Pitcha ny jäststam i jäskärl med dålig/ingen jäsning?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Hej,

Söker lite av era tankar å liknade erfarenheter.

Nu idag/igår... Lördag vid lunch.när lillgrabben väl somnat för em luren så fick jag chans att pitcha jästen.
Som vanligt så delar jag färdig vört på två jästunnor.
Vilket i detta fall gjorde att jag pitchade i 2st olika jäst WLP jäster, Whitbread wlp017 och Australian wlp009.

Nu till mitt dilemma... Som alltid, ni vet väntar man ju in det där bluub-bluuub-blupblupblup... Innan man går ned med den nya förälskelsen ned i den grå vardagen... Utan konstant övervakning, dvs ned i källaren för primär å sek jäsning.
Saken är den att den ena jästen vill lixom inte riktigt komma igång, stora skälet är ju att den är gammal, humles tillfälliga jäst, en REA, pg a utgånget datum i detta fall.

Kan/bör jag blanda/pitcha en annan WLP jäst i den?
Det har gått nu 12tim sedan jästpitch.
Skall jag, vaska, vänta, jästa är min fråga...

Tycker om att laborera med olika förutsättningar, i detta fall var jag nyfiken på vad en jäst med utgånget datum skulle ha för inverkan.
Tillframtiden, skall jag köra utgången jäst så skall jag nog börja köra förkultur så att det är mindre risk att jag slipper ligga sömnlös. ;-)
Användarens profilbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mälte »

Jag är ingen expert men sov du. Är jästen lite klen bör den ändå komma igång.

Har den inte börjat småbubbla söndag kväll- ja då hade jag funderat på att tillsätta mer jäst. Och visst förkultur på reajäst är nog smart.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Pitcha ny jäststam i jäskärl med dålig/ingen jäsning?

Inlägg av Grindcrusher »

Jag hade nog lagt mitt krut på att bygga en tidsmaskin, åkt tillbaka till i torsdags och gjort en förkultur.
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Ok, tolkar att de av er som haft samma fundering som jag nog ändå vaskade istället... :)
AndersF
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersF »

Vad tror du om att göra en förkultur på US05 - typ 2 liter - och sätta till den där det jäser dåligt?
AndersF
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersF »

PS Gjorde du förkulturer på de ursprungliga jästerna?
Mart
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Mart »

Finns ingen anledning att vaska.

Lagg på 12-24 timmar är fullständigt normalt, särskillt när du använt jäst som är lite gammal.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag skulle rekommendera att alltid göra förkultur, både med gammal som ny jäst. Däremot inte med torrjäst. Då är det bättre att pitcha två paket ifall det handlar om en "stor" öl.

Det kan självklart (som många här skriver) hända att det kommer igång en jäsning ändå, men frågan är vad det blir för öl?
Jag hade personligen hellre vaskat och börjat om, med en pigg och aktiv jäst i bra cellantal, än flaska en avstannad jäsning som smakar diacetyl och acetaldehyd och sedan tvingas dricka upp skiten (alternativt bjuda sämre vetande vänner på).

Jag har i så fall bättre nytta av flaskorna än av ölet och min sambo har sett nog med dammiga flaskor i lägenheten.
Livet är för kort för dålig öl. Det var lite därför jag började brygga i första början.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Grindcrusher skrev:Jag hade personligen hellre vaskat och börjat om, med en pigg och aktiv jäst i bra cellantal, än flaska en avstannad jäsning som smakar diacetyl och acetaldehyd

Det finns ju ett mellanting: Att inte vaska men att smaka på ölen innan
man gör jobbet att flaska den, eller tappa upp den på fat och prova att
dricka den och sedan vaska om den var dålig.
My hope is hops
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Fredrik Almgren skrev:Det finns ju ett mellanting: Att inte vaska men att smaka på ölen innan
man gör jobbet att flaska den, eller tappa upp den på fat och prova att
dricka den och sedan vaska om den var dålig.

