Nutella i en Imperial Stout?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Nutella i en Imperial Stout?
Jag och min polare vill göra en knasig öl genom att hälla i runt två burkar nutella i en 6L bryggd under koket.
Ska bli en Imperial Stout för övrigt.
Vi tror att det kan gå men vad tror ni?
Kan allt fett skapa komplikationer? Om så är fallet så kanske man kan:
Kyla ner bärsen efter koket? Och då kyler man ner till kanske runt 10 grader så att allt fett flyter upp till ytan vilket då kan avverkas med en simpel slev eller liknande.
Och sen självklart värma upp det igen då jästen ska i.
Låter detta vettigt?
Tack på förhand // Alex
Ska bli en Imperial Stout för övrigt.
Vi tror att det kan gå men vad tror ni?
Kan allt fett skapa komplikationer? Om så är fallet så kanske man kan:
Kyla ner bärsen efter koket? Och då kyler man ner till kanske runt 10 grader så att allt fett flyter upp till ytan vilket då kan avverkas med en simpel slev eller liknande.
Och sen självklart värma upp det igen då jästen ska i.
Låter detta vettigt?
Tack på förhand // Alex
Det finns en öl för alla!
- Ölofsson Brewing
- Torrhumlare

Re: Nutella i en Imperial Stout?
Jästen lär ju äta en hel del av sockret i nutellan också
Fettet/oljor kan ge komplikationer med skumbildning och skumkronans livslängd.
Här finns mycket matnyttigt om att brygga med choklad: http://byo.com/grains/item/313-brewing-with-chocolate
Här finns mycket matnyttigt om att brygga med choklad: http://byo.com/grains/item/313-brewing-with-chocolate
Ölofsson Brewing skrev:Jästen lär ju äta en hel del av sockret i nutellan ocksåFettet/oljor kan ge komplikationer med skumbildning och skumkronans livslängd.
Joo men det gör inget om jästen käkar upp de sockret =)
Jo jag kunde tänka mig det, så de var därför min polare tänkte att man kanske kunde kyla ner det då så man kan avverka fettet som flyter upp =)
Ahh tack, ska kika på det sen!
Go for it.. Är ju en sån liten sats 6l svider inte lika mycket att vaska som 20..
Tycker det låter väldigt spännande..
Tycker det låter väldigt spännande..
Kul grej! Testa!
Basic brewing video om nutellaporter: http://youtu.be/HMfEJvp2iXY
Kör på, säger jag!!! Det är ju kul som fan att testa såna grejer. Jag gjorde en wit med 400g Ekströms blåbärssoppspulver. Det blev förvånansvärt gott. Inte jättegott, men helt ok.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Annars kan ni ju testa hasselnötssmör istället. Antagligen bättre kvalitet än nutella även om det inte låter lika roligt.
http://www.kungmarkatta.se/produkter/vi ... -180g-626/
http://www.kungmarkatta.se/produkter/vi ... -180g-626/
De jag och min kompis gjorde va det att vi köpte tre paket nötkräm, en påse hasselnötter och en påse kokosflingor.
Och detta är ju fett så vi kokade upp allt detta i ca 1 timme. sen satte vi det i kylen och lät kylas ner så att i stort sett allt fett flöt upp till ytan, detta avverkade vi enkelt med sked och papper. sen vätskan som blev över slängde vi i dom sista 15 min av vörtkoket. så förhoppningsvis blir det en lite nötigare sak.
Övrig info, vi lyckades få upp OG:t till runt 1135, så det blir nog en rätt söt öl HAHAHAH!
Så vi får se vad US-05 kan jäsa ut, 11-12% Siktar vi på iaf
Och detta är ju fett så vi kokade upp allt detta i ca 1 timme. sen satte vi det i kylen och lät kylas ner så att i stort sett allt fett flöt upp till ytan, detta avverkade vi enkelt med sked och papper. sen vätskan som blev över slängde vi i dom sista 15 min av vörtkoket. så förhoppningsvis blir det en lite nötigare sak.
Övrig info, vi lyckades få upp OG:t till runt 1135, så det blir nog en rätt söt öl HAHAHAH!
Spännande.. Ser fram imot recensioner av "ölen"..
Hur har detta gått?OakAged skrev:De jag och min kompis gjorde va det att vi köpte tre paket nötkräm, en påse hasselnötter och en påse kokosflingor.
Oavsett hur det har gått så är ett tips när man skall tillsätta något med fett i att lägga det i vodka. Efter ett tag kommer fettet separeras. Ställ då in det i frysten med ett sugrör i. Här sedan ut den smaksatta vodkan och du har ett smakextrakt som är fettfritt.
/Peter
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
Coolt.. Mjölkchoklad here we go
Öl gillar inte fett men tål det till viss del. Fett dödar skummet och kan även härskna.
Har nämligen experimenterat en del med kakao(nibbs).
Ska bli kul att läsa om era resultat!
Jag ifrågasätter inte, men är nyfiken på hur fett härsknar i öl. Vore nog bra att veta hur det funkar så man kan undvika, låter inte jätteskoj.sladdbarn skrev:Öl gillar inte fett men tål det till viss del. Fett dödar skummet och kan även härskna.