Jästfråga

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
manlan
Torrhumlare
Torrhumlare

Jästfråga

Inlägg av manlan »

Hej, har gjort ett tiotal satser och hittills alltid använt Safeale US05 och har då lärt mig hur den jobbar. Nu har jag min första sats stående på jäsning med jästen White Labs WLP002 och den beter sig ju helt annorlunda, sen om det är normalt eller inte är svårt för mig att veta.
Mina Safeale-brygder har alltid jäst på bra i några dagar, sen börjar det dala i pluppandet efter 3-4 dagar men avstannar aldrig riktigt helt, inte ens efter över två veckor. WLP002 däremot har stannat helt upp. Inte tillstymmelse till rörelse i jäsröret efter det att jag torrhumlade efter 8-9 dagar.
Är detta så den jästen fungerar eller finns det anledning till oro?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Jästfråga

Inlägg av Kenneth »

Skulle säga att det är US05 som beter sig underligt om det "aldrig" slutar att jäsa.
Tyder på att den jästen innehåller bakterier som tar över jäsningen efter det att de av jäst förjäsningsbara sockerarterna är förbrukade.
Härliga tider, strålande tider :)
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Har använt 05:an några gånger och den har en väldigt hög förjäsbarhet, upp emot 90-92% ibland. Kan det vara det som är skillnaden, att den långsamt fortsätter att jäsa ut det sista. Att det skulle vara vildjäst eller bakterier i jästen finner jag som osannolikt, snarare att du fått en infektion vid hanteringen i så fall.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Aktiviteten i jäsröret är ingen perfekt indikator på jästens aktivitet. Just US-05 jäser i normalfallet klart på max en vecka.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Drake skrev:Har använt 05:an några gånger och den har en väldigt hög förjäsbarhet, upp emot 90-92% ibland. Kan det vara det som är skillnaden, att den långsamt fortsätter att jäsa ut det sista. Att det skulle vara vildjäst eller bakterier i jästen finner jag som osannolikt, snarare att du fått en infektion vid hanteringen i så fall.
90-92% utjäsning i en 100% maltvört pekar på att det är något mer än bara öljäst i US05.
Även den mest optimala mäskningen ger uppåt 20% dextriner vilket öljäst inte kan bryta ner.
Härliga tider, strålande tider :)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Skilj på faktisk och skenbar utjäsning, skenbar utjäsning på 90 % är fullt möjligt med S. cerevisiae.

En tumregel är: skenbar utjäsning = 1,2 x faktisk utjäsning
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Har en laddning med samma jäst på gång just nu och håller med om att den beter sig lite annorlunda mot tex us05 samt 001 som är det jag använt främst. Mitt FG visar just nu 1012 och på torsdag planerar jag att tappa det jag tror kommer bli en fantastiskt god öl. Blir spännande att jämföra resultatet. :)
Tannamagarn
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Tannamagarn »

Jag har bryggt ett par tre brygder nu på WLP002, har haft liknande erfarenheter som du beskriver att det blir ett ganska tydligt avslut på bubblandet efter några dagar.
Brygderna har blivit fina, goda och haft ungefärligt rätt beräknat FG.
Lite spekulation, men just den jäststammen är väldigt högflockulerande, kanske har det med bubblandet att göra? Att det blir snabbt väldigt lite jäst i suspension?

(När jag har jästen i magnetomröraren beskriver min son att det ser ut som bläckfiskarmar i vörten, eftersom jästen flockulerar så väldigt!) :)
Skriv svar