Varför ser det ut såhär? + div nybärjarfrågor

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Humlarn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Varför ser det ut såhär? + div nybärjarfrågor

Inlägg av Humlarn »

Hej.

Detta blir mitt första inlägg här, även om jag har läst en del ett tag.

I helgen gjorde jag min första helmäskning och nu har jag lite nybörjarfrågor & funderingar som jag tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med.
Jag har ingen annan att fråga och då kändes denna vägen som ett bra alternativ.

1.
Vi börjar från början med det första bekymret under dagen. Det stötte jag på under lakningen.
I början gick det bra och det rann på i vad som kändes som ett bra tempo. Men sedan började gå långsammare & långsammare. Efter ca 1 timma så hade jag fått ut 8 liter. Jag tog då min slev och gjorde ett par vändande i mäsken. Det som jag vände upp var ett par tjocka, grå cementliknande kakor. Jag gjorde 4-5 sådana tag och sedan rann det på i en bättre takt igen.
Varför blev det så? Jag köpte färdigkrossad malt för att göra livet lite enklare och den kändes väldigt fin & nästan lite mjölig. Kan det ha varit detta som satte igen mäsken eller gjorde jag något annat fel? För det ska väl inte ta 3,5 timma att laka 27 lite vört?

2.
Nästa fundering som jag har gäller också lagningen. Jag har läst överallt att man vid lakningen alltid ska se till att lakvattnet täcker malten. Varför?
Jag har bara så svårt för att alla säger att man måste göra si & så utan att ge någon förklaring.

3.
Tredje saken som jag undrar över gäller min färdigkokta vört som nu står & bubblar så fint i lugn & ro. Det ser ut som att det flyter runt massa grejer i ölen. Jag är egentligen inte så orolig för detta men vill veta vad det är. Jag misstänker att det är någon form av druv som har gått med genom saftsilen och att den kommer sjunka allt eftersom jäsningen gör sitt jobb. Stämmer det eller är jag ute & cyklar? Bild finns med som bilaga. Den har på bilden stått och jäst i ca 2 dygn. Jäsningen kom igång fint utan problem. Hoppas att det går att se trots kass mobilbild.

4.
Nästa fråga gäller jäsningen. Jag läser överallt att det ska jäsa mörkt. Visst, inga problem. Men samma sak som med lakvattnet, kan någon förklara kortfattat & enkelt varför?

5.
Femte frågan gäller jäst. Jag har använt flytande jäst till denna bryggningen och tänkte försöka återvinna lite till nästa bryggning. Men hur mycket ska man ta? Jag har kikat runt lite men jag tycker att det verkar vara rena lotteriet. Det känns som att dom flesta odlar lite på känn med stöd av erfarenhet. Är det helt enkelt så att men får prova sig fram? Och hur mycket ska man då som nybörjare spara? Min tanke är att försöka tvätta jästen & sedan göra en förkultur innan den används.
Ska jag ta hela jästkakan, tvätta den och sedan göra en förkultur på det som blir kvar? Nästa bryggning blir ungefär som denna jag har gjort nu. 16-18 liter i jästunnan och og på 1055-1060.

Tacksam för svar på mina nybörjarfrågor.
Bilagor
DSC_0086.JPG
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Varför ser det ut såhär? + div nybärjarfrågor

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Kan hjälpa dig med några av dina frågor.
1.
Problemet med lakningen känner jag igen, du behöver nog köpa havreskal eller risskal för att underlätta lakningen. Problemet försvann för min del när jag började krossa själv och fick hela skal. Så du har inte gjort något fel, inte i mina ögon iallafall.

2.
Vet jag inte och har ingen speciell teori heller, inte mer än att ytan på lakbädden kan torka ihop lite och då försvåra lakningen när du häller på nytt vatten.

3.
Det kommer att sjunka till botten när jästen lugnar ner sig. Fullt normalt.

4.
Att det ska jäsa mörkt beror mest på att du inte vill att ölen ska oxideras av UV-ljus. Det är av samma anledning ölflaskor är bruna eller gröna, det är för att skydda ölen från ljus.