Sanning. Eller göra en förkultur på den andra jästen och pitcha vid högkreusen.
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Många bra och tänkvärda funderingar! Tack!

Jag har aldrig gjort en enda förkultur på mina 14st bryggningar, bara köpt wlp el wyeast och pitchat i.
Så tyvärr blir det ingen förkultur på någon jäststam för att försöka rädda den som inte riktigt börjat jobba.
Det kommer jag tyvärr inte hinna med att ordna, det är en massa annat som händer denna vecka, än att
dra ihop hela alltet kring vad det nu skulle innebära för en oinvigd o okultiverat liten jäststam... ;)

Antingen hade jag nog skickat i en ny/ytterligare en wlp eller inte gjort det och sedan vaskat om det inte vart bättre/gav resultat.
Men som Fredrik skriver så finns det ju ytterligare ett spår att gå, och nu när jag väntat 31h efter jästpitchen så väljer jag nog det "enkla" spåret just NU.
Och det är att ställa undan den (mestadels) för att slippa ta hand om den nu, jag har redan flaskat två batcher den här helgen, diska har jag tröttnat på för tillfället... :)
Så i hopp om att den jästen är trött så kommer den att jobba på betydligt längre tid än en likadan jäst fast pigg, (Rätt eller fel någon?) kommer den att få stå så pass länge att man ser att något har jobbat i tunnan.
Och Sedan smaka på den innan flaskning, kanske man kan tillsätta flaskjäst innan jag flaskar den? och se hur det blir då.
Det kan ju tänkas att det blir drickbart, jävligt sött och kolsyra. Kanske inte någon SM bryggd direkt men spännande blir det iaf. :O)

Efter Riskbedömningen nu, så får den stå i fred än sålänge i ca 2v så börjar vi där om det har hänt något.
Återkommer med feedback (varje söndag) för er som är intresserade!

Tack för era funderingar!
/M
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Återkoppling till er som undrar (om nu någon mot förmodan verkligen undrar... :D ).

Pluppandet i jäsröret kom igång efter rätt exakt 36 timmar.
Det har varit lite halv intensivt, men inte som vid pigga jäster.
Däremot har det fortsatt jäsa jämt och sakta.
Så nu låter jag den stå en vecka till.

//M
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Jag fortsätter skriva på den här tråden, mest för om någon annan har en liknande fråga om utgången jäst i framtiden och söker info/svar/hjälp.

Den utgångna jästen verkar ta längre tid på sig att arbeta, och arbetar ändå aktivt 10-11 dagar efter pitchning.
Den pigga jästen pluppade i jäsröret, normal intensivt. Och har nu lagt sig som vanligt. och det är läge för sek jäsning.

Visserligen var det två olika jäststammar men ändå. Dom flesta (närmare alla) jäster jag jobbat med, har i princip jobbat klart efter 8-9 dagar.

Se den utgångna jästen som en Volvo 245 utan turbo och manuell låda, långsam i starten, ingen maxfart men pålitlig.
Se den pigga jästen som en Bmw Z7, med turbo och automatlåda, snabb i starten, grym maxfart, men slut på bränsle efter 20km... :)

//M
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

fortsättning följer....

Jag flyttade över båda på sekundären ca 13-14 dagar efter primär.
Sedan dess har det inte bubblat i jäsröret.

Så kontentan av den gamla jästen var helt enkelt att denna jobbade, men med ett kortare tidsspann, eftersom den inte var pigg nog att jobba aktivt tidigt, men att den ändå jobbade på relativt bra. Men ändå kortare än vad standard tid brukar vara.

vidare fortsättning här om dessa är inte nödvändigt iom att dom slutat reagera efter överflyttning till sekundären.

over-and-out for now.
/M
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Skulle vara kul att höra hur den färdiga ölen blev också. Om det blev några felsmaker av Volvo-jästen till exempel.
Skriv svar