Jag tycker själv att denna är en förträfflig öl och skulle gärna brygga en clone av denna. En del info finns på
http://oceanbryggeriet.se/produkter/ord ... lato-lager
men inget om proportionerna eller bryggschema.
Är det någon som gett sig på att göra en clone av denna öl och hur har ni då gått tillväga?
Tack på förhand!
[SÖKES] Clone 12 plato Lager Oceanbryggeriet
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Patersbier
- Vattenbehandlare

- Patersbier
- Vattenbehandlare

Re: Clone 12 plato Lager Oceanbryggeriet
Ingen med några idéer eller tankar om hur receptet kan se ut?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Har du mailat bryggeriet och frågat om ett nerskalat recept? Det är inte helt omöjligt att du får ett positivt svar.
Annars är det väl mest humlegivorna som gör ölen speciell.
Annars är det väl mest humlegivorna som gör ölen speciell.
Maltnotan känns ju enkelt, pilsnermalt och ett par procent karamellmalt så att man kommer upp i önskad färg, vilket jag gissar är runt SRM 5. Normal mäskning vid 66-67 C.
Oceanbryggeriets öl brukar inte vara direkt tokhumlade, så 1-2 g/l för smak- respektive aromgivan.
Bingebo kör garanterat med torrjäst, så jag skulle satsa på W-34/70, jäs vid 10 C eller strax däröver. Kort lagringstid.
Göteborgsvattnet går enkelt att leta upp. Bingebo brukar vattenbehandla sina öl i brittisk stil ganska ordentligt, vet inte hur det är med hans lageröl dock, tror inte att han vattenbehandlar dem så mycket faktiskt.
Sedan är det bara att testbrygga och justera.
Oceanbryggeriets öl brukar inte vara direkt tokhumlade, så 1-2 g/l för smak- respektive aromgivan.
Bingebo kör garanterat med torrjäst, så jag skulle satsa på W-34/70, jäs vid 10 C eller strax däröver. Kort lagringstid.
Göteborgsvattnet går enkelt att leta upp. Bingebo brukar vattenbehandla sina öl i brittisk stil ganska ordentligt, vet inte hur det är med hans lageröl dock, tror inte att han vattenbehandlar dem så mycket faktiskt.
Sedan är det bara att testbrygga och justera.
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Tack för hjälpen.