Mörker?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Mörker?

Inlägg av Drake »

Har haft problem med lite felsmaker men eftersom jag är helt färsk vet jag inte riktigt vad det är som är fel och hur man känner skillnad på de olika felsmakerna. Gissar att det är diacetyl jag känt i ett par batcher men även något annat i ett par som jag inte kan identifiera. Gjorde ett gravt nybörjarmisstag för ett tag sedan när jag skulle kallkrascha för första gången. Ställde helt enkelt ut jäshinken i snön på terassen och jag min dumma nöt tänkte inte på att solen träffade den där. :oops:
Det var en tripel som var riktigt ljus och god när jag ställde ut den men efter ett par dagar var den mörkbrun och fullständigt odrickbar! Har läst på lite om "light-struck" och skunksmaker, men hur fan smakar skurk??? Jag tycke mer att det luktade som när man torrkokar oskalad potatis (och det vet väl alla hur det luktar?) :roll: Kanske lite kartong och järn också, i vilket fall blev den ölen vaskad men dom andra har varit fullt drickbara och nästan goda trots en irriterande felsmak. Den sista jag gjorde var en oppigårdsvariant som trots att den jäste svalt och mörkt i jäskyl med en varmare diacetylrast har en lite fadd och oljig smak. Vad kan det vara, den har inte utsatts för ljus alls och jag fyllde fatet med ordentligt med kolsyra innan tappning.
Hur viktigt är det att jäsa ölen i totalt mörker? Räcker det att skydda från solens uv-strålare eller måste det vara helt kolsvart?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Mörker?

Inlägg av Bee »

Kolsvart är inte ett måste, bara jäshinken inte står i direkt soljus eller i ett överdrivet solupplyst rum. Du kan ju alltid skaffa en stor kartong att ställa över annars.
Användarens profilbild
Furulid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Furulid »

Jag tycker det här med felsmaker är knepigt. Lite lär man sig med dyrköpt erfarenhet, men det tog ett bra tag innan jag insåg hur diacetyl smakar och att det var det problemet jag hade som nu är åtgärdat. Kartong trodde jag jag hade i en EPA (oxidering), men det var nog helt enkelt den humlen som inte var godare än så. Nu har jag en irriterande, iofs mycket svag, sötma i en helt utjäst lager (FG 1.008) som kanske helt enkelt är en smak från malten. Identifiering av felsmaker är ju en nyckel till att förbättra sin process så det känns viktigt att kara av det, men det är förbaske mig inte lätt.
True hop and love
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Vi är ett gäng som funderar på att göra en provning med olika felsmaker med hjälp av ett test liknande detta: http://www.aroxa.com/beer/beer-flavour- ... r-uno-kit/
Finns ju lite olika tillverkare av sådana tester. Är det någon som har koll på vilka som är bäst, och är det något speciellt man ska tänka på vid ett sådant test? Typ vilken öl man bör använda, lämplig temp etc.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Skriv svar