Om jag funderar på att göra en Saison och då vill jag gärna testa passionsfrukt som "krydda".
Jag skulle vilja få en tydligt märkbar smak från passionsfrukten så då är min fråga/frågor.
1, Hur mycket/många ska jag ha?
2, Ska man koka den innan... eller vad är bäst att göra?
3, Kan man lägga den i primären eller är det rekommenderat att flytta om till sekundär? (helst inte)
3, Förslag på humle om man ändå är igång...
Ca 100-200g/l beroende på smak. Pastörisera är väl att rekommendera men man kan chansa, en saison kan ju ha lite vildjästkaraktär också. Rekommenderar damejeanne eller annat syretätt kärl som frukten kan ligga med ett längre tag i. Humle med tropisk karaktär hjälper till att ta fram smaken men håll den lite i bakgrunden. Citra, Mosaic, Equinox, Eldorado eller Azzaca kan fungera bra tex.
Edit: Det kommer gå åt en jädra massa passionsfrukter. Innehållet väger inte mycket..
Vattenlås hjälper inte mkt vid rejäl jäsning, letar sig ur det. Ett blowoff tube behöver lite mer tryck för att bubbla samt längre bit för krausen att ta sig. Min förståelse i vilket fall. Rätta mig gärna.
Ja mr Majornamangan är duktig kille på nyheter och roligheter..
Jag ser ingen vinning med blow-off med passionsfrukten i sekundär. Har aldrig haft kraftig jäsning med frukt på sekundär. Med vissa jästsorter kan det däremot vara motiverat på primär.
Jag har börjat göra experiment med "superpulver" från hälsokostbutiker. Fått till rätt fin smak med hallon i liten skala. Ska även prova passionsfrukt. Dyrt sett till kg-pris. Men omräknat till färsk frukt (typ 1/10) är det ok. Samtidigt enkelt att hantera oberoende av säsong, bra hållbarhet osv.
Brygger en passionsfruktkryddad APA med jämna mellanrum och enligt min erfarenhet så räcker det med endast ca 15 ml färskpressad juice per liter bärs för att få en tydlig touch av passion. Passionsfrukt är ju väldigt aromrikt. Har testat att ha i mer än så men tycker syran i frukten blir för stor vilket stör helhetsbilden. Kanske är annorlunda i en saison, men det har jag ingen erfarenhet av.
För att kunna färskpressa på ett bra sätt brukar jag snabbdesinficera frukterna genom dopp i hett vatten, varpå de delas med desinficerad kniv och gröps ur med desinficerad sked och passeras genom en desinficerad, finmaskig sil. Juicen adderas till jäskärlet när primärjäsningen börjar avta. För att få till 150 ml juice, som då i mitt tycke räcker till 10 liter öl, krävs 6-10 frukter.