppna tunnan iallafall.
Jäser alltid utan jäsrör numera, (det finns inte plats för ett i min setup) men jäser också under tryck efter de första dagarna så chansen att något skulle komma in i min tunna är obefintlig.
"Locket" av CO2 är nog inte av ren koldioxid, men tillräckligt koncentrerat för att hålla syre i skadliga mängder borta från ölen.
Jäser alltid utan jäsrör numera, (det finns inte plats för ett i min setup) men jäser också under tryck efter de första dagarna så chansen att något skulle komma in i min tunna är obefintlig.
"Locket" av CO2 är nog inte av ren koldioxid, men tillräckligt koncentrerat för att hålla syre i skadliga mängder borta från ölen.
Som en nödlösning under pågående bryggning snurrade jag lite silvertejp rund topplocket. Nu har det bubblat fint i vattenlåset i några dagar. Men det är förstås inte en hållbar lösning i längden.
Helt galet att man ska behöva leka Macgayver för å få den å sluta fisa...
[Uppdatering] Re: Problem med FastFerment...
Jag har nu en O-ring i stället (som jag skaffade via Ebay) och när jag skapar en vakum dvs. när jag suger ut luften ur FastFerment så kan man höra att det pyser ytterst lite vid kanten till locket. Det trycket jag skapar där får jag inte med en vanlig jäsning, har svårt att tänka mig det. Det sitter ett jäsrör och släpper ut trycket så jag skulle säga att den är tät. Men jag väntar på den packningen som ska komma från Humlegården i maj och se om den löser problemet med det lilla. Egentligen så behöver den ju bara vara tjockare så att locket trycker mot den och är lite formbar. Kanske en tjockare o-ring av silicon skulle fixa biffen.
Då är man hemma så att säga... men som det är nu så är jag säker på att den är "tät"
Då är man hemma så att säga... men som det är nu så är jag säker på att den är "tät"
// Jonas
Kan du lägga ut en länk till den du köpte?
Eftersom den kommer i 10 pack så har jag en över... swisha en 20:- och PM:a din adress (så får du swischnummer) så ska jag skeppa en till digpfant skrev:Kan du lägga ut en länk till den du köpte?
// Jonas
Du har PM!
Tack, den är packad och klar... svarat dig medpfant skrev:Du har PM!
// Jonas