Problem med FastFerment...

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Hej,

Jag måste ställa frågan eller om det bara är jag som har det här problemet.

Jag har nu skruvat av locket en si så där 40 gånger för att på så sätt spåra upp som man ska (Tack Bee för infon) eller få bort "skägg" som det kalas. Nu när jag gjort det och av engen kraft blåser in i hålet för jäsröret så läcker det kring locket i fråga. Jag måste då i ifrågasätta hur tätt det verkligen är och ska detta vara så? Jag har testat med original packning samt med en o-ring som passar i locket men det sluter inte tätt med någon av dessa.

Ska jag reklamera min FastFerment till Humlegården eller är det bara att försöka bygga vidare på egna packningar eller har någon här en lösning på problemet? Paketet kostade totalt 1995:- så man är ju angelägen att det fungerar som det ska och att man med säkerhet vet att det jäser och inte tjuvsuger in luft

:twisted:
// Jonas
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Problem med FastFerment...

Inlägg av Jonel »

Ring Humlegården och rådgör med dem, de har alltid varit väldigt tillmötesgående i mina ärenden!
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Inte använt min ännu men ska testa ovan, återkommer med resultat!
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jonel skrev:Ring Humlegården och rådgör med dem, de har alltid varit väldigt tillmötesgående i mina ärenden!
Nä det vet jag... jag har mailat så de återkommer nog på måndag hoppas jag
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Robbix skrev:Inte använt min ännu men ska testa ovan, återkommer med resultat!
Gärna :-) Ser fram mot det
// Jonas
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Nu har jag testat! Även jag hade dragit åt ca 40ggr för å vara på säkra sidan. Läckte såklart som ett såll!!!

Hittade dock problemet...
Såg mot ljuset att packningen fortfarande hade en svag S-form trots att jag nått det jag trodde var botten.

Lösning
Sätt dig stadigt å placera kärlet mellan benen ta sedan i för kung och fosterland och skruva för livet. Locket ska ännu längre ner, det går! Skruva tills skiten nästan nuddar kärlet sen blir det tätt. :)
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Robbix skrev:Nu har jag testat! Även jag hade dragit åt ca 40ggr för å vara på säkra sidan. Läckte såklart som ett såll!!!

Hittade dock problemet...
Såg mot ljuset att packningen fortfarande hade en svag S-form trots att jag nått det jag trodde var botten.

Lösning
Sätt dig stadigt å placera kärlet mellan benen ta sedan i för kung och fosterland och skruva för livet. Locket ska ännu längre ner, det går! Skruva tills skiten nästan nuddar kärlet sen blir det tätt. :)
Ok att kan göra det när den är tom men sen då?
Men jag kan även tycka att med den formen ska det vara lätt att administrera för som det är nu så är det svårt att "hålla fast" den. Jag tycker den känns ganska så billig med tanke på priset och vilka arbetsinsatser man måste göra för att få på ett lock och det är väldigt svårt att kolla tätheten då den är i hårdplast. Alla vet ju hur det är med vanliga 30 liters. På med locket och i med vätska i jäsröret... tryck lite och rör det sig i röret så är det tätt.

Nä, jag hoppas Humlegården återkommer med en bättre lösning. Kanske måste till en annan packning för jag ska inte behöva ta i för kung och fosterland för att skruva på ett lock och sen hoppas att det är tätt. Jag ska skruva på locket och där med vara 99,5% säker på att "Ja nu är det tätt"

Robbix, tack för du kom fram till vad som var fel och en tillfällig lösning men jag ser att man från tillverkaren måste komma upp med något bättre :wink:
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Självklart så var jag tvungen att ge mig på ett test igen... 2 gånger.

Jag fick i praktiken lägga mig över min FastFerment i soffan för att med säkerhet kunna med all kraft skruva och komma i botten med locket men det läcker trots det. Vände packningen för att se om det kunde beror på den men ingen skillnad där utan det läckte trots det så nu är jag utan uppslag.
// Jonas
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Å fasen så e det inte med min. Körde ner den två ggr i botten nu jobbar den fint.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Nu vet jag inte riktigt hur tätningen ser ut, men det går inte att dra på ett par varv med bred gängtape på gängorna?
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Platt närmast löjlig och plastig packning. Känns nog sådär om han ska behöva ladda upp med massa tejp med tanke på priset...
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Robbix skrev:Å fasen så e det inte med min. Körde ner den två ggr i botten nu jobbar den fint.
Bra och veta men jag ska snacka med Humlegården i morgon.
De får helt enkelt se på en lösning för som det är nu så läcker den och det anser jag inte att den ska göra. Jag drar mig för att använda den och för 1995:- som paketet kostade så ska det inte vara så. Jag har testat den 1 gång och det gick ju bra men det är ingen garanti att det gör det andra gången och nu när man konstaterat att packningen inte håller tätt så är det mer angeläget att få fram en lösning.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Fick ett snabbt och trevligt svar från Klas på Humle. Jag ska försöka ta mig dit så vi kan se på det tillsammans så långt är allt bra... på återhörande helt enkelt.
// Jonas
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Hur har det gått?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Just det, det skulle jag göra... uppdatera.

Jo, man har fått info om att vissa enheter kan bete sig som min och man har tagit fram en ny packning som förhoppningsvis kan råda bot på problemet.
Det kan vara så att vissa enheter inte är riktigt raka i "hålet" och där med tätar inte locket så bra, vissa köpare har filat ner så att locket tätar bättre men jag är inte där än utan jag väntar på packningen som ska komma i maj troligtvis. Då får jag se om den tätar eller inte och efter det så kanske jag ger mig på att slipa av. Jag hoppas du är med på vad jag menar här. :)
// Jonas
Skriv svar