Röra ner jästen?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Röra ner jästen?

Inlägg av thella »

Hej!

Nybörjarfråga som jag inte hittar ett entydigt svar på:

Ska man röra ner torrjästen rejält när man strösslat den över ytan? Tänkte försöka brygga typ Oppigårds Amarillo.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Röra ner jästen?

Inlägg av niklas_n »

Det skall inte behövas, den kommer att blandas ändå. Dock är det inte fel att syresätta vörten när du pichar jästen, typ med en visp eller nått att röra med. De flesta tillverkare rekommenderar dessutom att du rehydrerar jästen. Hur du skall göra det står på respektive tillverkares hemsida.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av thella »

niklas_n skrev:Det skall inte behövas, den kommer att blandas ändå. Dock är det inte fel att syresätta vörten när du pichar jästen, typ med en visp eller nått att röra med. De flesta tillverkare rekommenderar dessutom att du rehydrerar jästen. Hur du skall göra det står på respektive tillverkares hemsida.
Vad menas med att "pitcha" jästen?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

"pitcha" jästen = Hälla i den i jäskärlet.
// Jonas
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

thella skrev: Vad menas med att "pitcha" jästen?
Precis som Falkens sa.

Rehydrera betyder återfukta, antingen med vatten eller vört, beroende på tillverkare. Men det kanske du visste.
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

För torrjäst behöver man inte syresätta vörten! Rehydrera gärna, det finns instruktioner på tillverkarens hemsida. Om du strösslar den över vörten ska du inte vispa ner den! Bara att sätta på locket!
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Jonel skrev:För torrjäst behöver man inte syresätta vörten!
Källa på det?

Saxat från Fermentis hemsida; "7/ Does the wort need Oxygenation/ aeration?
As the yeast is grown aerobically, the yeast is less sensitive on first pitch. Aeration is recommended to ensure full mixing of the wort and yeast."
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

Jag har ingen sparad källa till mitt påstående om syresättningen. Nu sökte jag resultatlöst efter videon där det påstods, men hittade en pågående diskussion om man ska/behöver syresätta vörten när man använder torrjäst. Mitt intryck efter min sökning är att det inte behövs men skadar inte, om vörten ligger runt 1050 i OG, då finns det tillräckligt med celler i paketet. Högre OG så går jäsningen bättre om man får tillväxt av antalet jästceller och till det behövs syre, då bör man syresätta. Olika tillverkare rekommenderar olika om syresättningen. Nu kanske jag engagerar mig i en fråga som trådskaparen inte ställt, men det är lite intressant tycker jag. Här är en tråd som innehöll en intressant och initierad diskussion om detta.
http://www.thebrewingnetwork.com/forum/ ... f=&t=22418
bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bbob »

Finns många tips på detta om man kollar in YouTube.

Här är ett exempel.

https://www.youtube.com/watch?v=SL92Bd4kfbQ
BengtF
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BengtF »

Jag ställde i princip samtidigt en fråga om syresättning i en annan tråd. Hittade detta på Danstars hemsida under FAQ (http://www.danstaryeast.com/about/frequ ... -questions)

"I always aerate my wort when using liquid yeast. Do I need to aerate the wort before pitching dry yeast?

No, there is no need to aerate the wort but it does not harm the yeast either. During its aerobic production, dry yeast accumulates sufficient amounts of unsaturated fatty acids and sterols to produce enough biomass in the first stage of fermentation. The only reason to aerate the wort when using wet yeast is to provide the yeast with oxygen so that it can produce sterols and unsaturated fatty acids which are important parts of the cell membrane and therefore essential for biomass production."
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Verkar vara en het potatis angående syresättning eller inte, vekar som att det är svårt att översyresätta vörten hur som helst. Det verkar viktigare att rehydrera än att syresätta.
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

Ja, precis! Liksom mäsktiden, koktiden, trub, temp för rehydrering, pitchtemp, sekundärjäsning, lagring och kanske allting annat också! Alla hittar sitt sätt, men det kanske inte alltid finns grund för det, eller så är grunden förlegad men man kör på i invanda spår.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jonel skrev:Ja, precis! Liksom mäsktiden, koktiden, trub, temp för rehydrering, pitchtemp, sekundärjäsning, lagring och kanske allting annat också! Alla hittar sitt sätt, men det kanske inte alltid finns grund för det, eller så är grunden förlegad men man kör på i invanda spår.
+1 på den!
Skriv svar