5.
Jag återanvänder min jäst, men jag tvättar inte den. Försökte att göra det i början men har inte märkt några felsmaker eller något annat så jag slutade med det.
Jag brukar få ungefär 0,5liter jästslurry på en bryggning, jag använder ungefär hälften till nästa bryggning och sparar den andra halvan. Är nu inne på den tredje återanvändningen av jästen jag köpte innan jul, men har bryggt 7 gånger. Men jag brygger lager och då behövs det mycket jäst. Brygger du ale så räcker det nog med en fjärdedel.
Det här med jäst är ett känsligt ämne och kan röra upp olika känslor, så det är inte omöjligt att du får fler tips.
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

1. Hur snabbt är bra tempo? Om man lakar för snabbt kan suget bli så starkt att maltbädden "sätter sig", alltså blir så kompakt att det inte rinner igenom någonting längre. Då får man avbryta lakningen, röra upp malten och låta den sjunka och recirkulera igen innan man kan fortsätta lakningen. Vid flödeslakning brukar jag hålla mig runt 0.5 liter/minut, lakvattnet ska också hinna dra ur sockret ur malten. Jag har aldrig behövt tillsätta några skal.
2. Vätskan lyfter ju malten lite och minskar risken för att maltbädden sätter sig. Dessutom minskar risken för kanalisering när lakvattnet tillförs.
3. Jag tycker det ser ut som aktiv jäst. Det sjunker nog ner sedan.
4. Oxideringsrisken.
5. Där finns det så många olika variabler! Om jag ska jäsa igen direkt ca 2-3 dl slurry som jag bara häller i den nya vörten. Annars slår jag det i en glasburk, låter det separera i kylen, dekanterar ölet och ersätter det med kokt vatten. Inom en vecka använder jag det direkt, annars höftar jag lite och gör en ny förkultur. Om du ska tvätta är det väl bra att ta hela jästkakan så att du har lite marginaler. Jag har tänkt använda sedimentationsbilden från wyeast (http://www.wyeastlab.com/client/sedimentation.jpg) för att kalkylera men har inte kommit dit ännu...
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

4. Iso-alfasyrorna som ger bitterhet omvandlas av UV-ljus och blått ljus till samma ämne som skunkar sprutar på folk.
Humlarn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Humlarn »

Tackar för svar som rätar ut lite frågetecken.

Bra tempo i min värd är ungefär 0,5 l i minuten eller 27 liter på ca 1 timma.
Och det låter ju vettigt att vätskan lyfter bädden lite och att det underlättar vid påfyllning. Det borde jag ju nästan listat ut själv.

När det gäller som flyter runt så har det sjunk ner nu efter 4 dygns jäsning ungefär som jag trodde.

Hur noga med mörkläggning är det? I det rum som jag jäser finns det en vanlig rullgardin/mörkläggningsgardin och det blir ju rätt mörkt men det är klart att det sipprar in lite ljus mitt på dagen, det blir ju trotts allt några springor som inte går att få helt tätt.

När det gäller jästen så kanske man kan spara i två burkar om det blir såpass mycket slurry. En som man sparar som den är och en som man provar att tvätta.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Vad det gäller mörkläggningen så är väl det bättre ju mörkare det är, men bara att tunnan inte står i direkt solljus borde räcka för de flesta. Tror att det blir alldeles utmärkt med att bara ha en rullgardin för fönstret.

Det blir en del slurry på en bryggning, så det blir nog också bra med att dela den. Om du skulle misslyckas med tvättningen så har du ju en backup.
bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bbob »

Under jäsningen, täck över kärlet med en handduk eller något annan som inte släpper igenom ljus.
Humlarn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Humlarn »

Jag har hänt en extra filt över fönstret så nu är det riktigt mörkt.
Angående det där med att lägga något över jäskärlet. Jag antar att jäsningen genererar lite värme, eller är jag ute och cyklar? Det kanske är såpass lite att man inte behöver fundera över det eller ska man isåfall kompensera med tempen i rummet så att man når önskad temp i jäskärlet?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jo du har rätt, jästempen är ca 2° högre än omgivande temp, så tipset att hänga en filt över tunnan kanske inte är den bästa om du försöker jäsa svalt.

