Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.
Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
Hej på er alla bryggare.
Tänker investera i ett bryggverk och väljer mellan ett BM20 eller Camurri 50. Anledningen till att jag är lite villrådig är att man läst om krånglande pump och jobbig rengöring av BM och Camurri har ingen pump och därmed lättare att rengöram men rätt stor och otymplig då jag troligtvis inte brygger mer än 20-25l per gång (just nu). Att jag är sugen på en Camurri beror oxå mycket på att jag bor bara några km från MM och gärna vill handla lokalt och att service och eventuella problem skulle vara enklare att lösa. Vad är det enligt er BM användare som gör att ni tycker att jag skall välja BM20?
//LLars
Tänker investera i ett bryggverk och väljer mellan ett BM20 eller Camurri 50. Anledningen till att jag är lite villrådig är att man läst om krånglande pump och jobbig rengöring av BM och Camurri har ingen pump och därmed lättare att rengöram men rätt stor och otymplig då jag troligtvis inte brygger mer än 20-25l per gång (just nu). Att jag är sugen på en Camurri beror oxå mycket på att jag bor bara några km från MM och gärna vill handla lokalt och att service och eventuella problem skulle vara enklare att lösa. Vad är det enligt er BM användare som gör att ni tycker att jag skall välja BM20?
//LLars
Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
Tycker vi ska försöka få Camurri att göra en 20 liters variant =)
Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
Håller med.Brewsnail skrev:Tycker vi ska försöka få Camurri att göra en 20 liters variant =)
Det går ju att brygga 20 liter i den men den är så stor.
Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
Mailade dem om det för några dagar sen, så det är säkert bra om fler gör det.
infocamurri@camurri.it
infocamurri@camurri.it
Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
Gjort!Brewsnail skrev:Mailade dem om det för några dagar sen, så det är säkert bra om fler gör det.
infocamurri@camurri.it
Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
det där med pumpen... det är väl de äldre maskinerna? De har ju kommit med en ny i år... så det är väl genomgången vid det här lagetCoinBeer skrev:Hej på er alla bryggare.
Tänker investera i ett bryggverk och väljer mellan ett BM20 eller Camurri 50. Anledningen till att jag är lite villrådig är att man läst om krånglande pump och jobbig rengöring av BM och Camurri har ingen pump och därmed lättare att rengöram men rätt stor och otymplig då jag troligtvis inte brygger mer än 20-25l per gång (just nu). Att jag är sugen på en Camurri beror oxå mycket på att jag bor bara några km från MM och gärna vill handla lokalt och att service och eventuella problem skulle vara enklare att lösa. Vad är det enligt er BM användare som gör att ni tycker att jag skall välja BM20?
//LLars
// Jonas
Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
Rengöring är inga problem, jag cirkulerade lite PBW i min ett par minuter, torkade av värmeelementet och till sist skruvade isär pumpen och sköljde impellern, tog väl 15 minuter ca. Pumpen lossas och skruvas tillbaka med handkraft så där är det inga problem.
Vad gäller Camurri är jag glad att jag inte köpte en sån efter jag läst Mickes inlägg, dessutom verkar inte PLCn vara gjord riktigt för bryggning heller.
Vad gäller Camurri är jag glad att jag inte köpte en sån efter jag läst Mickes inlägg, dessutom verkar inte PLCn vara gjord riktigt för bryggning heller.
Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
Pumparna byttes redan för något år sedan till ITT-Flygt, dvs svensk kvalité. De med Iowara som märke är de nya bättre pumparna som är specade med lägre watt än de gamla men är mer effektiva och hållbara.
- MickeEklund
- Torrhumlare

- Inlägg: 69
- Blev medlem: tisdag 2013-12-03 15:57
- Ort: Enköping
- Kontakt:
Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
Smaken är som baken men jag upplever Braumeisterns kvalitét många gånger bättre än Camurrins. Gällande rengöringen är det väl olika vad man har för förutsättningar i sitt "bryggrum" men jag har en diskbänk där jag slänger upp Braumeistern och lägger under en kloss för att få lutning mot slasken. Spolar ur geggan med slang och gnuggar lite med svamp och borste där det behövs. Spolar pumphålen och passar på att skruva bort och blåsa ur impellrarna när den ändå ligger på rygg. Torkar ur med en näve hushållspapper, klart! tar 7-8 minuter.
BM50 har ett bra handtag på baksidan som underlättar lyftet till "liggande" och det går att ta bort strömsladden (den sitter fast monterad i Camurrin). Braumeistern tål att bli blöt medan Camurrins instruktioner säger att den inte får bli blöt på utsidan (hur det är i praktiken vet man ju inte förrän det är försent
). Camurrins kontroller sitter i ett (förmodat) vattentätt hus men det är lite knappar och lampor som kanske kan ta stryk av för mycket vatten.
Camurrin var för all del väldigt enkel att göra rent men kräver ungefär samma ytor och tid. MaltMagnus tipsar om att använda (våt)dammsugare och det funkar skitbra. Samma trix funkar ju på sildukarna till BM också.
Största grejen är ju ändå att man gör rent grejorna direkt innan det hinner torka (gäller maltpipan med filter för Braumeistern och "omröraren" och maltkorgen för Camurrin).
Det blev lite mer text än vad jag tänkte när jag började svara men vaf-n.. Det har diskuterats lite för och nackdelar med dessa två tidigare, i en annan tråd också... Vi kanske inte ska kapa den här till det
BM50 har ett bra handtag på baksidan som underlättar lyftet till "liggande" och det går att ta bort strömsladden (den sitter fast monterad i Camurrin). Braumeistern tål att bli blöt medan Camurrins instruktioner säger att den inte får bli blöt på utsidan (hur det är i praktiken vet man ju inte förrän det är försent
Camurrin var för all del väldigt enkel att göra rent men kräver ungefär samma ytor och tid. MaltMagnus tipsar om att använda (våt)dammsugare och det funkar skitbra. Samma trix funkar ju på sildukarna till BM också.
Största grejen är ju ändå att man gör rent grejorna direkt innan det hinner torka (gäller maltpipan med filter för Braumeistern och "omröraren" och maltkorgen för Camurrin).
Det blev lite mer text än vad jag tänkte när jag började svara men vaf-n.. Det har diskuterats lite för och nackdelar med dessa två tidigare, i en annan tråd också... Vi kanske inte ska kapa den här till det
- MickeEklund
- Torrhumlare

