Fundering på min jäsning?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Har lite fundering på mina två jäshinkar som står och jäser 15liter i varje 25liters hink. Ena hinken började snabbt att jäsa och var en bra fart i jäsröret i 1 1/2 dygn. Men nu kommer det kanske 1 bubbling i minuten. Jästen jag använt till mitt vete öl är denna http://maltmagnus.se/jast/vete/munichwheatbeerlallemand . Har gjort exakt som det står på jästen. OG på ölen var 1.063 efter koket. Börjar den att stanna eller nåt? Andra hinken kommer det cirka 1 bubbling var 5 minut. Där har jag denna jäst i http://maltmagnus.se/jast/vete?product_id=167. Brygg dagen var nu den 7 mars. Kan man öppna hinkarna och kolla hur det ser ut? Ska man ta ett prov nu och se efter eller nåt? Man blir ju lite fundersam att det stannade av så snabbt.
man kan ha otur när man tänker ibland!!
Re: Fundering på min jäsning?
Bör kanske tillägga att jästempen visar 16-17 på hinkarna.
- Weinkeller
- Maltrostare

Låt de stå en vecka åtminstone innan du öppnar. Helst ändå längre. Ölen behöver lite tid på sig även efter huvudjäsningen är över.
Fick en jäkla massa skum i ena hinken. Stog på båda jäst paketen att dom kunde vara utjästa redan efter fyra dagar!? Men hur länge ska ölen stå efter att det slutat bubbla? Innan man har i sockerlagen för flaskningen?
Tappar ni över till ett ny hink innan flaskning? Så man slipper röra upp kakan i botten som blir i jäshinken.
Låt ölet stå i 10 dagar, så att jästen hinner städa upp efter sig.
Tappa över i annat kärl vid flasktappning, det blir bäst
Tappa över i annat kärl vid flasktappning, det blir bäst
Primärjäsningen kan gå väldigt fort. Ett par dagar är inget konstigt.
Minst en vecka ytterligare bör man låta den stå då jästen jobbar vidare, städar upp mm. Så generellt minimum på 2 veckor på jäsning är en regel jag gör efter.
Jag blandar sockerlag och häller i en ny hink med kran, och för därefter över från jäs hinken med hävert. När jag är klar så rör jag om väldigt försiktigt så sockerlagen är jämnt fördelat. Sen är det bara att tappa i flaska från kranen via flaskfyllare t.ex.
Minst en vecka ytterligare bör man låta den stå då jästen jobbar vidare, städar upp mm. Så generellt minimum på 2 veckor på jäsning är en regel jag gör efter.
Jag blandar sockerlag och häller i en ny hink med kran, och för därefter över från jäs hinken med hävert. När jag är klar så rör jag om väldigt försiktigt så sockerlagen är jämnt fördelat. Sen är det bara att tappa i flaska från kranen via flaskfyllare t.ex.
Så då kan man i regel säga minst 2 veckor i jäshink även fast bubblet har försvunnit på 4 dagar!
agrotron skrev:Så då kan man i regel säga minst 2 veckor i jäshink även fast bubblet har försvunnit på 4 dagar!
Jag skulle snarare säga att 8-10 dagar är fullt tillräckligt för en sådan snabb jäsning. För de flesta jäsningar är två veckor fullt tillräckligt. I vissa enstaka fall kan det krävas mer.
Jag breder ut mig mer om det här: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... rdigt.html
- Weinkeller
- Maltrostare