Beroende på vilken temperatur jästen trivs och jobbar bäst i, kan du behöva reglera tempen på omgivande luft.
Humlarn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Humlarn »

Jag jäser väl inte jättesvalt. Jag håller 18 grader i förrådet som jag jäser i. Men det är ju bra att veta hur det fungerar.
Jag tog ett prov idag, 1 vecka efter bryggning. Jag hade og på 1058 och idag låg det på 1012. 6% om jag har räknat rätt. Lite starkare än jag var ute efter. Men jag tyckte att det fortfarande var rätt så grumligt, jag använde protoflock de sista 20 min av koket. Jag har ingen erfarenhet av hur fort det ska klarna och tanken är att den ska få stå en vecka till innan den åker i flaska. Jag hoppas att det händer lite mer tills dess?
Jag passade givetvis på att smaka när jag ändå hade tappat av lite. Beskan är betydligt lägre nu än efter koket och jag har en känsla av att den blir ytterligare lägre med några veckors lagring? Och det skulle passa mig utmärkt. Ibu ska ligga på 54 enligt brewersfriend.
Jag har använt amarillo men jag tycker att mycket av den härliga doften som fanns under koket men även under jäsningen har blivit mindre hela tiden. Är detta något som gäller generellt för alla humlesorter?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jästempen beror ju på vilken sorts öl du brygger, 18° kan vara alldeles för varmt eller vara helt perfekt, men gissningsvis är den perfekt, skulle tro att du brygger en ale av något slag, med tanke på färgen.

Ölen kommer att klarna. Ev så får du kallkrascha för att få grumset att sedimentera bättre innan du fyller på flaska. Sök på forumet så hittar du säkert hur det går till och hur man gör för bästa resultat.

Låt ölen stå tills du har ett stabilt FG, sen kan du kallkrascha eller fylla på flaska efter eget tycke och smak.
Humlarn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Humlarn »

Jo, tanken är en amerikansk ipa.
Det stog 18grader i receptet så det känns bäst att följa det.
Jag har mest gjort satser och några delmäskningar innan och då har jäst och annat sjunkt väldigt fort och fint.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Det blir mer böös av helmäskning jämfört med ölsatser, men du har betydligt större koll, eller kommer att få det på slutresultatet med helmaltsbryggning.
Hur bryggde du, Biab?
Humlarn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Humlarn »

Nix, ingen biab. Jag tyckte det kändes mer kladdigt än smidigt.
Jag mäskade i en kylväska, lakade i ett par jästunnor. Kokade, kylde med kopparspiral, silat genom saftsil och jäsning i tunna.

Eller mer noggrant,
4,7 kg pale Ale malt
235 gram caraplus

Mäskade med 12 liter vatten, 66grader i 60 min. Tappade 1grad på 60 min.
Lakade med 77 grader varmt vatten tills jag hade 25,5 liter i kastrullen.

Kokade 70min.

Amarillo humlekottar alfa 8,5
31g vid kokets början
27g vid 15 min kvar
27g vid 5 min kvar
89g när jag stängde av

Kylningen tog ca 25 min.

Silade med saftsil och fick 19,5 liter i jäskärlet.

Jäst är wyeast 1056 american Ale. Ingen förkultur.

Og låg på 1058 och det var nere på 1012 igår.
Humlarn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Humlarn »

Hej igen.
Jag tittade till tunnan lite noggrannare idag. Det kommer något enstaka pluppande då och då i jäsröret ( någon/några minuter mellan) och det ser som att det forfarande "hänger" div partiklar på insidan i jästunnan.
Den har nu stått i 10 dagar och jag tänkte försöka få den på flaska på sön (15 dagars jäsning tot) Tempen är stadigt 18 grader. Ska jag låta det vara så och bara avvakta? Eller ska jag höja tempen lite grann några dagar för att sedan låta den stå lite kallare något dygn innan jag flaskar. Eller rör jag till det mer än jag behöver?
Skriv svar