Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Kul att du tycker om den :)

fick en fråga om att det pös onormalt från CO2 knappen som jag tänkte att fler ville höra.
Ibland händer det att plusknappen inte tätar som den ska, varför detta händer vet jag inte men det är lätt att åtgärda. Tryck och dra i knappen ett par gånger så slutar det att läcka. Försöker man fylla trots att det pyser från plusknappen kommer fyllningen gå fortare och det blir en del skum.

Jag hade själv detta problem för 3-4 fyllningar sedan men det har inte återkommit efter att jag tryckte och drog i knappen. Man behöver kanske mjuka upp knappen innan man ska fylla, fyllaren kan ha stått oanvänd i några veckor och då soggar kanske knappen tills sig.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Försökt få iväg att jag har mailat dig, men det verkar inte som det kommer vidare fast andra jag skickat till idag dök upp i utkorgen och försvann till skickat efter en stund så ligger den till dig kvar.
Provade att ta bort den och skicka igen, funka inte. Testa att ta bort igen och skicka under en helt nu rubrik istället för att besvara men den kommer inte vidare från utkorgen heller...
Skumt, iallafall har du inte fått mail får du hojta till så det inte fastnat ute i cyberrymden :)
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jag har fått det. Ingen bra dag för telenätet idag.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Tappade 12 flaskor lite snabbt innan hockeyn i tisdag, och måste säga att den är suverän! :)
Tummen upp på den
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Såg denna tråd nu. Jag vill köpa en.
Kan man fylla partyfat med den?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inte med den utrustning som finns tillgänglig, men vill du kan jag fundera på hur det kanske skulle gå till. Får bli någon form av specialplugg till partyfatet med både gas och öl in/utgång. Du måste också väga fatet när du fyller eftersom du inte ser hur mycket det är i. Så det blir lite omständligt, men det ska nog gå att fixa.
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Det är inte hela världen. Jag hör av mig....
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Att fundera på olika lösningar är som att lösa korsord för mig. Så det gör inget, man slipper titta ner i ett papper och funderandet påverkar inte arbetet för övrigt.
Den lösningen som jag har funderat kring har inte med mottrycksfyllaren alls att göra, utan är en egen rörbit med kopplingar som du kan bestämma med hur mycket öl du vill ha i fatet, utan att väga det och med pysventil som är stängbar.

Men det som jag undrar mest över är varför du vill mottryckfylla partyfat. Har du inte ölen på fat redan?
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Jag vet inte, jag tänkte att man fyller partyfat på samma sätt som flaskor normalt. Är dock ny på detta med fat, har precis beställt 4 st så jag kan kanske ha missat nåt.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Lätt hänt.

Lycka till
Stenstugan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Stenstugan »

Flackovic skrev:Jag vet inte, jag tänkte att man fyller partyfat på samma sätt som flaskor normalt. Är dock ny på detta med fat, har precis beställt 4 st så jag kan kanske ha missat nåt.
Partyfaten fyller du med den färdigjästa ölen, sen primar du med socker och kolsyrejäser eller så trycker du i kolsyra i faten.

Med vänlig hälsning, Kent
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Min tanke var att om jag tex ska på fest så kan jag fylla ett partyfat från något av mina corneliusfat precis som jag kan fylla ett par flaskor och ta med.
Det är det jag ser som mottrycksfyllarens stora förtjänst, att man när man vill kan fylla några flaskor och rycka med sig i farten.
Tänkte precis köpa en beergun när jag såg denna tråd och denna till synes lysande uppfinning!:)
Stenstugan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Stenstugan »

Ok, då förstår jag, men det borde ju gå att fylla dom med en slangbit och siliconpropp typ Bee's Ghetto Blaster https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php ... 764#p31305
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Flackovic skrev:Min tanke var att om jag tex ska på fest så kan jag fylla ett partyfat från något av mina corneliusfat precis som jag kan fylla ett par flaskor och ta med.
Det är det jag ser som mottrycksfyllarens stora förtjänst, att man när man vill kan fylla några flaskor och rycka med sig i farten.
Tänkte precis köpa en beergun när jag såg denna tråd och denna till synes lysande uppfinning!:)
Då gissade jag rätt :)
Funkar det som jag tänkt mig så är du nog intresserad av "rörbiten"
Kommer att fortsätta funderat.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Mottrycksfyllare för partyfat (triggar kanske Pilsnerkokaren)

http://www.candirect.de/Fueller-fuer-5- ... sser-Profi
Björn Petersson
Skriv svar