Har en fundering angående jäsning som någon kanske har ett vettigt svar på.
Jäser en ale i en gammal mjölktank med tillhörande kylare och omrörare. Har provat att endast köra med kylaren vilket resultatet att det blev en "snöhinna" i botten på tanken. Fick då stänga av kylningen för att få en jämn temp i tanken med hjälp av omröraren i små omgångar.
Och nu till min fråga, hur påverkar det jästens prestation om man har på omröraren under längre perioder under jäsningen. Det blir en viss turbulens på ytan och man kan se att "grums" rörs upp från botten. Måste jästen få chans att flyta fint på ytan eller kan det till och med vara en fördel med rotation i tanken? Jästen är Us-05. Jag oroar mig inte för den lilla omrörning som jag har haft utan undrar om man skulle kunna ha på omröraren konstant i framtiden.
Vad säger jäst-experterna?
Omrörning under jäsning?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Omrörning under jäsning?
Att beställa en stor stark i en bar är som att beställa en tallrik mat på en restaurang.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Omrörning under jäsning?
borde väl inte va nåt problem så länge det bara är co2 i tanken. en förkultur på omrörare utsätts ju för betydligt tuffare behandling.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Ja det har du ju rätt i. Tänkte inte på det...
Med andra ord så är det ett utmärkt sätt att få fart på jäsningen och blanda i syre i starten. Sedan när tanken är fylld med CO2 från jäsningen så borde inte omrörningen blanda i syre utan bara röra runt CO2.
Tänker jag rätt här?
Med andra ord så är det ett utmärkt sätt att få fart på jäsningen och blanda i syre i starten. Sedan när tanken är fylld med CO2 från jäsningen så borde inte omrörningen blanda i syre utan bara röra runt CO2.
Tänker jag rätt här?
Att beställa en stor stark i en bar är som att beställa en tallrik mat på en restaurang.
- Weinkeller
- Maltrostare

Om syftet med omrörning är att få en jämn temperatur i mjölktanken så kan det vara motiverat, annars har det ingen betydelse om du inte skulle vilja röra upp jäst som flockat i förtid. En öl i jäsning rör sig rätt bra i tanken utan hjälp.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Håller med weinkeller, tror inte heller man kan förlita sig på att din omrörare syresätter så effektivt. Vi pratar lite större volymer antar jag. Och din omrörare är inte så snabb att den piskar ner luft i vörten.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Tack för responsen.
Jo det rör sig om en provbryggning på 200 liter. Vid denna volym så sitter vispen så pass "högt upp" så det skummar lite grann när den går. skulle det vara 300 l eller mer så tror jag inte att det skulle skumma på samma sätt.
Nu återstår bara att få till injustering på kylaren, så att inte den inte är så förbaskat kall. Hade 18 C vid start av kylaren med visp och en timma senare var det nere på 9 C, på den "varmaste" inställningen. Får forska i om det går att bara höja spannet på termostaten eller vad det är som styr den.
Jo det rör sig om en provbryggning på 200 liter. Vid denna volym så sitter vispen så pass "högt upp" så det skummar lite grann när den går. skulle det vara 300 l eller mer så tror jag inte att det skulle skumma på samma sätt.
Nu återstår bara att få till injustering på kylaren, så att inte den inte är så förbaskat kall. Hade 18 C vid start av kylaren med visp och en timma senare var det nere på 9 C, på den "varmaste" inställningen. Får forska i om det går att bara höja spannet på termostaten eller vad det är som styr den.