Isolering av 36L patina.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
COYG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Isolering av 36L patina.

Inlägg av COYG »

Hej! Efter ca. 50 bryggningar har jag bytet ut min gamla tro tjenare på 24l mot en större på 36, testade i går med en sats på 30l. Irish red ale, har en vanlig keramisk spis på köket men brukade min nyinköpte doppvärmare på 2000w för å få i gång koket..och det kom i gång så tufft att jag måtte slå av doppvärmaren efter hand, dröjde en god tid för koket kom i gång på min spis,men det blev inte så "rullande" som jag uppnådde med min gamla kittel, samt stora (protein?) klumpar i vörten, så min huvudfråga är: hur mycket hjälper det å isolera grytan?
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Isolering av 36L patina.

Inlägg av Jonel »

Jag tycker det har en påtaglig effekt. Jag har samma utrustning mem isolerat grytan med ett liggunderlag. Kokar med locket på glänt för att undvika att det droppar ner från spisfläkten. Jag får för kraftigt kok med stora plattan, 2300 W, om jag kör på max. Då sänker jag en aningens. Jag kokar med kastrullen fylld nästan upp till randen.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Själv gjorde jag en massa tester med och utan isolering och olika värmekällor (finns i en annan tråd), och för mig var vinsten marginell med isolering.

Sent from my iPhone using Tapatalk
COYG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av COYG »

Tackar för svar!

Är i valet och kvalet hur jag ska lösa detta, jag har läst dom andra trådarna om 36l patina och kok problem ved stora volymer.
Peco element, kraftig induktionsplatta.etc.. vet bara inte vad som fungerar bäst, f.eks ved kok på 30 liter vört.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Lite isolering är sällan en dum idé. Kan man återanvända ett gammalt liggunderlag är det dubbel vinst :)
Sen, man behöver inte stormkoka. Det räcker med att man har rörelse (buktningar) på ytan.
Sist, att koka med locket på glänt är också ett alternativ. Jag vet att det finns säkert de som hävdar att DMS spöket kommer och tar dig, men jag är ytterst skeptisk till att det skulle vara ett problem. Och om det nu skulle visa sig att du tycker att det leder till DMS relaterade bismaker (typ kokta grönsaker), så kan du väl prova andra lösningar, men det kan väl finnas en poäng i att prova de lätta lösningarna först.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Nä visst kortades koktiden med isolering och ett något livligare kok, men så pass lite skillnad att jag inte tycker det var värt det. Bara knöligare vid rengöring. Så för mig var lösningen med mer effekt för kokningen. Detta tillsammans med en bra effektstyrning av värmeelementet gjorde att jag får snabbt uppkok och enkel reglering av hur stort kok jag vill bibehålla.

Sent from my iPhone using Tapatalk
COYG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av COYG »

Tackar igen!

jag startar med å isolera grytan som första lösning, buktningar på ytan fick jag, men inte det koket som i min 24l gryta..skulle inte isoleringen fungera så får jag väl införskaffa en bättre värmekälla.
Jag fick också en mycket "kornig" vört som jag inte var van med.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Ja, som sagt, har du rörelse på vörten, så räcker det.
Proteinklumparna är inte alls onormalt heller, tveksam till om det verkligen har samband med 'kraften' på koket. Men var inte orolig för det, det är bara bra att proteinerna fäller ut.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Skriv svar