Var på Hornbach i vårby(stockholm) här om dan och köpte prylar till en kylspiral och kom undan med det låga priset 340kr sammanlagt!!!
5 meter prisolrör(10x0. á 42kr metern 2,5 meter silikonslang á 9kr metern 2 slangklämmor, adapter till kökskran och fäste från slang till kökskran ca 100kr
kommer ej ihåg artikelnummer på grejerna men ta bild på eran kökskran och fråga någon efter hjälp så löser dom det
Om man gjorde som jag och snålade på slang så man inte har en som tål värme så bra så behöver inte det heller vara ett problem. Vid min första bryggning hade jag givetvis testat min kylspiral innan, så det var fylld med vatten när den åkte i koket. När sen kylningen började tog det inte många sekunder innan slangen sprack på returen vid infästningen. Slangen vart också kraftigt deformerad av värmen. Inte bra!
Jag använder dock fortfarande samma slang utan problem. Skillnaden är att jag dels ser till att kylspiralen så gott det går är tom på vatten när den åker i koket. Sen blötlägger jag en handduk och virar runt ändarna på sprialen där slangarna ansluter. Detta stoppar värmeöverföringen från kopparn till slangen effektivt och slangen tål den korta period av början av kylningen när returen är som varmast. Dessutom fungerar handuken som ett bra värmeskydd för att inte bränna sina händer när man tar tag i kylspiralen.
Jimmy Larsson skrev:Blir spiralen mindre varm av att ligga i 15 liter kokande vätska jämfört med 50 liter? ;P
haha nej självklart inte men det går snabbare att kyla 15L än 50L ergo spiralen hinner inte bli lika varm lika fort i guess min spiral blev iallafall inte varm, kunde ta i den med handen utan problem!
Brewsnail skrev:Jag har böjt min så att slangarna inte pekar ner i grytan, om det nu skulle börja läcka så ska kylvattnet inte kunna komma ner i vörten.