För tillfället så låter det fint ur jäsröret just nu så jag får väl ta den lilla vinsten.
Första bryggningen och presentation.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Första bryggningen och presentation.
Jag lyckades att fixa till det hela med jäsröret och det verkar då som att gummi pluggen har blivit lite sliten då det hjälpte nu när jag tröck ner jäsröret så långt det bara gick och lite till samt att jag hällde lite ljummet vatten med StarSan på gummi pluggen. Jag får fixa fram en ny gummi plugg snarast då min MacGyver lösning håller väl bara för stunden.
För tillfället så låter det fint ur jäsröret just nu så jag får väl ta den lilla vinsten.
Jag kan väl köra en vecko uppdatering på hur jäsningen av första bryggden har gått.
Det lättaste sättet att beskriva är ju att visa så här är hur min "gravida fru" ser ut 1 vecka in "graviditeten".

Ytan har en ganska krakulerad hinna på sig och jag hoppas att den kommer att börja sjunka inom de närmsta dagarna.
Det har börjat att lökta mer som öl med en stark fruktig ton och inte den bröd aktiga lukten som var vid bryggningen så jag antar att det har gått bra så här långt.
Jag har även gjort min andra bryggning under dagens gång samt tagit mig till ICA Maxi och inhandlat 7 backar med tillhörande 33cl tom flaskor. Jag har även lagt en beställning på ingredienser till min nästa bryggd och det blir en variant av denna http://olrecept.se/dunkel_weiss.
Det lättaste sättet att beskriva är ju att visa så här är hur min "gravida fru" ser ut 1 vecka in "graviditeten".

Ytan har en ganska krakulerad hinna på sig och jag hoppas att den kommer att börja sjunka inom de närmsta dagarna.
Det har börjat att lökta mer som öl med en stark fruktig ton och inte den bröd aktiga lukten som var vid bryggningen så jag antar att det har gått bra så här långt.
Jag har även gjort min andra bryggning under dagens gång samt tagit mig till ICA Maxi och inhandlat 7 backar med tillhörande 33cl tom flaskor. Jag har även lagt en beställning på ingredienser till min nästa bryggd och det blir en variant av denna http://olrecept.se/dunkel_weiss.
Nu när tempuraturen ute kommer att ligga mellan -4 till +4 ute så undrar jag om jag ska ställa ut min första bryggd på balkongen för att göra en kallkrashning för att få en klarare öl. Ska jag ställa ut den på Torsdag för att att sedan flaska den på söndag då det har gått 15 dagar sedan bryggningen eller ska jag låta den jäsa de 14 dagar som sägs för att få en bra ale och sedan kallkrasha den i 2-3 dagar? Hur ska jag göra med vattnet i jäsröret så att inte den fryser till?
Anledningen till dessa frågor är för att jag kollade på Lindh craft beer's blogg och där så såg resultatet väldigt fint ut av en kallkrashning utan gelatin gentemot en utan kallkrashning och nu så har jag en naturlig tillgång av kylan då vårkanten börjar att närma sig och jag har inte ett kylskåt/frys som en jäshink kan få plats i så jag vill passa på att få en fin öl utan extra inköp för den första bryggningen.
Anledningen till dessa frågor är för att jag kollade på Lindh craft beer's blogg och där så såg resultatet väldigt fint ut av en kallkrashning utan gelatin gentemot en utan kallkrashning och nu så har jag en naturlig tillgång av kylan då vårkanten börjar att närma sig och jag har inte ett kylskåt/frys som en jäshink kan få plats i så jag vill passa på att få en fin öl utan extra inköp för den första bryggningen.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

