Bryggde en veteöl idag. Eftersom jag idag hade 70% vetemalt provade jag för första gången att använda havreskal, 400g till totalt 10kg malt, för att underlätta lakningen. Hade säkert gått alldeles utmärkt utan men jag ville inte chansa för jag hade helt enkelt inte haft tid att göra klart allt om bädden satt igen.
Vörten jag lakade ur var blank och fin men under koket såg jag plötsligt att vörten blivit grumlig. Inte bara lite grumlig utan mycket.
Nu 4-5 timmar efter pitch ligger där 1 centimeter bös på botten av mina jäskärl. Gick ut i brygghuset och inspekterade påsen med havreskal och tillsammans med skalen är där centimeterstora bitar av vad som verkar vara någon form av cellulosa.
Någon som upplevt samma sak?
Havreksal gav grumlig vört
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: Havreksal gav grumlig vört
Intressant! Då jag har varit med och använt skal har skalen sköljts ordentligt innan de blandats in dock.
Havreskalen är också gjorda av cellulosa. Sen så är det en massa kisel också, kan inte siffrorna för havreskal utantill, men för risskal är det upp till 28% kisel, borde vara liknande uppbyggnad.
Jag har alltid några cm bös i botten på jöshinken. Hur klar vört man har ner i jöshinken har inget direkt samband med hur klar öl man får i slutändan.
martinb skrev:Intressant! Då jag har varit med och använt skal har skalen sköljts ordentligt innan de blandats in dock.
Jag sköljde också, dock inte ordentligt.
Brewsnail skrev:Havreskalen är också gjorda av cellulosa. Sen så är det en massa kisel också, kan inte siffrorna för havreskal utantill, men för risskal är det upp till 28% kisel, borde vara liknande uppbyggnad.
Klumparna är som sagt centimeterstora, porösa, platta och gula och kommer inte från havreskalen eller havre alls för den delen. Liknar den gamla tretex skivan som förr var vanlig på innerväggar och tak innan gipsen slog igenom. Som dagens porösa board som kan användas i trossbotten. När jag lägger klumparna i kallt vatten löses dom upp omedelbart.
Patrik-b skrev:Jag har alltid några cm bös i botten på jöshinken. Hur klar vört man har ner i jöshinken har inget direkt samband med hur klar öl man får i slutändan.
Självklart är det så, allt faller ju till botten bara man ger det tid. I detta fallet var ju vörten klar från början men började grumla som f-n under koket. Har bryggt veteöl 20 gånger med mer eller mindre samma recept utan att ha upplevt något liknande. Det som skiljer sig är att jag denna gång hade i havreskal i mäsken.
Skall prata med Humlegården och se om dom har någon aning om vad som smugit sig ner i påsen.