Hällde industri-lättöl i fatet blir bara skum

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Hällde industri-lättöl i fatet blir bara skum

Inlägg av joelholmquist »

Medan jag väntar på att få hem råvaror till vårt nästa öl, ville jag prova ny slangar
och tappkran för att prova teorier ed slanglängd och tryck.

Jag hällde 6 liter lättöl i fatet och kolsyresatte till 40 psi.
En dag senare kan jag inte få det att komma ut oskummandes :-?
...inte ens med 5 psi i fatet och sytrådslang på 1 m? Det gick ju så bra med mitt eget starköl
och även köpt starköl som jag provade förra veckan. (då fungerade 8 psi och 1 m sytråd utmärkt)

Är lättöl annorlunda i sin kemi?!?
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Hällde industri-lättöl i fatet blir bara skum

Inlägg av Ölofsson Brewing »

40 PSI lät som grymt högt tryck. Kör 12 PSI vid kolsyresättning och 9-11 grader temperatur. sedan 1.5m sytråd för att få ca 1psi vid tappkranen
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Ok. men stämmer det inte att 40 psi ger ca 3 vol Co2 vid 22 grader (jag vet att pilsnern ska drickas kall men jag har inte bra kylsystem än ;-p )

När jag hade 5 psi nu så rann det väldigt sakta ner i glaset...men dock skum ändå ?!

Här om dagen med starkölet så rann det snabbare vid 8 psi men utan skum. Dock var det nedkylt till ca 5 grader...kanske spelar stor roll vid upptappning också eller?
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Tillägg...

provade nu med 4 psi och 2 m sytråd (jäkligt långsam upptapp ;-p )
Men jag ser i slangen hur det liksom kommer luftfickor och skum i slangen. Kan det vara boven?

Från kopplingen sitter 3 cm 3/8 som kopplas med sytråden via "John Guest"

-------------
Provade som du sa "Ölofsson"
med 1 psi och kopplade på min tappkran direkt via bajonetkopplning...då tusan blev det bra ?!?!
Just när man tror att man fattat grejen blir man förvånad igen ?!?
Jag följde denna vilket fungerade fint fram tills idag L = (keg_pressure – 1 – (Height/2)) / Resistance
(L= length)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

40 psi = 2.7 Bar, vilket är mycket, om det inte är i rumstemperatur. Men jag antar att du hade ölet i kylen?

Ölet är troligen överkolsyrat och det är därför du ser fickor med koldioxid som bildas i slangen.
Anledningen till att det är gas i slangen beror på att det är så lågt flöde att gasen kommer ur lösning och trycks inte ur slangen med ölet. Man kan åtgärda det genom att öka flödet, men om du ökar flödet så skummar det i glaset istället. Moment 22!

Du kan prova detta:
  • Sätta picknickkranen på en kort så kort ölslang du kan, direkt på ölkopplingen helst.
  • Pys fatet så det blir trycklöst och vänta en liten stund.(eller nästan helt trycklöst) Det borde bildats ett väldigt lågt tryck i fatet från kolsyran i ölet.
  • Häll upp direkt från kopplingen. Du "borde" få ett lågt flöde, med en del skum i början för att sen få öl bara.
Varje gång du börjar hälla upp öl kommer det bildas skum en kort stund.
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Tjena Bee tack för utförligt svar :-)

Som jag skrev ovan har jag det inte kylt utan 22 grader varmt (ska åtgärdas när jag byggt mig en Kegerator :-D woho)

Näst intill trycklöst löste problemet men jag undrar: Om man har fatet stående nu förlorar man väl kolsyran ur ölet till luftfickan med tiden, visst?
Det skulle vara skönt att kunna ha ölet ständigt trycksatt och ändå få ut det på ett balanserat vis med lång slang. Men det kanske handlar om just det...balans :-s
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Öl i 22grader som dessutom är överkolsyrad?

Det låter som optimala förhållanden för att skapa just skum vid upptappning i mina öron.

Kyl fatet och sänk trycket så skall du se att skumbildningen avtar (Har du kolsyrat till 2,7bar så får du nog försöka bli av med lite kolsyra vilket inte är helt enkelt).

MVH
//NJN
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

+1 på det.
joelholmquist skrev:Som jag skrev ovan har jag det inte kylt utan 22 grader varmt (ska åtgärdas när jag byggt mig en Kegerator :-D woho)

Jag missade visst just den informationen, då är det inte överkolsyrat, ett alternativ är att använda 6m restriktorslang. 2m funkar för 1 bar och 6m borde då funka för 3 bar.

Har du inte någon altan/balkong, där du kan ställa fatet för att hålla det kallt?
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Nej tyvärr. Kan ju ställa ut det men är rädd att det ska frysa under nätterna här, men på dagarna är det ju runt 0:an nu ;-)

restriktorslang är det samma som 3/16 sytråd ?
Jag har nämligen en på 7 m på väg i posten med nästa leverans av malt :-)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Hällde industri-lättöl i fatet blir bara skum

Inlägg av Bee »

joelholmquist skrev: restriktorslang är det samma som 3/16 sytråd ?
Japp!
Skriv svar