Storlek gryta och jäshink?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
agrotron
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av agrotron »

Jaha mitt första inlägg här då[WHITE SMILING FACE] har en fråga angående grytan! Håller på att köpa alla saker till att göra öl nu[WHITE SMILING FACE] men har kört fast på storleken av grytan. Funderar på en 50 liters gryta men går det bra att koka till exempel bara 20 liter bryggd i den? Tanken är ju att utnyttja den till fullo sen när man lärt sig att brygga öl någorlunda säkert utan att det skiter sig. Eller ska man gå ner till en 30-36 liters? Jag köpte en gasol brännare på jula för att koka med iaf. Sen lika med jäshinken hur lite kan man jäsa i en 30 liters?

man kan ha otur när man tänker ibland!!
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Hinkar är billigt, så jag skulle i så fall köpa ett par olika, typ 30L och nån 15L om du tänker brygga väldigt olika storlekar på satserna. Det är ju lika bra, så får du inte alltför mycket utrymme över ölen, å det kostar inte så mkt.

Men det är ingen större fara egentligen så länge du inte torrhumlar och börjar bli lite mer avancerad. Som sagt, det är ju ingen större investering att köpa en eller ett par mindre hinkar också (typ Jula).

Koket och grytans storlek har ingen betydelse vad jag kan komma på nu, mer än att det kan va lite "klumpigt" med en alldeles för stor gryta kanske. Så länge det kokar upp inom rimliga tidsramar så är det inga problem skulle jag säga. Hellre för stor gryta än att behöva köpa en ny om 6 månader!
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Re: Storlek gryta och jäshink?

Inlägg av ecmik »

...och om du kör all-grain så måste du ändå ha en gryta där du kan koka en vörtmängd som är ungefär 1.5x större än den mängd du ska hälla i hinken pga bortkok andra förluster.
agrotron
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av agrotron »

Ja det är ju inte så stor pris skillnad på en 30 liters gryta mot en 50 liters. Jag har tänkt brygga med BIAB metoden då den verkar smidig. Var och köpte tyg på ikea (teresia) som var rekomenderat och ett distans galler till botten. Tapp kran till grytan fanns ju på jula i 1/2 tum sen köpte jag på humlegården en mäsk termometer som man borrar och skruvar fast i grytan åh.

aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

agrotron skrev:Ja det är ju inte så stor pris skillnad på en 30 liters gryta mot en 50 liters. Jag har tänkt brygga med BIAB metoden då den verkar smidig. Var och köpte tyg på ikea (teresia) som var rekomenderat och ett distans galler till botten. Tapp kran till grytan fanns ju på jula i 1/2 tum sen köpte jag på humlegården en mäsk termometer som man borrar och skruvar fast i grytan åh.

Baserat på mina erfarenheter så kan jag bara rekommendera 50 l kastrullen. Vi började med 24, uppgraderade till 36 och nu har vi uppgraderat till 100. Man blir mer flexibel med stor gryta. Skall du dessutom mäska i den så blir valet ännu enklare. Är det något hembryggare oftast saknar är mäskkapacitet.
/peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
agrotron
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Storlek gryta och jäshink?

Inlägg av agrotron »

Ja det blev en 50 liters nu som jag beställde igår[emoji1] den passar dessutom bättre på brännaren sen åh.

Skriv svar