När du kallkrashar kommer det att uppstå undertryck i hinken och luft kommer att gå baklänges genom jäsröret, fullt normalt och inget att göra något åt. Pluggar du hålet kommer hinken att bli deformerad och luften kommer in sen när du öppnar hinken ändå så det är lite av moment 22. Mig veterligt kan man bara undvika detta genom att kallkrasha under tryck på fat. Men då exponerar man ölen för syre ändå vid överföring till fatet, så det är inte heller helt klockrent.
Du kan byta ut vattnet i jäsröret till sprit, det kommer inte att frysa.
Du kan byta ut vattnet i jäsröret till sprit, det kommer inte att frysa.
Jag brukar kolla till hinken under tempsänkningen lite då och då, och om StarSan:et i jösröret börjar dra sig farligt nära hinken så lyfter jag bara proppen i hålet lite snabbt för att tryckutjämna.. Kommer väl in lite lite syre kanske, men det lär väl lägga sig direkt under locket ändå..?
I alla fall, hellre det än massa krångel eller sprit/StarSan i ölen - min åsikt.
I alla fall, hellre det än massa krångel eller sprit/StarSan i ölen - min åsikt.
Då får jag väl ta en sväng förbi Sytembolaget efter jobbet och inhandla lite vodka.
Tack för att du nämnde att luften kommer att ta sig in i vörten, då den ska stå på balkongen så får jag täcka över jäsröret med folie eller något för att minska risken att partiklar utifrån ska ta sig in i i hinken. Jag bor ju på 6e våningen och det är ganska blött ute så det ligger väl inte allt för mycket skräp partiklar i luften just nu men det är bättre att vara på den säkra sidan.
Men ska jag ställa ut hinken efter 12 dagars jäsning och låta den jäsa till dag 14/15 eller ska jag ställa ut den på dag 14 och låta den kallkrasha till dag 16/17?
Men ska jag ställa ut hinken efter 12 dagars jäsning och låta den jäsa till dag 14/15 eller ska jag ställa ut den på dag 14 och låta den kallkrasha till dag 16/17?
Det beror väl lite på de lokala väderutsikterna och när du har tid att ta hand om ölen! Kallkrasch 2-4 dagar innan flasktappning. Själv har jag en sorgligt nedprioriterad jäshink på balkongen sedan en dryg vecka.... Jag är rädd att den inte kommer flaskjäsa utan att jag tillför ytterligare jäst.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Det kommer att sluta att jäsa så fort det blir kallt så det är väl bäst att ha det färdigjäst innan du kallkraschar. Risken är väl annars att du får lite väl mycket socker kvar för kolsyrejäsningen.
Så mitt tips är jäsning i 14 dagar och kallkrasch i 2 innan flaskning.
Så mitt tips är jäsning i 14 dagar och kallkrasch i 2 innan flaskning.
Re: Sv: Första bryggningen och presentation.
Det är vanlig missuppfattning. Luft och koldioxid är inte som olja och vatten. Tänk på gaserna som två vätskor med väldigt låg densitet, dom kommer att blandas, men inte direkt. Luften består ju mestadels av kväve, koldioxid och syre. Luften är ju välblandad, (som tur är).ecmik skrev: Kommer väl in lite lite syre kanske, men det lär väl lägga sig direkt under locket ändå..?
Ok! Säg att man "måste" utsätta ölen för lite syre då.. Om man försöker använda ett kärl med så lite head-space som möjligt - hinner inte ölen avge koldioxid i en takt som trycker ut det syret som kommer in? Inte till 100% kanske, men i alla fall så det minskar skadorna?Bee skrev:Det är vanlig missuppfattning. Luft och koldioxid är inte som olja och vatten. Tänk på gaserna som två vätskor med väldigt låg densitet, dom kommer att blandas, men inte direkt.
Nej, för att ölet kommer lösa mer gas då temperaturen sjunker, och jästens aktivitet minskar när temperaturen sjunker,om den ens är aktiv och orkar käka svåra sockerarter under kallkraschens början.
Då skulle jag nog ha mycket head-space istället, så att procentandelen luft i gasblandningen blir minimal.
Själv oroar jag mig inte så mycket för just det, har inte haft något problem med oxidation, men jag kallkraschar iofs inte innan ölet ligger på fat under kolsyretryck heller.
Då skulle jag nog ha mycket head-space istället, så att procentandelen luft i gasblandningen blir minimal.
Själv oroar jag mig inte så mycket för just det, har inte haft något problem med oxidation, men jag kallkraschar iofs inte innan ölet ligger på fat under kolsyretryck heller.
Bee... Vad är fördelarna med att kallkrascha på fat förutom att man undviker oxidation/infektion? Nackdelen borde ju vara att du får en bottensats i fatet fast om man kapar stigröret så är ju det problemet löst...
Jag vet inte om det finns några andra direkta fördelar. Jag gör det mest för att min process är sån. Jag slipper onödiga moment, ölet blir kolsyrat och blankt.
Jäst och Grums kommer ut med de första glasen, det finns inget behov av att kapa röret. Det behövs bara om man primar i fatet. Man kan ju dessutom köra med gelatin för att öka blankheten och förbättra stabiliteten i bottensatsen men det gör jag inte särskilt ofta. Fatet står där det står och ölet blir automagiskt blankare med tiden.
Jäst och Grums kommer ut med de första glasen, det finns inget behov av att kapa röret. Det behövs bara om man primar i fatet. Man kan ju dessutom köra med gelatin för att öka blankheten och förbättra stabiliteten i bottensatsen men det gör jag inte särskilt ofta. Fatet står där det står och ölet blir automagiskt blankare med tiden.
Smakar de första glasen från ett fat mer jäst än de senare eller är det bara utseendet som skiljer sig?
Jag tänkte tappa 4 flaskor innan jag börjar att kallkrasha så att jag kan tjuvstarta med smakandet av min första öl och så att jag har en verklig jämnförelse på hur ölen ser ut. Är det en bra idé att göra det vad gäller att utsätta ölen för luft innan kallcrashningen?
Jag tänkte tappa 4 flaskor innan jag börjar att kallkrasha så att jag kan tjuvstarta med smakandet av min första öl och så att jag har en verklig jämnförelse på hur ölen ser ut. Är det en bra idé att göra det vad gäller att utsätta ölen för luft innan kallcrashningen?
Gör bara inte samma nybörjarmisstag som jag gjorde!
Täck över hinken så att ljuset inte når ölen om du kallkrashar utomhus. Min öl blev totalt odrickbar på 2 dagar.
Som sagt, man lär sig av misstagen.
Täck över hinken så att ljuset inte når ölen om du kallkrashar utomhus. Min öl blev totalt odrickbar på 2 dagar.
Som sagt, man lär sig av misstagen.