Jo, det är att rekommendera. Visst går det att forcera i vissa fall men det hör till undantagen. 14 dgr grain to glass har jag på veteöl och pale ale ibland när jag tappar på fat. De flesta felsmaker i öl beror på slarvig jäsning så där kan man lägga lite krut, särskilt som hembryggare när det inte måste pressas in i tidsscheman etc.
Re: Sv: Fundering på min jäsning?
ekstedt skrev:[quote="agrotron"]Så då kan man i regel säga minst 2 veckor i jäshink även fast bubblet har försvunnit på 4 dagar!
Jag skulle snarare säga att 8-10 dagar är fullt tillräckligt för en sådan snabb jäsning. För de flesta jäsningar är två veckor fullt tillräckligt. I vissa enstaka fall kan det krävas mer.
Jag breder ut mig mer om det här: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... rdigt.html[/quote]
Mycket intressant att läsa! Jag är ju ny/färsk på detta som sagt! Så jag kör på väldigt enkla steg. Så bara primär jäsning och inga fler steg. Men kan det vara bra och ställa dom varmare efter ett tag eller nåt? Sen innan tappning mäta FG så man vet procenten i ölen. Och då får man väl reda på hur mycket socker som ska vara i vid flaskningen. Man läser så in i bomben mycket så det blir nästan lite väl rörigt av allt! Tackar så mycket för all hjälp hittils. Är inte lätt i början när man är ny och inte har nån närma att fråga och vara med på en bryggning. Men men alla är vi gröna från start[emoji2]
Så här gör jag... Vissa saker är kanske fel enligt någon kommentera isf gärna!
1. Kyler vörten till ca 2 grader under jästens optimala nedre gräns. Dvs. Står det att jästen bör jäsa i 19-23 grader så kyler jag till 17grader. På så sätt får jästen en lättare start och felsmaker undviks när den inte delar sig för fort.
2. Låter kärlet stå i ett rum som håller ca. 18 grader i två dygn.
3. Flyttat till ett varmare rum ca. 20grader. Låter jäsa i 10dagar.
4. Kallkrasch så nära noll (helst -1j) jag kan komma i tre dygn.
5. Mäter FG för att ta reda på alkolhalt och flyttar försiktigt till annat kärl som jag redan hällt sockerlösningen i. Sök på priming calcylator så hittar du uträknare. Skriv in önskat kolsyrevärde tex. 2,5 X antal liter samt den högsta temp ölen jäst vid i ovanfall 20grader. Du får då fram antal gram socker.
6. Tappar på flaska via kran och flaskfyllare.
7. Låter stå i rumstemp en vecka så kolsyran bildas.
8. Ställer i kyl så ölen klarnar lite extra å ev. mognar, minst 10dagar om jag kan motstå.
9. Njuter!
1. Kyler vörten till ca 2 grader under jästens optimala nedre gräns. Dvs. Står det att jästen bör jäsa i 19-23 grader så kyler jag till 17grader. På så sätt får jästen en lättare start och felsmaker undviks när den inte delar sig för fort.
2. Låter kärlet stå i ett rum som håller ca. 18 grader i två dygn.
3. Flyttat till ett varmare rum ca. 20grader. Låter jäsa i 10dagar.
4. Kallkrasch så nära noll (helst -1j) jag kan komma i tre dygn.
5. Mäter FG för att ta reda på alkolhalt och flyttar försiktigt till annat kärl som jag redan hällt sockerlösningen i. Sök på priming calcylator så hittar du uträknare. Skriv in önskat kolsyrevärde tex. 2,5 X antal liter samt den högsta temp ölen jäst vid i ovanfall 20grader. Du får då fram antal gram socker.
6. Tappar på flaska via kran och flaskfyllare.
7. Låter stå i rumstemp en vecka så kolsyran bildas.
8. Ställer i kyl så ölen klarnar lite extra å ev. mognar, minst 10dagar om jag kan motstå.
9. Njuter!
Senast redigerad av Robbix den måndag 2015-03-09 22:26, redigerad totalt 4 gånger.
Mängden socker för att kolsyrejäsa avgörs hur mkt kolsyra man vill ha. 5-8g/L ungefär beroende på hur hög kolsyra man vill ha. Finns listor för ungefär vilka nivåer som är stiltypiskt, bl.a. på bryggarwikin om jag minns rätt.
FG har inget med det att göra. Men, högre FG än beräknat kan antyda att det inte jäst klart och då ska man inte tillsätta socker och tappa på flaska (kan skapa flaskbomber). Då är det bättre att vänta några dagar och ta ett nytt FG-prov och se att det ligger stabilt.
FG har inget med det att göra. Men, högre FG än beräknat kan antyda att det inte jäst klart och då ska man inte tillsätta socker och tappa på flaska (kan skapa flaskbomber). Då är det bättre att vänta några dagar och ta ett nytt FG-prov och se att det ligger stabilt.
Re: Sv: Fundering på min jäsning?
Har nu mätt OG:n på båda mina jäshinkar.
Första hinken satts på jäsning 6 Mars sent på natten med OG- 1.062 och har nu 1.025.
Hink 2 sattes på jäsning 7 Mars sen kväll med OG 1.065 och har nu 1.020. Ingen av dom bubblar längre i rören. Men jag kan ha gjort bort mig totalt kanske. Blev så nyfiken hur det såg ut i dom så öppna båda lite på glänt och tittade ner. Såg riktigt bra ut och luktade väldigt gott i dom[emoji2] var det idiotiskt att öppna dom? Nu står dom i 20 grader istället för 17 och övertäckta så inte solen kommer åt dom. Verkar allt normalt tycker ni?
Första hinken satts på jäsning 6 Mars sent på natten med OG- 1.062 och har nu 1.025.
Hink 2 sattes på jäsning 7 Mars sen kväll med OG 1.065 och har nu 1.020. Ingen av dom bubblar längre i rören. Men jag kan ha gjort bort mig totalt kanske. Blev så nyfiken hur det såg ut i dom så öppna båda lite på glänt och tittade ner. Såg riktigt bra ut och luktade väldigt gott i dom[emoji2] var det idiotiskt att öppna dom? Nu står dom i 20 grader istället för 17 och övertäckta så inte solen kommer åt dom. Verkar allt normalt tycker ni?
- Weinkeller
- Maltrostare

Sista pinnarna på SG kan ta ett tag, maltotriose är mer svårsmält för jästen och miljön är lite jobbigare nu också. Tagga ner och låt jästen jobba klart..