Ökande jästsmak vid lagring?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Ökande jästsmak vid lagring?
Nu blev jag fundersam igen.
Jag har en apa som är lagrad i 7 veckor. Den har varit god. Idag öppnade jag en öl som var kristallklar men hade för mycket jästsmak - tydligt.
Frågan är varför?
Jag är generellt lite bekymrad över flaskprimning och jästsmak. Kan jag fått med mer jäst. Denna flaska vid flaskning och det är problemet? Eller ger bottensatsen ifrån sig smak över tid?
Jag har en apa som är lagrad i 7 veckor. Den har varit god. Idag öppnade jag en öl som var kristallklar men hade för mycket jästsmak - tydligt.
Frågan är varför?
Jag är generellt lite bekymrad över flaskprimning och jästsmak. Kan jag fått med mer jäst. Denna flaska vid flaskning och det är problemet? Eller ger bottensatsen ifrån sig smak över tid?
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Ökande jästsmak vid lagring?
Snarare så att humlens bidrag minskar över tid och du får fram mer bidrag från jäst och malt.
[quote="Weinkeller"]Snarare så att humlens bidrag minskar över tid och du får fram mer bidrag från jäst och malt.[/quote
Det låter troligt. Jag tyckte humlesmaken minskat också.
Frågan är i så fall snarare hur jag minskar jästen smakandel totalt sett. (Och tro inte att inte gillar jäst smakerna. De var vara för mycket av det)
Det låter troligt. Jag tyckte humlesmaken minskat också.
Frågan är i så fall snarare hur jag minskar jästen smakandel totalt sett. (Och tro inte att inte gillar jäst smakerna. De var vara för mycket av det)
- Weinkeller
- Maltrostare

Lägre jästemp särskilt initialt. Använd en typisk renjäsande jäst. Tappa på fat efter längre kallkrasch.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Smakade en kompis första försök till IPA. 1-2 veckor efter bryggning var den supergod, nästan helt utan jästrelaterade bismaker. Nu någon månad senare lagrad i rumstemperatur hade den fått ett markant inslag av autolys.
Iom jag själv aldrig flaskar har jag ingen erfarenhet, men att ha öl i rumstemperatur kan vara vanskligt.
Iom jag själv aldrig flaskar har jag ingen erfarenhet, men att ha öl i rumstemperatur kan vara vanskligt.
Jag tror att det snarare är något du associerar med jäst än att det faktiskt är jäst det smakar. Själv brukar jag aldrig uppleva jästsmak, men det kan ju vara en blind smak för mig.Mälte skrev:Nu blev jag fundersam igen.
Frågan är varför?
Även blanka öl har jäst i sig, om dom inte är filtrerade. Klart man kan få med "för mycket" jäst vid flaskning, men så länge det inte är en rejäl klick så brukar inte vara ett problem. Det brukar inte heller vara något problem med "jästsmak" om man ser till att hälla försiktigt.
Tack.svensson.lu skrev:Smakade en kompis första försök till IPA. 1-2 veckor efter bryggning var den supergod, nästan helt utan jästrelaterade bismaker. Nu någon månad senare lagrad i rumstemperatur hade den fått ett markant inslag av autolys.
Min lagring är jordkällare med cirka 6 grader.
Så det borde väl vara ok?
Ska prova lägre jästemp i början. Jäster vill man ju gärna prova. Kan ni föreslå bra renjäsande alejäster som ändå har viss komplexitet?Weinkeller skrev:Lägre jästemp särskilt initialt. Använd en typisk renjäsande jäst. Tappa på fat efter längre kallkrasch.
Fat tänkte jag avvakta med- men det verkar alltmer bli alternativet?
.
- Weinkeller
- Maltrostare

Wyeast American ale 2 är en favorit för humlecentrerade öl. Wyeast Scottish ale för malt fokuserade öl. Gillar även torrjästen Nottingham från Danstar men på låg temp. 15-18C.
Tack.Weinkeller skrev:Wyeast American ale 2 är en favorit för humlecentrerade öl. Wyeast Scottish ale för malt fokuserade öl. Gillar även torrjästen Nottingham från Danstar men på låg temp. 15-18C.
Kommer prova alla.
Ja det är klart att det kam vara svårt att bryta ut vad jäst smakar. Men i detta fall är det i alla fall klart att den smaken har ökat. Om det är en absolut eller relativ ökning (weinkeller påpekade humleminskning i min dubbeltråd) eller inte är jag inte säker på.