Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inlägg av Patrik-b »

Jag kylde till typ 3 grader. 0 skum förutom när slangen lossnade från fyllare och sprutade ner köket :).
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Patrik-b skrev:Jag kylde till typ 3 grader. 0 skum förutom när slangen lossnade från fyllare och sprutade ner köket :).
Det lät inte bra, jag trodde att jag hade gjort alla misstag som var möjliga med fyllaren men det finns tydligen fler att uppleva :)
Detta är annars något som jag borde ha upplevt, har fortfarande inte blivit färdig att skruva på slangklämmor på varken öl eller gasslangarna :oops:

Jag brukar fylla från fat som håller 1-2° men när vi testade fyllaren hemma hos Hjulbult var inte problemet att ölen inte var kall nog, det var mer att flaskorna var på tok för varma (40-50°) Dom kom direkt från ugnen men fyllningen fungerade bra trots det.

Tror inte att temperaturen är ett så stort problem när man har kontrollerat mottryck. Skummet kommer ju om tryckfallet blir för stort.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Det var ett rent handhavandeproblem. Tryckte ner den för kort. Med slangklämma är man ännu säkrare.
wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av wessman »

Riktigt cool produkt! Om du har ambitioner att sälja dem i lite större skala så hör av dig så kanske vi kan ta in den i vårt sortiment (Ölkompaniet).
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
brianpedersen
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av brianpedersen »

Jeg modtog min igår, og er meget positiv over kvaliteten.

Jeg har lidt problemer med mine høje flasker (265mm). Det kan være et spørgsmål om teknik, men jeg synes de er svære at få vippet på plads uden at man først komprimerer fjedrene med den anden hånd.

Fjedrene er næsten spændt helt sammen, et hul mere havde været dejligt :)

Bild

Lige nu er jeg løbet tør for CO2, men jeg glæder mig rigtig meget til at prøve den.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Ja, 265mm är i utkanten på vad fyllaren klarar av. Men det finns en lösning, sätt in pinnen några varv in i fjädern, då kommer inte spänningen bli så hård och det blir lättare att få i och ur flaskan.
Bild
brianpedersen
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av brianpedersen »

Tak, det virker :)
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Har insett att jag behöver öka produktionen vad det gäller öl. Hitintills har jag bryggt 25L i månaden, men ölen tar nästan slut innan det är dags för nästa bryggning. (Svärsönerna är törstiga) och det hade varit roligt att kunna lagra lite lager också. Så för att råda bot på problemet tänkte jag att jag får väl svetsa ihop ett rostfritt jäskärl till. Kärlet är klart och då kan man passa på att mottrycksfylla till det nya fatet för att då kunna tillsätta gelatin för klarning. Jag har inte velat använda klarningsmedel eftersom jag återanvänder jästen, men på det här sättet ska det gå bra. Jästkakan räddas till nästa bryggning och ölen får klarna med gelatin i en vecka innan flaskfyllning.

Bild
Det går utmärkt att mottrycksfylla fat med hjälp av fyllaren :D

Eftersom ölen är kolsyrad så vill jag ju inte fylla över ölen för fort, det blir ju bara en massa skum då. Så nu kopplar jag gas ut från fatet som fylls till kranen på fyllaren som efter att jag öppnat den kommer att "läcka" i lagom takt via flaskan för att skummet inte ska bli alltför mycket. Mängden skum blev inte mer än att inget kom upp i gasslangen när ölen var slut i första fatet.

Det är lite av en test,
ölen är klar nog för min smak men det hade varit kul att kunna erbjuda helt kristallklar öl.
texasgotland
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av texasgotland »

Grymt bygge
Finns det fler kvar till försäljning?
Ett visst ha begär fick man efter kollat in Youtube :D
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jodå, det finns några på hyllan om någon är sugen.
Får jag bara ett pm med en e-post och leveransadress så är det mycket lättare att skicka :)
texasgotland
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av texasgotland »

fick du aldrig mitt PM jag skickade typ den 27 jan från mobilen ? jaja nu har du ett nytt iallafall ;-)
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CoinBeer »

Hej
Fyllde ett gäng flaskor i helgen och det går som på räls och det tar längre tid att plocka fram och tillbaka grejerna än fyllningen. En av de bästa köp jag gjort!
Nu har jag fått tag i några bygel flaskor som jag vill använda. De är ganska låga 18-19 cm och halsen är grövre, till halsen har jag en hylsa som passar, men röret är för långt. Har ett lösningförslag och det är att jag lägger en distans under flaskan och kapar röret ca.3cm. Det jag undrar om någon testat detta och om det funkar sen att fylla normal flaska höjd ca.24 cm eller måste man köpa ett nytt rör eller skall man beställa en långa hylsa till flaskhalsen?

//Lars
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Den fyller bra i normalhöjdsflaskor även om du kortar röret en bit. Vet inte hur mycket man kan korta röret innan det blir fel vid fyllningen men 4cm fritt fall fungerar. Fyllde i helgen med 50cl flaskor och ett lite för kort fyllrör i fyllaren.
Skulle röret bli för kort kan du ju alltid länga det med en bit slang, eller kosta på dig ett nytt, Humle har för 9 Litersfat hemma som kostar 39:-
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CoinBeer »

Pilsnerkokaren skrev:Den fyller bra i normalhöjdsflaskor även om du kortar röret en bit. Vet inte hur mycket man kan korta röret innan det blir fel vid fyllningen men 4cm fritt fall fungerar. Fyllde i helgen med 50cl flaskor och ett lite för kort fyllrör i fyllaren.
Skulle röret bli för kort kan du ju alltid länga det med en bit slang, eller kosta på dig ett nytt, Humle har för 9 Litersfat hemma som kostar 39:-
Tack, då kapar jag röret och testar.
Freke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Freke »

Imponerande bygge! Grymt sugen på att beställa en även om jag inte ens skaffat fat ännu ;)
Skriv svar