Diskbänk
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Diskbänk
Jag fundera på att inreda en del av verkstaden som ett renodlat bryggrum och undrar hur ni som har lite seriösare brygglokal har gjort. Framförallt så är jag intresserad av hur ni gjort med ventilationen/ångproblemet samt hur era diskbänkar ser ut. Som det är nu så står jag på knä i en duschkabin och diskar grytor och utrustning och det är ohållbart i längden. En storköks-diskbänk hade ju varit perfekt men tyvärr är dom rätt dyra. Jag funderar på att göra en bänk av laminatskiva med ett nedsänkt litet badkar som en budgetlösning. Förslag på bättre lösningar?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Diskbänk
Ikea har en inbyggnadsvask med inv mått 70x40x20cm för 1700:- Kompletterar du med en handdusch så är du hemma. Gärna då en sån med fjäder som hänger från taket, det är en fröjd att diska 36 litersgrytan när den får plats i vasken.
Bra tips men jag tror den blir för liten tyvärr. Funderar på en 70 liters Patina och dom är väl 40 cm har jag för mig.
Edit: den var visst på 78 liter och 50 cm i diameter.
Kolla på blocket. Folk renoverar kök och säljer bort sina beg. diskbänkar. Brukar alltid finnas nån, beror ju på var du bor förståss.
Vid konkursauktioner brukar de slumpa rejäla resturangdiskbänkar. Spanar själv men man måste kunna hämta direkt vilket rätt sällan passar.
- MickeEklund
- Torrhumlare

- Kontakt:
Det brukar duka upp fina konkursauktioner på nätet med restaurangkök... Har varit nära på några stora rostfria bänkar (ibland är det ju tom kylskåp integrerat). Just nu har jag IKEAs billigaste köksbänk med ho och några skåp i garaget och det är ju kanonsmidigt om man jämför med mycket annat men redan efter 1,5 år har det tagit rätt mycket stryk av vattenslabbandet... Man är ju lite "grov" i hanteringen 
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Drake skrev:Bra tips men jag tror den blir för liten tyvärr. Funderar på en 70 liters Patina och dom är väl 40 cm har jag för mig.
Men då har du kran på den, eller? Då fungerar det väl rätt bra med en låg bänk som du ställer grytan på, diskar den och slangar ur diskvattnet direkt i avloppet. Annars är det en rätt rejäl pjäs att hantera i en vask.
Duschhandtaget är dock ett måste
Självklart är det så man ska göra! 
En budgetlösning är att sänka ner en murarbalja i en bänkskiva. Murarbaljor finns i olika storlekar och former, runda och rektangulära.
- MickeEklund
- Torrhumlare

- Kontakt:
Vete f-n hur dom här länkarna funkar men på den här sidan kommer det ofta ut restaurangprylar.
http://www.pn-trading.se/Allaauktioner1 ... fault.aspx
Fanns några rostfria bänkar nu såg jag.
http://www.pn-trading.se/Allaauktioner1 ... fault.aspx
Fanns några rostfria bänkar nu såg jag.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Nåt tips på bra dusch som inte är svindyr? Kör nu på budgetvariant från clas ohlson hängd i gummiband men den har usel hållbarhet.
- Skärlöta Bryggeri
- Delmäskare

Kolla blocket efter en begagnad,köpte våran bänk för 500 med ny blandare med diskmaskinsuttag,där kopplade vi in en slang och trädgårdsmunstycke. Väldigt smidigt när det är påfyllning.
Ställningen svetsade jag efter måtten på bänken.
Ställningen svetsade jag efter måtten på bänken.
Om bananen i ölen upplevs trevlig, gör det mig till en APA?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Enheten kallas förspolningsdusch och är som sagt rätt dyr, möjligen skulle man kunna bygga ihop en med hjälp av ett spolhandtag för trädgårdsslang. Jag lyckades få tag på ett utställningsexemplar som jag monterade ihop med en duschblandare. Är klart nöjd med att ha tillgång till spolmunstycke som hänger över vasken.
- assistredo
- Maltrostare

http://scselsview.electrolux.se/se-sv/n ... uctid=3856
En sån här kunde man kanske ha som jacuzzi också.
En sån här kunde man kanske ha som jacuzzi också.
Björn Petersson
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Problemet med olika billiga lösningar baserat på trädgårds- eller duschgrejor verkar vara att de inte är gjorda för att tåla tryck så slang eller kopplingar kan spricka med tiden. Nu kör jag med ett duschmunstycke med tryckventil från Clas Ohlson men har bytt slangen mot PEX-slang. Den pallar trycket men är styv och svårhanterlig.