Hej!
Tänkte jag skulle posta lite här också om vad som händer med STC-1000+.
Senaste veckan har jag jobbat en del med lite spännande saker nämligen. Det kommer att komma flera 'varianter' av STC-1000+ firmwaren.
Först ut är entrådskommunikation.
Jag har lyckats implementera ett enkelt entrådsprotokoll på STC:n. På så vis kan man läsa temperatur, status på reläerna, samt både läsa och skriva konfigurationsinställningarna i EEPROM. Lämpligast i andra änden är en arduino, då timingen är lite noga. Jag har även implementerat en exempelsketch för arduinon, så man via serial monitor i arduino IDE kan skicka kommandon för detta. Sketchen använder samma pinout som programmeraren, så har man en programmerare (en arduino med kontakt för STC:n programmeringsheader), så är det enda man behöver för att få det att funka en resistor eller två (en ~1k resistor i serie med ICSPCLK linan, samt en ~10k mellan jord och ICSPCLK om man inte har två probs varianten, då den redan har detta motstånd monterat). Sketchen för att programladda med denna firmware heter picprog_com.ino och exempelsketchen för att skicka kommandon heter com.ino.
Sedan kommer 433Mhz firmwaren
Med denna firmware kan man koppla in en enkel 433MHz sändarmodul (99.90kr på Kjell o co) eller ca 10kr på eBay. På ICSPCLK linan och STC:n skickar då trådlöst ut temperatur (och status på reläerna). Avläsning gör jag själv mha en tellstick duo kopplad till en raspberry pi, där den dyker upp som en temp/luftfuktighetsmätare. Loggar, grafer, whatever lämnas som övning till användaren. Sketchen heter picprog_fo433.ino.
Finns för närvarande här:
https://github.com/matsstaff/stc1000p/tree/testMen kommer sannorlikt att 'pushas' upp till master snart.
Notera att båda dessa firmware kommer på bekostnad av den andra proben, både 'pinnen' och kodutrymmet för prob 2 återanvänds.