- Inlägg: 69
- Blev medlem: tisdag 2013-12-03 15:57
- Ort: Enköping
- Kontakt:
Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
För att hissa eller dissa 2015-modellen så hissar jag för min del
Helt utan wifi och sånt så funkar den ju som den gamla! Oavsett om man gillar designen på kontrollenheten eller ej så är den nya displayen mer informativ med sina många rader och färger.
Jag har inte haft den gamla 50 litersmodellen så jag vet inte om detta stämmer men om man jämför med gamla 20-liters så är gummiringen till maltröret väldigt mycket mer "rejäl" ("tjockare, grövre) på den nya (men det kanske alltid har varit så på 50-liters?).
Jag gillar ju teknik så självklart blir det wifi när det kommer. Långt ifrån nödvändigt men bra/kul att ha koll på overnight-mashen till frukostkaffet och kunna döpa favoritrecepten
Angående touchknapparna så skulle det kunna vara en mjukvarugrej som löser sig med nästa firmware. För mig funkar dom ok hittills.
Jag har inte haft den gamla 50 litersmodellen så jag vet inte om detta stämmer men om man jämför med gamla 20-liters så är gummiringen till maltröret väldigt mycket mer "rejäl" ("tjockare, grövre) på den nya (men det kanske alltid har varit så på 50-liters?).
Jag gillar ju teknik så självklart blir det wifi när det kommer. Långt ifrån nödvändigt men bra/kul att ha koll på overnight-mashen till frukostkaffet och kunna döpa favoritrecepten
Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
Brewsnail skrev:Mailade dem om det för några dagar sen, så det är säkert bra om fler gör det.
infocamurri@camurri.it
Tack för era åsikter om BM är tydligen en mycket bra maskin och problemen som man läst om är tydligen fixade.
Fick nedanstående svar i dag från Camurri. Dom kommer inte att göra en mindre just nu i alla fall.
Så det får bli en BM20, vad skönt det är när man bestämt sig
//Lars
Dear Mr. Lars,
referring to your kind e-mail, we would like to confirm you that with our Camurri Brauer 50 lt, you are able to produce also small brewing quantities.
The minimum capacity of production with this machine is 20 lt.
A possible 20 lt model would have the same cost of the CB.50. this model permits you to brew from 20 to max. 60/70 lt.
If you are interested in receiving a quotation, please, confirm us your details and country in order to formulate our best offer.
At your full disposal for any information you may need.
Kind regards,
Alessia Fretta
Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
Jag kan garantera att du inte kommer att ångra dig, det är ett riktigt välbyggt bryggverk.CoinBeer skrev:Så det får bli en BM20, vad skönt det är när man bestämt sig![]()
-
Skogsvaktaren
- Torrhumlare

- Inlägg: 55
- Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
- Ort: Gefle
Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
Jag har hunnit med 3 bryggningar men min nyinköpta BM 20. Men tyvärr råkade displayen/kontrollern bete sig konstigt.
Ni kan ju kolla själv på det här forumet.
https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?f=7&t=942
Sitter just i detta nu och väntar på att dom kommer och hämtar displayen. Jag kommer att få en ny skickad till mig.
Ni kan ju kolla själv på det här forumet.
https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?f=7&t=942
Sitter just i detta nu och väntar på att dom kommer och hämtar displayen. Jag kommer att få en ny skickad till mig.
Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?
Har den förra generationen BM20 som har den nyare pumpen har inte ångrat mitt köp nån gång, BM är så enkel att använda och göra rent.
Hade önskat att det fanns fler tider i humlekoket för att få in jästnäring, klarningsmedel mm.
Har kört med 6,3 kg som mest, även om pumpen gick lite tung var det inget problem det gäller bara att ha koll på krossningen av malten, kör 1,0 mm på m2, har testat med 0,9 med pale ale malt fick då en kanal i mäsken så jag gick upp till 1,0 igen funkar perfekt.
Hade önskat att det fanns fler tider i humlekoket för att få in jästnäring, klarningsmedel mm.
Har kört med 6,3 kg som mest, även om pumpen gick lite tung var det inget problem det gäller bara att ha koll på krossningen av malten, kör 1,0 mm på m2, har testat med 0,9 med pale ale malt fick då en kanal i mäsken så jag gick upp till 1,0 igen funkar perfekt.