Etiketter

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Etiketter

Inlägg av ängesbryggarna »

Innan jag beställde nya flaskor till min första bryggning nu i januari hade jag bestämt mig för att ta bort etiketter på några 50 cl mariestadsflaskor som druckits under julen. Själva papperet lossnade efter visst besvär, men en stenhård beläggning fanns kvar, som jag trodde var nästan etsad in i glaset. Jag provade med allt och lite till. Inte ens rakblad var någon hit. Nåja, jag gjorde egna etiketter och satte på, med vanlig MJÖLK som lim. Funkade superbra, men nu till upptäckten som gjorde mig glad: När jag druckit ur några flaskor av min egen öl så gick min etikett förstås bort väldigt lätt. Men även den stenhårda beläggningen under, som nu var helt mjuk och vit var enkel att få bort. Med varmt vatten och en trasa bara :D Frågan är vad mjölk innehåller, som jag inte lyckades med när jag använde thinner, bensin, bromstvätt mm mm ?! :D
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Lägga flaskorna i varmt vatten med bakpulver 30 min. Hur bra som helst!
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Har en liknande erfarenhet. Skulle tvätta bort kaffefläckar på en verkstadsbänk. Thinner, ammoniak, epoxyförtunning eller aceton löste inte de intorkade kaffefläckarna. Färgen som kaffet satt på förändrades men inte fläckarna. Sen provade jag med varmt vatten :oops:
Numera har jag vänt på skalan och provar först med vatten.
Skriv svar