Kan man skala recept/MAXIBRIB:a så här?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jag tänkte kopiera Pale alereceptet från Wienkellers legendariska BIABtråd. http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166
Men jag tänkte skala upp receptet så jag Maxibiabar den och får 34 liters kokvolym.
Det blir en tätare mäsk med drygt åtta kilo. Efter avrinning tänkte jag lägga den i 80 gradigt vatten och skölja ur den.
Finns det någon hake med detta som jag inte fattat?
Och vad har största risk att gå fel?
Jag tänkte helt köra samma recept men mäska så mycket det går i grytan (36l) för att sedan trycka och skölja ur påsen på resten tills jag har 34 liters kokvolym. Efter koket tänkte jag dessutom fylla på med kokt vatten till 34 liter (igen).
Men jag tänkte skala upp receptet så jag Maxibiabar den och får 34 liters kokvolym.
Det blir en tätare mäsk med drygt åtta kilo. Efter avrinning tänkte jag lägga den i 80 gradigt vatten och skölja ur den.
Finns det någon hake med detta som jag inte fattat?
Och vad har största risk att gå fel?
Jag tänkte helt köra samma recept men mäska så mycket det går i grytan (36l) för att sedan trycka och skölja ur påsen på resten tills jag har 34 liters kokvolym. Efter koket tänkte jag dessutom fylla på med kokt vatten till 34 liter (igen).
Är igång. Fick "förkoksOG" 1065 på 34 liter. Långt över tänkt resultat.
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Kan man skala recept/MAXIBRIB:a så här?
Öka 10-15 IBU för att kompensera högt OG.
Öka även sista givan i koket och torrhumlingen 50% så har du bryggt dig en IPA. Gör du inte detta riskerar du en lite söt ale med lite undermålig humlekaraktär.
Öka även sista givan i koket och torrhumlingen 50% så har du bryggt dig en IPA. Gör du inte detta riskerar du en lite söt ale med lite undermålig humlekaraktär.
Tack!
Jag späder allt till 38 liter efter kok. Kontrollmätte OG vid lägre temperatur och räknade baklänges. Givor av humle har justerat linjärt. La in allt i beersmith och körde förstagivao på 39 g andra på 51 g osv.
Jag späder allt till 38 liter efter kok. Kontrollmätte OG vid lägre temperatur och räknade baklänges. Givor av humle har justerat linjärt. La in allt i beersmith och körde förstagivao på 39 g andra på 51 g osv.
Sedan blir det två jäskärl med en skotsk jäst och en enligt recept. La till aningen vete med förhoppning om bättre skum.
Får passa på att fråga om när torrhumlingen ska i? Är osäker på vad som menas.
(Svettigt. Parrallelbrygger den tjeckiska ölen också)
Får passa på att fråga om när torrhumlingen ska i? Är osäker på vad som menas.
(Svettigt. Parrallelbrygger den tjeckiska ölen också)
- Weinkeller
- Maltrostare

Jag torrhumlar numera direkt i primären strax innan det jäst ut helt och låter stå ca fyra dygn innan kallkrasch.
Tack för din hjälp!Weinkeller skrev:Jag torrhumlar numera direkt i primären strax innan det jäst ut helt och låter stå ca fyra dygn innan kallkrasch.
2 öl, 4 hinkar och 4 jäster är nu klara.
- Weinkeller
- Maltrostare

Kul, brygg hårt!
Yes sir- right sir!Weinkeller skrev:Kul, brygg hårt!
Bavarian och dansk jäst till din tjeckiska. OG hamnade mitt i prick med samma mängder som i orginalreceptet- fast i biltemagrytan. Fjärde varvets Edinburgh Alejäst och safeale till alen. (Tyvärr sprack humlepåsen så ena hinken fick mycket humlebös.)
Lite återkoppling.
Jag har en effektivitet på 83 procent med denna uppsättning (baserat på 3 kok). Jag kör 38 liters batcher genom att maxibiaba och sedan späda vörten till rätt OG in i jäshinken. För att hamna rätt med humlen gör jag en extra beräkning innan koket. Utifrån preboil OG och mängd vört.
Hitills funkar det fint- ölen utvärderas efter hand.
Jag har en effektivitet på 83 procent med denna uppsättning (baserat på 3 kok). Jag kör 38 liters batcher genom att maxibiaba och sedan späda vörten till rätt OG in i jäshinken. För att hamna rätt med humlen gör jag en extra beräkning innan koket. Utifrån preboil OG och mängd vört.
Hitills funkar det fint- ölen utvärderas efter hand.