BeerGun- värd sitt pris?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

paddlarn
Delmäskare
Delmäskare

BeerGun- värd sitt pris?

Inlägg av paddlarn »

Köpte för en tid sedan en BeerGun och har nu gjort ett par försök att tappa på flaska med halvdåligt resultat. Inser att det största felet jag gjort är att inte ha kylt fatet och flaskorna tillräckligt, de har legat på ca 4-5 grader.Grejen är den att det har skummat på tok för mycket och att karboneringen har blivit för svag pga. detta. Kommer inom kort att investera i ett kylskåp så att jag kan kyla bättre. Men tanken som gnager är denna- skulle jag inte ha uppnått samma resultat med en partykran och några meter smal slang (sytråd)? Finessen med ventilen att "duscha" flaskan med CO2 ger jag inte mycket för eftersom man ändå fyller flaskan till bredden (då trängs ju all kolsyra ut!)- för att sedan dra ur påfyllningsröret (då återfylls ju toppen av flaskan med luft som innehåller 21% syre)
Tänker jag fel. Kommer mitt problem att lösa sig när jag kan kyla ölen ner till 0grader?
Tar tacksamt emot synpunkter och råd.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: BeerGun- värd sitt pris?

Inlägg av Patrik-b »

Har du kollat på youtube finns väl ett gäng videos som går igenom BeerGun.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av tomasharrysson »

Har me haft problem innan.
Nu kör jag med sytråd och kyler ner till -2, beroende lite på hur alkoholstark ölen är, matar med 1,5-2.0 bar.
Funkar perfekt.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

För mig är det en av de bättre investeringarna.

1, Ölen ska vara så kall den bara kan. Men så när 0 du kan komma. Sist var mitt öl kring +2
2, Glöm inte att ha ett relativt högt "arbetstryck" för att skjuta på ölen från fatet. Jag matar med 0,6-0,8
// Jonas
tandkramstub
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tandkramstub »

Jag reagerade också på priset och kör på en "bonn-version".
Kyler ner ölet till nollan ungefär, gör det ju ändå för kallkrasch så det passar bra. Sen kör jag bara rakt ut med 2m sytråd, ingen kran eller nåt, utan "knäcker" den för att strypa flödet mellan flaskorna. Skulle sytråden bli för sliten där jag knäcker den så klipper jag av den yttersta biten bara, men min nuvarande (och första) har hållit för ett par hundra flaskor iaf.

Jag resonerar så att jag hellre köper en bit ny slang då och då, istället för en massa prylar, resultatet ser jag som likvärdigt, ölen hamnar ju de facto i flaskan :)
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag ser det mer som att allt ska trimmas in helt enkelt så testa vid nästa flaskning att få ner tempen och ja, du skulle säkert uppnå samma sak med partykran och allt det andra, jag har testat den modellen och jag gick dagen efter och köpte en BeerGun. Nu "tror jag" att systemet är intrimmat och jag tycker den fungerar super.

Många tycker det är onödigt att köpa en BeerGun för 1000:- när man kan bygga en egen som fungerar lika bra MEN det funkar inte lika bra för alla så är det bara. För mig är BeerGun det bästa och inte en egen kreti och pleti lösning och vissa saker kostar andra gör det inte.

Jag gillar den här raden som tandkramstub skrivit
Jag resonerar så att jag hellre köper en bit ny slang då och då, istället för en massa prylar, resultatet ser jag som likvärdigt, ölen hamnar ju de facto i flaskan

Skillnaden är ju att i stället för att köpa ny slang då och då så har du en BeerGun som du inte behöver byta saker på och ölen kommer i flaskan
// Jonas
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hebbe »

Jag kanske gör helt fel här.. :shock:
Min öl är ca 8-10°C och använder slangarna som följer med. Dock har jag bara ett serveringstryck på 0,3bar när jag tappar.
Brukar dock aldrig tappa fler än 10 (för att ge bort).
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LagerKing »

Jag tappar med original grejorna som kom med när jag köpte den.
Ölen ca 5 grader
Pyser ut övertrycket i fatet
Tappar med ca 0,3-0,5 i tryck.

Hade lite problem med skumning i början med tajtade till allt ordentligt samt kolla att det inte var någon läcka på någon av kopplingarna sen har det funkat prima.

Värt pengarna?
Det får var och en avgöra, man kan ju uppfylla samma syfte med Bee'shgettoblaster tillexempel.
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hebbe »

Precis som Lagerking gör. Då är jag i alla fall inte ensam. 8)
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Hebbe skrev:Precis som Lagerking gör. Då är jag i alla fall inte ensam. 8)

Du är aldrig ensam i hembryggarvärlden ;-)
// Jonas
paddlarn
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av paddlarn »

Hebbe och lagerking, får ni tillräckligt med kolsyra i ölen när ni tappar den så " varm" ?
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LagerKing »

Har inga problem med kolsyran.
Låter den stå under tryck i ca 5-7 dar beroende på stil.
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hebbe »

Haha, tack Falkens det känns tryggt! :D

Har heller inte märkt av sämre kolsyra.
Jag brukar göra som LagerKing och "pyser ut" tills jag har 0,3-0,5bar i fatet (när jag har glömt det skummar det över..), och med den trycksänkningen har jag inte märkt att den bundna kolsyran i ölet har fällt ut nämvärt.
Skriv svar