Varför vill [Beersmith] att man ska mäska i 200 min?

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 222
Blev medlem: fredag 2010-11-19 00:26
Ort: Göteborg

Varför vill [Beersmith] att man ska mäska i 200 min?

Inlägg av Jacon »

Ja, som rubriken lyder. Varför ska man mäska i 1 h och 40 min enligt beersmith vid biab-bryggning? Tog just ett jodprov efter 60 min och ingen skiftning i färg där inte.
Nån som vet?

Ps. Jag menar så klart 100 minuter i rubriken, men det verkar inte gå att ändra.
Senast redigerad av Jacon den torsdag 2015-03-12 22:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Varför vill beersmith att man ska mäska i 200 min?

Inlägg av Judgecc »

Haha va?? Jag kmr ifs inte ihåg min grundinställning. Men några 200min minns jag inte. Kör 90min med utmäsk


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 222
Blev medlem: fredag 2010-11-19 00:26
Ort: Göteborg

Re: Varför vill beersmith att man ska mäska i 200 min?

Inlägg av Jacon »

Haha!!! Fel fel fel!!!!! 100 min menar jag så klart!
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 102
Blev medlem: tisdag 2012-09-18 17:23
Ort: Kalmar

Re: Varför vill beersmith att man ska mäska i 200 min?

Inlägg av LagerKing »

Jag vet inte vad beersmith säger angående biab, men oftast med dataprogram så gäller devisen: si/so
Jag skulle se över grundinställnigarna
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Varför vill beersmith att man ska mäska i 200 min?

Inlägg av Judgecc »

Då är det antagligen 90min plus 10 utmäskning. Jag kör rätt mycket pilsner malt och en släng karamel så oftast blir d 90min mäsk .
Har du mätt och allt är fine så kör, inget att haka upp sig på. Ändra bara i beersmith.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar