Upplärningsperiod med 10 L kastrull

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Franco_Baresi
Satsbryggare
Satsbryggare

Upplärningsperiod med 10 L kastrull

Inlägg av Franco_Baresi »

Hej!

Precis som många före mig så har jag halkat in på ölbryggning tack vare Det lilla köksbryggeriets receptsatser. Priset för dessa må vara högt, men i min mening så är det en perfekt initiering i ölbryggarkonsten, så jag tycker absolut att det var värt varenda krona (nu köpte jag iofs utrustningen separat) för att våga ta steget.

Nu vill jag vidga mina vyer och har en överväldigande massa recept som jag skulle vilja testa. Därför är min plan nu att börja med små batchar och delmäska för att snart gå över på helmaltsbryggning och "labba" vidare. Dels för att lära mig och dels för att hitta bra recept som jag gillar.

Mängden öl man får ut från DLKs satser tycker jag är ganska lagom för det syftet (inledningsvis). Men iom att jag ändå har en 10 L kastrull (som jag inte tänker uppgradera förrän jag känner mig riktigt varm i kläderna) så tänker jag mig att jag kan utöka mängden åtminstone något.

Så min fråga är: Hur dimensionerar jag bäst mina recept med en 10 L kastrull som "trång sektor"? Vad kan jag vänta mig att få ut för mängd vört ner i jäshinken utan att späda med vatten efter kokning och greja? DLKs satser ger väl ca 4 liter. Kan jag räkna med det dubbla? Det vore ju det enklaste rent receptkonstruktionsmässigt.

Sen har jag en fråga om jästmängd... Har sett att för recept för 10 L färdig öl så använder man i princip ett paket torrjäst och för DLKs satser (som är knappt hälften) så använder man ett halvt paket. Om vi hypotetiskt säger att jag siktar på 7 liter färdig öl... hur mycket jäst ska jag ha då?

Tack på förhand!
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Upplärningsperiod med 10 L kastrull

Inlägg av Falkens »

Hej och välkommen till SHBF Forum

Jag började just som du! Men efter 2 satser så gick jag direkt över till helmalt. Jag köpte en bok (det finns fler olika böcker men det var denna jag började med) och en 25 liters kastrull på Biltema sen började pilla i ett bryggprogram. Jag mäskar i en kylbox på ca. 20 liter.

Min bok som jag köpte och tillsammans med Wikin så löste jag de mesta grunderna. Jag skalade upp mina recept från de lilla som DLK för jag ville ha ut lite mer öl med tanke på arbetet, det är ju samma arbete oavsett volym (mer eller mindre) och jag tycker att den setupen jag har idag funkar för mina volymer. Jag brukar ligga på 11 liter i hinken eller 18 liter, det sista är gränsen vad allt pallar men då blir det ett stort fat
// Jonas
Franco_Baresi
Satsbryggare
Satsbryggare

Tack för välkomnandet och svaret!

Jag tror onekligen att jag kommer landa på större batchar så småningom, men tills vidare hade jag tänkt köra med "restriktionen" - 10 L kastrull :D

Så om ni var "tvungna" att begränsa er till den utrustningen... hur skulle ni göra då?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Du kan koka ca 8,5l om du är försiktig. Efter kok har du kanske 7l kvar. Efter jäsning har du sex liter. Räkna med att kokkärlet du använder bör vara 50% större än du tänkt jäsa för en smidig setup. Nöjer du dig med 6l färdig öl så skulle jag satsa på hink i hink satslakning med tex Julas 15l hinkar. Mäskar in med ca 5l vatten och ca 2kg malt, tillför sedan 2l kokhett vatten för utmäskningsrast och batch lakar sedan till 9l totalt vilket blir ca 4 liter vatten till.
Det är bra att börja smått och brygga små satser till en början. Då lär man sig snabbare och får inte några större mängder att tröttna på innan ölen är slut. När du är varm i kläderna kan det vara dags att skala upp och anpassa volymen till jäskärl, fat osv. 10l, 20l, 40l färdig öl brukar vara ganska bra volymer att satsa på då.
Franco_Baresi
Satsbryggare
Satsbryggare

Kanon, tack!

Någon som har nåt bra svar på min "jästproblematik" i första inlägget? Misstänker att en påse funkar även för dessa mängder, eller ska jag ha 3/4 påse? :?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Jag skulle satsa på flytande jäst, en påse/rör skulle funka utmärkt. Annars hade jag pitchat en hel påse torrjäst och jäst på den svala sidan om jag vill ha ett neutralt jästbidrag eller till en riktigt stark öl. För en öl där jag vill ha riklig jästkaraktär hade jag pitchat en halv påse och jäst lite varmare.
Franco_Baresi
Satsbryggare
Satsbryggare

En fundering... Om jag vill koka ca 8,5 l men prova på BIAB med min 10 l uppsättning, skulle följande vara ett OK upplägg?

Förutsätter att jag kan mäska med en volym på 9 l i kastrullen.
1,8 kg malt
Mäskvatten: 9 l - 1,8 l (med antagandet att 1 kg malt tränger undan 1 kg vatten) = 7,2 liter
Vatten kvar efter mäskning: 7,2 - 0,9 = 6,3 liter (mäskvatten-0,5*kg malt)
Gör en sorts Maxi-BIAB genom att tillföra 2,2 liter (8,5 - 6,3) 70 gradigt vatten som får rinna genom påsen.

Någon som vet hur jag räknar på detta? I och med att det är så små mängder så kanske jag inte behöver anpassa några beräkningar för de 2,2 liter som tillförs i efterhand utan bara ta det som vanlig BIAB? Möjligen anpassa effektivitetsgraden lite. Förslag på hur mycket?

Men det är väl bara och testa så får man se :D
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Utgå från normal effektivitet med den metoden. Det bör hamna mellan 70-75%. Ta med dig skillnaden i beräknad och verklig effektivitet och korrigera för nästa brygg.
Skriv svar